به گزارش راهبرد معاصر؛ یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه شورای شهر تهران امروز به ریاست محسن هاشمی رفسنجانی آغاز بکار کرد. هاشمی در ابتدای جلسه شورای شهر تهران در تذکری گفت: در هفته گذشته کشور دچار التهاباتی براثر تصمیمات جدید در سهیمه بندی بنزین شد و علاوه بر خسارات قابل توجه به اموال عمومی، ایجاد اختلال در خدمت رسانی دستگاهها و کسب و کارهای مربوط به فضای مجازی، بخشی از هموطنان نیز آسیب دیدند که امیدواریم، خسارتها و مشکلات در خدمات عمومی هرچه سریعتر برطرف گردد.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین پیامدهای سهمیه بندی بنزین، افزایش تقاضا برای استفاده از خدمات حمل ونقل عمومی در شهر است تصریح کرد: متاسفانه طی دهه اخیر، با وجود مصوبات مثبت شورای اقتصاد و هیات وزیران، بدلیل گره های بورکراتیک و عدم هماهنگی دستگاههای مسئول نظیر وزراتخانه های صمت، نفت، راه وکشور و بانک مرکزی، سازمان برنامه وصندوق توسعه ملی این مصوبات بر زمین مانده است و حتی یک دستگاه اتوبوس هم طی شش سال گذشته از سوی دولت تحویل شرکت واحد نشده است.
هاشمی گفت: در تهران بطور متوسط روزانه شاهد خرابی 300 دستگاه اتوبوس هستیم که علت آن فرسودگی و عدم جایگزینی است.
رییس شورای شهر تاکید کرد: انتظار مردم و رهبری از مسئولان در دستگاههای مختلف، حداکثر مساعدت جهت کاهش مشکلات مردم وافزایش تولید و اشتغال است و حوادث هفته گذشته نشان داد که آستانه صبر عمومی کاهش یافته و باید تدبیری برای حل مشکلات و کاهش فشارها به جامعه اندیشیده شود.
وی خطاب به مدیران شهری نیز گفت: در حوزه مدیریت شهری نیز انتظار جدی ما از شهرداری تهران، افزایش توان اجرایی و عمگلرایی برای به نتیجه رساندن اقدامات در جهت ارتقا خدمت به شهروندان است و نباید با تزلزل، فرافکنی و انفعال، در حل مشکلات کوتاهی کرد.
ارائه گزارش خسارات وارده به تاسیسات شهری در پی ناآرامی اخیر
محسن هاشمی در جریان یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه شورای شهر در جمع خبرنگاران درخصوص افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی پس از سهمیه بندی بنزین گفت: این جزو اولویت های شهرداری تهران است. خرید هزار واگن برای تهران که مصوبه شورای اقتصاد را دارد در دستور کار است، اما به دلیل تحریم ها اجرای آن با تاخیر انجام شدهاست و در حال پیگیری آن هستیم.
وی تصریح کرد: دو جلسه نیز با معاون رئیس جمهور داریم و فردا هم یک جلسه با آقای جهانگیری داریم و درخصوص تامین ۱۹ هزار اتوبوس برای کل شهرها که سه هزار دستگاه آن متعلق به تهران است صحبت کردیم.
وی با اشاره به ناهماهنگی وزارتخانه ها در جهت توسعه حمل و نقل عمومی گفت: این مصوبه به دلیل ناهماهنگی بین وزارت کشور، صمت، نفت، برنامه و بودجه احرایی نشده و پیگیر اجرای این دو مصوبه دولت هستیم.
هاشمی درخصوص افتتاح ماهانه یک خط مترو نیز گفت:این مساله نیز در جلسه هم اندیشی با شهردار مطرح شد در حال حاضر امکان افتتاح ایستگاه مترو داریم اما مراسم افتتاح برگزار نشده است.
هاشمی همچنین درباره کاهش ترافیک در پی سهمیه بندی بنزین اظهار داشت: در ابتدا مقداری بار ترافیک تهران کاهش یافت که ناشی از کاهش خودروهای ورودی به تهران بود، در پی گرانی بنزین تعداد خودروهای که از حاشیه به داخل تهران آمدند کاهش پیدا کرده است.
