به گزارش راهبرد معاصر؛ کارآفرینی فرهنگی فرآیند ایدهپردازی و شناخت فرصتها و راهاندازی کسبوکارهای فرهنگی است که روندها و فرآیندهای تولید و عرضه خدمات و کالاهای فرهنگی و هنری را مدیریت میکند. نتایج حاصل از کارآفرینی فرهنگی احیای ارزشهای فرهنگی موجود و دلخواه است.
قرن بیستم بهعنوان قرن کارآفرینی نامگذاری شد و اقدامات فراوانی در جهان برای توسعه ی کارآفرینی انجام شد. چراکه کارآفرینی بهعنوان موتور محرک اقتصاد و پیشرفت جامعه در نظر گرفتهشده بود. در ایران نیز این فعالیتها در وزارتخانههای مختلفی پیگیری شد ازجمله وزارت علوم در دهه ی گذشته با تشکیل دبیرخانهی “کاراد” مأمور گسترش کارآفرینی در میان دانشگاههای کل کشور شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که به یزد سفر نموده در گفتگویی خواستار مشارکت هرچه بیشتر اوقات در ایجاد کارآفرینی فرهنگی شده است.
سیدعباس صالحی شامگاه جمعه در نشست مدیران دستگاههای هم خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان یزد اظهار کرد: با توجه به اولویتهایی مانند مردمی کردن فرهنگ و هنر، تقویت اقتصاد فرهنگ و شفافیت در حوزه فرهنگ، همکاری دستگاههای هم خانواده در تحقق این اهداف تاثیر بسزایی دارد.
وی ادامه داد: هرچقدر نقاط اتصال دستگاههای هم خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزایش پیدا کند، آنها از ظرفیتهای یکدیگر بهره وری بیشتری برای پیشبرد امور خواهند داشت.
صالحی با تبیین ظرفیت دستگاههای هم خانواده ارشاد از مسئولان اوقاف و امور خیریه خواست، زمینه استفاده از موقوفات برای تقویت حوزه فرهنگ به خصوص کارآفرینی در زمینههای مختلف فرهنگ و هنر را فراهم آورند و یادآور شد: اوقاف باید موضوع فرهنگ بنیانی و دانش بنیانی را جدی بگیرد و در این زمینه نقش بیشتری ایفاء کند.
همچنین وی در خصوص حوزه کتاب و کتابخوانی یادآورد شد: در حوزه کتاب تجربه انباشته خوبی در ارشاد و نهاد کتابخانهها وجود دارد که زمینه توسعه هرچه بیشتر فعالیتهای این حوزه را فراهم ساخته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید، انتشارات کتاب، رشد قابل توجهی داشته گفت : افزون بر ۱۰۰ هزار عنوان کتاب در این مدت منتشر شده است.