مشاور امنیت ملی کاخ سفید کیست؟-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

مشاور امنیت ملی کاخ سفید کیست؟

دونالد ترامپ در یک عزل و نصب توئیتری دیگر، «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی خود را برکنار و «جان بولتون» نماینده تندرو اسبق آمریکا در سازمان ملل را به جای وی منصوب کرد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۷ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - 2018 March 23
کد خبر: ۲۷۴
به گزارش راهبرد معاصر؛ دونالد ترامپ در یک عزل و نصب توئیتری دیگر، «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی خود را برکنار و «جان بولتون» نماینده تندرو اسبق آمریکا در سازمان ملل را به جای وی منصوب کرد. بولتون یکی از شناخته‌شده‌ترین نئوکان‌ها (سیاستمداران نومحافظه‌کار) در آمریکاست که بارها مواضع خصمانه‌ای علیه کشورمان داشته و از حامیان سرسخت خروج از توافق هسته‌ای ایران است. وی نیمه دوم ۲۰۰۵ بدون رای اعتماد سنا از سوی جورج بوش پسر به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل انتخاب شد اما از آنجا که می‌دانست سنا صلاحیت او را تایید نخواهد کرد چند ماه بعد از این سِمت استعفا کرد. بولتون در حضور یکساله خود در دولت جرج بوش از حامیان اصلی حمله نظامی به عراق بود و جزو معدود سیاستمدارانی است که همچنان از این حمله حمایت می‌کنند. با این حال، یک منبع آگاه به سی‌ان‌ان گفته او قول داده است اگر به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید انتخاب شود، جنگی به راه نخواهد انداخت.


جان بولتون و منافقین

«جان بولتون» ارتباطات دوستانه ای با منافقین دارد و یکی از حامیان اصلی آن ها در آمریکاست و تاکنون بارها در جمع اعضای این گروهک تروریستی به ایراد سخنرانی پرداخته و خواستار تغییر نظام ایران شده است.بولتون در کنار «پاتریک کندی»؛ نماینده دموکرات سابق کنگره، «رودی جولیانی»؛ شهردار سابق نیویورک و «مایکل استیل»؛ رئیس سابق کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه، در ازای سخنرانی به‌نفع منافقین، از سازمان‌های پوششی این گروه مبالغ کلانی دریافت کرده است. جانبولتون جزو دسته‌ای از مقامات سابق آمریکایی است که برای بیرون آوردن منافقین از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا به‌طور فعالانه لابیگری می‌کردند. این تلاش مقامات سابق آمریکایی در سال 2012 نتیجه داد و گروهک منافقین علی‌رغم سابقه تروریستیخود، از فهرست تروریستی بیرون آمد.سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، در 23 ژوئن 2012، زمانی که مشاور «میت رامنی» در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری بود، به همراه چندین نفر از چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای آمریکا در یکی از راهپیمایی‌های تدارک دیده شده توسط منافقین در پاریس شرکت کرد. بولتون در حالی در این مراسم حاضر شد که گروهک منافقین در آن زمان هنوز در فهرست تروریستی وزارت خارجه آمریکا قرار داشت. آن راهپیمایی، حداقل، سومین مراسم برگزار شده توسط حامیان منافقین در سال 2012 بود که بولتون با شرکت در آن، با رهبر این گروه دیدار کرده بود.


جان بولتون جنگ طلب

بولتون از دیرباز طرفدار عقاید جنگ‌طلبانه، به بهانه تامین امنیت ملی بوده است. او همچنین عضوسابق هیئت مدیره‌ «پروژه قرن جدید آمریکای»و عضو سابق «مؤسسه یهودی امور امنیت ملی» است. بولتون به‌عنوان کارشناس، تقریبا پای ثابت برنامه‌ها و مصاحبه‌های شبکه‌های تلویزیونی و نشریات راست‌گرای آمریکا نظیر فاکس نیوز، وال استریت ژورنال، واشنگتن‌تایمز و ویکلی‌استاندارد است.


جان بولتون و ادعای پوچ علیه ایران

بولتون جزو طرفداران پرهیاهوی این ادعا است که ایران در حال ساخت سلاح‌های هسته‌ای است. وی درحالی این ادعا را مطرح می‌کند که نهاد‌های اطلاعاتی ایالات متحده در برآوردهای خود به خلاف این مطلب رسیده‌اند. بولتون دولت اوباما را متهم می‌کرد به اینکه با گشودن باب دیپلماسی، ایران را برای ساخت سلاح هسته‌ای یاری می‌دهد. بولتون معتقد است که نباید به ایران اجازه داد در کشور خود به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد. بولتون در سپتامبر 2014 در مقاله ای در نشریه «نیوزمکس» نوشت «مقدار مناسب برای غنی‌سازی اورانیوم در ایران صفر درصد است. تا زمانی که در ایران روحانیت قدرت را در اختیار دارد، نباید به ایران اجازه داد هیچ‌گونه فعالیت هسته‌ای داشته باشد؛ آن هم در حالی که به یقین می دانیم آن ها آنها به دنبال سلاح هسته‌ای هستند و در این راه از توسل به هیچ فریب و نیرنگی دریغ نمی کنند.» بولتون در مارس 2015 سرمقاله‌ای نوشت برای نیویورک تایمز با عنوان «برای متوقف‌کردن بمب هسته ای ایران، ایران را بمباران کنید». این سرمقاله درست قبل از دستیابی ایران و گروه 1+5 به چارچوب توافق سیاسی بر سر برنامه هسته‌ای ایران منتشر شد. بولتون در این سرمقاله به صراحت خواستار حمله نظامی به ایران شده بود.


این سیاستمدار ۷۰ ساله که نامش از ماه گذشته به عنوان جایگزین احتمالی مک‌مستر مطرح شده بود، پیش از این یکبار به خاطر سبیلش نتوانسته بود وارد دولت ترامپ شود! سال گذشته در ابتدای ورود ترامپ به کاخ سفید، وی یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای تصدی وزارت خارجه آمریکا بود اما یک منبع آگاه بعدها فاش کرد که ترامپ او را تنها به این خاطر به عنوان وزیر خارجه خود انتخاب نکرد که از سبیل او خوشش نمی‌آمد!


ارسال نظر
تحلیل های برگزیده