وی درپاسخ به خبرنگار ایلنا درخصوص خسارتهایی که در پی ناآرامی های هفته گذشته به تاسیسات شهری و شهرداری ها وارد شد گفت: این مساله نیز در جلسه هم اندیشی امروز مطرح شد و گفتیم شهرداری گزارش کاملی از خسارتی که به تاسیسات شهر وارد شده به ما بدهند تا شورا از کمیسیون های امنیتی تهران و استانداری پیگیری کند و در صورت اختصاص بودجه ای به رفع خسارت ها به شهر تهران نیز تعلق گیرد.
هاشمی در پاسخ به سوالی در خصوص حضور پورسید آقایی، معاون شهردار در مسکو گفت: از جزئیات این سفر اطلاعی ندارم، قرار بود یک خط اعتباری ۵ میلیاردی که نمی دانم دلار و یا یورو است از طریق روسیه بازگشایی شود که حمل و نقل تهران نیز سهمی در این خط اعتباری داشت، احتمال دارد در این سفر پورسیدآقایی وزیر نیرو را همراهی کرده باشد اگرچه اطلاع دقیقی ندارم.
توچال ثبت میراث طبیعی میشود
در یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه شورای شهر تهران یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به پیگیری ثبت ملی میراث طبیعی توچال تهران مورد بررسی قرار گرفت.
احمد مسجدجامعی در دفاع از این طرح گفت: اینکه توچال به عنوان میراث طبیعی ثبت شود مورد حمایت سازمان میراث فرهنگی نیز هست. در این منطقه چندین پناهگاه از جمله کلکچال را داریم که در حوزه شهرداری منطقه ۱ است.
مسجدجامعی با بیان این که توچال جزو حریم تهران است تصریح کرد: در محدوده تهران و مناطق مجاور ۱۶۰۰ گونه گیاهی داریم که نیازمند حفاظت هستند.
وی با بیان اینکه درباره نگهداری، حفظ و داشتن برنامه چندان تلاشی نشد، تصریح کرد: اگرچه که یک دهه قبل شهردار کوهستان معین کردند، اما در دامنه کوهستان تبلیغاتی دیدم که متناسب با وضعیت کوهستان نیست. همچنین فضایی که برای کوهنوردان در نظر گرفته شده بلاتکلیف مانده است و نسبت به آن نارضایتی دارند.
مسجدجامعی تصریح کرد: وقتی جایی به عنوان میراث ثبت می شود،چارچوب و قواعدی برای آن منظور می شود که به ارتقا آن کمک می کند. در حالی که در قله توچال هم ماشین های بزرگ شهرسازی وجود دارند، اگر قرار است در نوک توچال هم ساخت و ساز شود ۱۶۰۰ گونه گیاهی آسیب می بینند، همچنین مساله کوهخواری که در فرمایشات رهبری نیز بر آن تاکید شده در این منطقه نگران کننده است.
در ادامه محمد سالاری به عنوان مخالف گفت: ابهامی برای من و همکارانم وجود دارد که چرا تنها توچال برای ثبت در میراث طبیعی درنظر گرفته شده است. محدوده توچال براساس محدوده جغرافیایی کجاست. و آیا توچال تنها محدوده کوهستانی تهران است؟
سپس حجت نظری به عنوانموافق گفت: توچال سرمایه تهران است که تا امروز توجه لازم به آن صورت نگرفته است. هر روزی که دیرتر به میراث طبیعی پرداخته شود بیشتر در معرض تخریب قرار می گیرد.
در انتها یک فوریت این طرح با ۱۷ رای موافق به تصویب رسید.
سپس هاشمی، رئیس شورای شهر، خطاب به مسجدجامعی گفت:وقتی طرحی میآورید محدوده را مشخص کنید، آقای سالاری نگران شدند.
بیتاثیری طرح "سیاست های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹" بر لایحه بودجه
محمدجواد حق شناس در مخالفت با کلیات یک فوریت طرح "سیاستهای اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹شهرداری تهران" گفت: سالها است که سیاستهای اجرایی و الزامات برای بودجه سال ۹۹، وقت جدی از شورای شهر و کمیسیونها گرفته و این در حالی است که این امر کار بیهوده و عبثی بوده است.
وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته همچنین طرح فوق نیز بارها تکرار شده بود، تصریح کرد: با اینکه این طرح وقت و انرژی زیادی از کمیسیونهای گرفت اما تاثیری روی لایحه بودجه نگذاشت و بی اثر بوده است.
عضو شورای شهر با بیان اینکه یکبار برنامهای بنام برنامه پنج ساله تدوین شده است که آن برنامه میتواند چراغ راه باشد افزود: بودجه یک برش از یک پنجم از برنامه پنج ساله است و ما اکنون در دومین سال آن هستیم و انتظار داریم شهرداری بر اساس احکامی که شورا ارائه کرده است، عمل کند.
حق شناس تصریح کرد: اینکه سالانه علاوه بر مصوبهای که داشتهایم کار اضافه ای نیز تحمیل شود رویه درستی نیست. ما در کمیسیون با کلیات این روند مخالفت داشتیم، چرا که این طرح موضوعیت ندارد و بطور کلی وظایف اضافی برای کمیسیونها ی تخصصی صحیح نیست.
تصویب کلیات طرح الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۹۹ شهرداری
بهاره آروین در یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران در توضیح طرح «سیاستهای اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران» اظهار داشت: یک فوریت این طرح حدود دو هفته پیش به تصویب رسید و در کمیسیون های تخصصی شورا از جمله کمیسیون برنامه و بودجه بررسی شد.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بخشی از پیشنهادات ارسالشده به کمیسیون در متن طرح اعمال شد، گفت: بخش عمده این الزامات و سیاستها با توجه به رویکردهای شورای پنجم مشابه سالهای گذشته است و به همین دلیل من در توضیحات خود فقط تفاوتها را نسبت به سال گذشته برجسته میکنم. چون بقیه موارد از جمله تاکید بر کسب درآمدهای پایدار، کاهش هزینهها، صرفهجویی و موارد دیگری که جزو اولویتهای کلیدی شهرداری در سالهای گذشته بوده است، امسال هم تکرار شده است.
وی با بیان اینکه امسال به چند مورد به طور ویژه پرداخته شده است، اظهار داشت: تحقق انضباط مالی، استفاده از سرمایهگذاری در تامین منابع پروژهها، تحقق محلهمحوری و برش سال اول و دوم برنامه پنجساله سوم شهرداری تهران چهار اولویتی هستند که در ابتدای ماده واحده طرح ذکر شدهاند.
آروین افزود: سال ۹۸ بودجه پیشنهادی برای سال ۹۹ در منابع برنامه دیده شده بود. در طرح «سیاستهای اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران» ذکر شده است که بودجه امسال مطابق منابع پیشبینیشده در برنامه سوم توسعه شهری باشد.
وی با اشاره به اولویت دوم که اولویت سرمایهگذاری در تامین منابع مالی پروژههاست، گفت: به طور مشخص بخش سوم رویکردها و جهتگیریهای کلی، با عنوان سرمایهگذاری اضافه شده و به طور خاصتر در ساختار لایحه بودجه، بودجه سرمایهگذاری به طور جداگانه دیده شده که همراه با لایحه بودجه ۹۹ به شورا بیاید و این یکی از تغییرات اصلی سیاستها و الزامات اجرایی بودجه در سال جاری است.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به بحث تحقق محلهمحوری به عنوان اولویت سوم طرح گفت: با توجه به برنامههای اولویتمحور و تحققپذیر که از برش سالهای اول و دوم برنامه سوم توسعه استخراج شده، تلاش شده افزایش منابع درآمدی، کدهای درآمدی جدید و اقداماتی برای افزایش کیفیت زیست روزمره شهروندان در سطح محله را در لایحه ببینیم.
آروین اضافه کرد: در بخش تملک داراییهای سرمایهای با توجه به رویکرد شورای پنجم در فعال کردن ظرفیت شورایاران، بندی دیده شده که شهرداری تهران در تدوین لایحه بودجه، بین ۱ تا ۵ درصد دارایی تملک سرمایهای هر منطقه را با دریافت نظر مشورت شورایان تخصیص دهد. این بحث متفاوت از سالهای گذشته است و درجهت تحقق محلهمحوری و فعال کردن شورایاران به متن طرح افزوده شده است.
