آدرس انتخاباتی غلط آمریکایی‌ها-راهبرد معاصر
ترک نشست اتحادیه بین المجالس جهانی حین سخنرانی نماینده «کنست» پنتاگون: استقرار سامانه تاد در اسرائیل موقتی است باکو: به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد از قلمرو کشور تعرضی به همسایگان صورت گیرد افشای جزئیاتی از روابط ترامپ با پوتین نتانیاهو در گفتگو با ماکرون: با هرگونه توقف یکجانبه جنگ در لبنان مخالفم جهاد اسلامی و جبهه مردمی فلسطین: مقاومت آماده وارد کردن ضربات دردناک به دشمن است ادعای جدید نیویورک تایمز درباره احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای یا نفتی ایران + عکس پنتاگون: یک تیم نظامی آمریکا برای راه اندازی سامانه تاد وارد اسرائیل شد رسانه طالبان: داعش به دنبال بدنام کردن اسلام است «حیفا» جایگزین شهرسوخته شمونه می‌شود! مجتبی امانی در دیدار مخبر: بزودی به لبنان باز می‌گردم آغاز رزمایش مشترک روسیه و پاکستان عراقچی: تبادل پیام غیرمستقیم با آمریکا متوقف شده است ایران: به هیچ وجه در طراحی، تصمیم گیری و اجرای عملیات ۷ اکتبر نقشی نداشته‌ایم سامانه دفاع موشکی تاد آمریکا فردا در اسرائیل مستقر می‌شود
یادداشت اختصاصی حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

آدرس انتخاباتی غلط آمریکایی‌ها

در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیشتر مؤسسات نظرسنجی و تحقیقاتی بر روی این گزاره که اقتصاد، مهاجرت، موضوعات اجتماعی، بیمه‌های درمانی و… اولویت‌های اصلی رأی دهندگان هستند، تأکید دارند. گویا تثبیت این ذهنیت کلیشه‌ای به یکی از مأموریت‌های ثابت تبلیغات و دیپلماسی عمومی آمریکا تبدیل شده است.
حنیف غفاری؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 16
کد خبر: ۲۶۰۱۹۶

آدرس انتخاباتی غلط آمریکایی‌ها

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ طی ادوار گوناگون انتخاباتی آمریکا، شاهد تاکید رسانه ها و موسسات نظرسنجی این کشور بر روی یک گزاره نخ نما هستیم؛ اینکه اقتصاد، مهاجرت، موضوعات  اجتماعی، بیمه های درمانی و ... اولویتهای اصلی رای دهندگان آمریکایی بوده و سیاست خارجی اساسا جایگاه و نقش پررنگی در این الگوی انتخاباتی و رای دهی ندارد.
 
در آستانه برگزاری انتخابات ماه نوامبر سال 2024 میلادی نیز اکثر موسسات نظرسنجی و تحقیقاتی در داخل آمریکا، بر روی این گزاره تاکید ویژه ای دارند. گویا تثبیت این ذهنیت کلیشه ای تبدیل به یکی از ماموریتهای ثابت حوزه تبلیغات و دیپلماسی عمومی آمریکا شده است.
 

مخالفت شدید شهروندان عرب تبار و مسلمان آمریکایی با جنگ غزه و لبنان، سبب شده تا آنها دیگر کمترین تمایلی در خصوص گردش آرای خود در سبد دموکراتها نداشته باشند


در نقد این گزاره، باید به شکست جیمی کارتر در انتخابات ریاست جمهوری سال  1978 میلادی در برابر ریگان اشاره کنیم که بخش اعظم آن، ریشه در شکست دموکراتها در مواجهه با بحران تسخیر لانه جاسوسی در ایران بود. در سال 1992 میلادی نیز بوش پدر، علی رغم عملکرد مثبت خود در حوزه اقتصاد، به دلیل راه اندازی جنگ خلیج فارس و تصاعد بحرانهای امنیتی ناشی از آن، تبدیل به نامزد شکست خورده جمهوریخواهان در برابر بیل کلینتون شد.
 
در حال حاضر نیز با بحرانی در منطقه غرب آسیا مواجه هستیم که آمریکا نه تنها در راه اندازی و استمرار آن دست داشته، بلکه تاکتیکهای فعلی خود را بر بسط  دامنه این بحران متمرکز ساخته است. ارسال سامانه پاد به اراضی اشغالی و اعزام هزاران نیروی تفنگدار از سوی سنتکام و پنتاگون به اراضی اشغالی، نشان دهنده نقش مستقیم و بی واسطه کاخ سفید در جنگ غزه و لبنان است.
 
نظرسنجی های صورت گرفته در ایالتهای خاص و سرنوشت ساز مانند میشیگان و ویسیکانسین نشان می دهد که مخالفت شدید شهروندان عرب تبار و مسلمان آمریکایی با جنگ غزه و لبنان، سبب شده تا آنها دیگر کمترین تمایلی در خصوص گردش آرای خود در سبد دموکراتها نداشته باشند.
 
در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 میلادی ، آرای مسلمانان پیروزی بایدن در برابر ترامپ را در منطقه موسوم به غرب میانه (متشکل از سه ایالت ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان) تضمین کرد. اما اکنون این برگ برنده تبدیل به پاشنه آشیل دموکراتها و کامالا هریس شده است. از سوی دیگر، هریس در سایه تعاملات پشت پرده ای که از سوی دموکراتها با لابی صهیونیستی-آمریکایی آیپک صورت داده، در توهم حمایت این لابی از خود و حزب متبوعش در انتخابات نوامبر به سر می برد.
 
در مقابل، برخی استراتژیستها و مشاوران انتخاباتی هریس به وی در خصوص بازیگردانی معکوس آیپک در انتخابات پیش رو هشدار داده اند. کاهش آرای ایالتی هریس، زنگ خطر شکست را برای وی به صدا در آورده است.
 
در این میان، دموکراتها به جای تغییر حداقلی بازی تاکتیکی خود در جنگ غزه از طریق مهار صهیونیستها و وادارسازی تل آویو به پذیرش آتش بس دائمی در دو جبهه غزه و لبنان، در صدد ایجاد انگیزه های مضاعف برای بسط دامنه و عمق جنایات رژیم اشغالگر قدس در غرب آسیا بر آمده اند.
 
در این میان، القاگری موسسات نظرسنجی که اکثرا به یکی از دو حزب سنتی آمریکا (دموکرات یا جمهوریخواه) وابسته هستند، نمی تواند مانع از تمرکز بر واقعیات میدان انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر شود. 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده