آغاز رتبه‌بندی ایرلاین‌ها

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد:‌ در راستای وظایف نظارتی و حاکمیتی با هدف ارتقای سطح رضایتمندی مسافران، نتایج رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی به‌صورت ماهانه منتشر می‌شود.
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۳ - 2025 March 09
کد خبر: ۲۷۳۰۷۸

به گزارش راهبرد معاصر، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ضرورت تناسب بین مجوزهای پروازی و سطح خدمات شرکت‌های هواپیمایی، این سازمان طرح رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی را تدوین کرده است. این رتبه‌بندی مبنای صدور مجوزهای پروازی برنامه‌ای و فوق‌العاده برای فصل آینده پروازی (تابستان یاتا) خواهد بود.

 

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی در این‌باره گفت: رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی بر اساس یک شاخص تجمیعی شامل معیارهای کمی و کیفی انجام می‌شود.

 

این ارزیابی شامل دو بخش اصلی مشخصات ناوگان (با سه زیرشاخص: تعداد ناوگان، میانگین عمر ناوگان و میزان بهره‌برداری از آن) و سطح کیفی خدمات (با سه زیرشاخص: میزان تأخیر پروازها، تعداد شکایات و تعداد پروازهای لغو‌شده) است.  همچنین پروازهای انجام‌شده به فرودگاه‌های کم‌برخوردار، امتیاز مثبتی در رتبه‌بندی شرکت‌ها خواهد داشت.

 

تأثیر رتبه‌بندی بر مجوزهای پروازی

شاخص تجمیعی رتبه‌بندی در بازه صفر تا 100 قرار می‌گیرد و شرکت‌های هواپیمایی بر اساس آن در سه گروه دسته‌بندی می‌شوند. میزان ساعات مجوز پروازی هر شرکت به ازای هر ناوگان فعال، بسته به رتبه آن متفاوت خواهد بود.

 

همچنین شرکت‌ها می‌توانند با بهبود عملکرد خود در شاخص‌های مذکور، جایگاه خود را ارتقا دهند. بر این اساس، ارزیابی‌ها به‌صورت ماهانه انجام می‌شود و شرکت‌هایی که رتبه بهتری کسب کنند، مجوز پروازهای فوق‌العاده (بدون محدودیت و متناسب با ارتقا) دریافت خواهند کرد. نتایج این رتبه‌بندی هر ماه برای اطلاع عموم و رسانه‌ها در وبگاه سازمان منتشر می‌شود.

 

به‌منظور افزایش شفافیت در تخصیص مسیرهای پروازی، فرآیند رتبه‌بندی در قالب شیوه‌نامه «صدور مجوزهای پروازی» تدوین شده و به‌زودی در وبگاه سازمان منتشر خواهد شد./ تسنیم

ارسال نظر
آخرین اخبار