وی یادآور شد: در دیگر بخشهای این طرح شفافیتبخشی به وضعیت دیون و بدهیها و فرایندها و همچنین انضباط مالی درجهت کاهش هزینهها نیز دیده شده است. همچنین بخش اصلاح ساختار که در سالهای گذشته هم مدنظر قرار میگرفت، در طرح «سیاست های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران» مورد توجه قرار گرفته است.
بیتوجهی به آسیب روانی ایجاد شده در پی افزایش قیمت بنزین
الهام فخاری عضو شورای شهر تهران در صفحه توتیتر ود درباره اعتراضات در پی اعلام سهمیهبندی بنزین نوشت: این روزها سخن از رقم و اندازه و درصد خسارتها زیاد گفته میشود. از خسارت به سازهها، ایستگاهها، بانکها، اموال عمومی و شخصی، خبر منتشر شده است. در نبود دسترسی به رسانههای مجازی هرآنچه گفته شده از تریبون مقامات و متمرکز بر آسیب و ویرانیهای کالبدی و مالی و آمار کشتهشدگان بود.
2_ گذشته از درستی یا نادرستی تصمیم اعلامشده در مورد بهای بنزین یا شیوه اعلام و اجرای تصمیم توسط دولت، آنچه کسی به آن نپرداخته است آسیب روانی است که به جامعه و گروههای نسلی گوناگون تحمیل شده است.
۳-دی ۱۳۹۶ در یادداشتی با عنوان" ۱۶ تا ۲۵ سالهها" خطاب به همه دستاندرکاران مدیران و احزاب یادآور شدم که فقدان زبان گفتگو با حاشیه و متن جامعه مسالهساز است و نداشتن منطق مشترک، از میان رفتن زمینه گفتگو و تداوم نگاه از بالا رابطه و گفتگوی ملت- دولت را دچار آسیب می کند: "درد مردم را از خود مردم باید پرسید. این نخستین شرط گفتگو است که از موضع فرادست کاردان پایین بیایید، مهارت شنیدن منصفانه بیاموزید و در موضع برابر به مخاطب خود گوش بسپارید، بشنوید بدون دفاع، توجیه، جدل و حمله و مقابله بشنوید و برای روشهای نادرست از مردم پوزش بخواهید.
اقتصاد یا فرهنگ، سبک زندگی یا تجارت، شادی یا اندوه یکدیگر را شناختن و همدلانه گفتگو کردن یکباره ممکن نیست. نیازمند اصلاح و دگرگونی پیشفرضهای مدیرانی است که تجربهی نداری، دیده نشدن، شنیده نشدن، هیچ انگاشته شدن را نداشتهاند.
احساس حقارت از خود حقارت و بدبختی ویرانگرتر است؛ درماندگی در برابر فساد و دیوانسالاری خورهی یک جامعه است. چه کسی، به دور از رقابت سیاسی، از مردم از ۱۶ تا ۲۵ سالهها از بازنشستهها درد وگلایهشان را پرسیده است؟ چه کسی به گفتگوی بیپیرایه با مردم نشسته است؟
چه کسی از مردم راهنمایی برای روند اصلاح خواسته است؟ گفتگو، آیین و پیشزمینههایی دارد. انگارهی برابری گوینده و شنونده، همدلی، مدیریت هیجانهای منفی و مهار سازوکارهای دفاعی منفی برخی از پیشزمینههای گفتگوی سالم هستند.
روی دیگر ترس و ناامیدی ۱۶ تا ۲۵ ساله ها، بیپروایی و خودویرانگری است. کدام حزب یا نهاد صدای ۱۶ تا ۲۵ سالهها، صدای دیپلمهها، صدای مهاجران گمگشته در دوران پرفشار اقتصادی و پیامدهای سیاستهای ناکارآمد گذشته و کشمکشها، است؟
چه کسی با آنان گفتگو میکند؟ زبان تعامل با آنها را چه کسی میداند؟ خواستههایشان را کدام نماینده به زبان میآورد؟"
حق رای شورایاریها در نامگذاری معابر پایتخت
«یک فوریت طرح اصلاح آئیننامه نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران» در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران، مطرح و با ۱۳ رأی موافق و ۵ رأی مخالف به تصویب رسید.
