به گزارش راهبرد معاصر؛ حسین خانلری، مدیرعامل ایران ایر (هما) درباره زیان این شرکت هواپیمایی ناشی از تحریم اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا و انگلیس و توقف پروازهای اروپایی ایران ایر اظهار داشت: ایران ایر از قطع پروازهای اروپایی متضرر شد و مهمتر اینکه این زیان متوجه مردم، مسافران و حتی حوزههای حیاتی مانند دارو شد. بخش قابل توجهی از مسافران با ناوگان ملی برای دیدار با خانواده خود به اروپا سفر میکردند و ایرانیهای مقیم اروپا هم با ناوگان هما به ایران رفت و آمد داشتند که این افراد از تحریم هوایی هما متضرر شدند.
وی ادامه داد: بخش از مسافران اروپایی هما دانشجویان و از قشر علمی بودند که برای ادامه تحصیل و شرکت در دورههای آموزشی در اروپا، مسافر این پروازها بودند که در حال حاضر آنها هم تحت تاثیر تحریمها قرار گرفتند و هزینه سفر برای آنها هم افزایش پیدا کرده است.
مدیرعامل ایران ایر با بیان اینکه با توقف پروازهای اروپایی موضوع دارو به شدت تحت تاثیر تحریمهای هوایی قرار گرفت، گفت: ایران ایر یکی از شرکتهای فعال در حوزه حمل و نقل دارو بود و با هواپیماهای مسافری دارو از اروپا وارد کشور میشد. در هر پرواز اروپایی حداقل ۱۲ کالا جا به جا میشد که دو سوم آن دارو بود.
خانلری تاکید کرد: بخش عمده این داروها از آلمان وارد کشور شد که در حال حاضر واردات دارو با پروازهای ایران ایر قطع شده است و برای بیماران مشکلاتی ایجاد شده و بیماران هم تحت تاثیر تحریمهای ایران ایر قرار گرفتهاند.
وی افزود: در تلاش هستیم که مجامع بین المللی از طریق مسائل حقوقی این موضوع را دنبال کنیم تا پروازهای اروپایی از سر گرفته شود تا به ویژه مسکل فعلی دارو در کشور حل شود.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر درباره برنامه این شرکت برای جبران درآمدهای پروازهای اروپایی گفت: پروازهای منطقهای را افزایش دادیم، اما از لحاظ درآمدی نمیتوانند، میزان درآمدزایی حاصل از برقراری پروازهای اروپایی را جبران کنند و جایگزین آنها شوند.
خانلری ادامه داد: همچنین برقراری پرواز به کشورهای آسیای دور را به برنامه پروازی اضافه کردیم و به جنوب آسیا و شرق آسیا پرواز داریم. در واقع مسیرهایی که پیش از این، ناوگان ایران ایر در آن تردد داشت را احیا میکنیم و این مسیرها هم متقاضی و مسافر دارد و برقراری این پروازها به صرفه است.
وی گفت: البته ایران ایر همچنان تمایل دارد پروازهای اروپایی از سر گرفته شود تا مردم کشورمان بتوانند از این پروازها بهرهمند شوند، اما از حیث درآمدی وقتی امکان برقراری پروازهای اروپایی نیست، باید پروازهای آسیای دور را فعال کنیم. / ایلنا