احمد مسجدجامعی درباره یک فوریت این طرح گفت: موضوع روشن است، باید شهر را به مردم واگذار کنیم و نمیتوانیم درباره نامگذاری کوچه یا محلهای تصمیمگیری کنیم اما ساختار سلسلهمند آن را نادیده بگیریم.
وی با بیان اینکه از دوره گذشته نظرخواهی از شورایاران در دستور کار قرار گرفته است، تأکید کرد: شورایاران کسانی هستند که منطقه سکونت خود را به خوبی میشناسند و میتوانند اظهارنظر کارشناسی ارائه کنند. برنامه ما این است که در کمیته نامگذاری معابر و اماکن عمومی شهر تهران نظر شورایاریها را داشته باشیم.
حجت نظری در مخالفت با یک فوریت این طرح گفت: اینکه شورایاریها، معابر و کوچه را میشناسند و میتوانند نظر دهند، نکته مثبتی است. کمیته نامگذاری معابر و اماکن عمومی شهر تهران در دو سطح منطقه و ستاد است که در سطح منطقه، اعضای شورایاریها حضور دارند و بدون نظر آنها تصمیمگیری نمیشود. اگر بخواهیم در سطح ستاد، یک نفر از شورایاریها، عضو این کمیته شوند؛ این پرسش مطرح است که قرار است این فرد چگونه مطرح شود؟
وی ادامه داد: هماکنون در کمیته نامگذاری معابر و اماکن عمومی شهر تهران، ما به نماینده بنیاد و فرهنگستان حق رأی دادهایم درحالیکه نامگذاری معابر، حق قانونی شورا است.
سپس زهرا نژادبهرام در موافقت با یک فوریت این طرح، با بیان اینکه یک فوریت طرح برای این است که هر چه سریعتر درباره موضوعی تصمیمگیری شود، گفت: کمیسیون شهرسازی و معماری نسبت به معابر و ساختار شهری اشراف بیشتری دارد و انتظار داریم نظر این کمیسیون در نامگذاری معابر شهری مورد توجه قرار گیرد.
الهام فخاری در مخالفت با یک فوریت این طرح گفت: موضوعی که موجود دارد، این است که کمیته نامگذاری بیش از حد فعال است و تاکنون به تأخیر نیفتاده و نیازی نیست که به صورت یک فوریت، این اصلاحیه انجام شود. همچنین ما در این کمیته به نهادهایی حق رأی دادهایم درحالیکه این حق قانونی شورای شهر است.
سید حسن رسولی نیز در موافقت با یک فوریت این طرح اظهار داشت: شورایاریها بر حسب وظیفه ذاتیشان، بازوی نظارتی شوراها در مناطق و محلات هستند. اینکه شورایاریها در نامگذاری محلات حضور دارند و به یک نفر آنها حق رأی داده خواهد شد، با این هدف که امکان هماهنگی محلی و سراسری در سطح شهر تهران فراهم خواهد شد، قابل تأمل است.
وی ادامه داد: نامگذاری برخی معابر، کارکرد فراتر از محله دارد و اگر یک نفر به کمیته نامگذاری اضافه شود، به معنای خدشه وارد کردن بر عملکرد کمیته نامگذاری نیست بلکه اضافه شدن یک عضو و حق رأی، همکاری دوجانبه را افزایش میدهد.
در پایان یک فوریت این طرح با ۱۳ رای موافق و ۵ رای مخالف به تصویب رسید.
مکانی برای اعتراضات مسالمت آمیز مردم درنظر گرفته شود
زهرا نژادبهرام در جریان یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه شورا در خصوص عملکرد هیات تطبیق در رد مکانی برای اعتراضات مردمی تذکر داد.
وی خطاب به مردم و شهروندان گفت: همانطور که به خاطر دارید، حدود یک سال پیش طرحی از طرف شورا جهت تعیین مکانی برای اعتراضات شما و بیان خواسته هایتان ارائه شد که از سوی هیات تطبیق رد شد.
نژاد بهرام گفت: خواستار بررسی مجدد طرح مذکور هستم، مشابه همین مصوبه شورای شهر هم از سوی هیات دولت ارائه و از سوی مراجع ذی صلاح رد شد.
عضو هیات رییسه شورا درپایان گفت: چرا باید باور به حقوق مردم و تدبیر برای احقاق آن این گونه دشوار باشد؟
تاکید عضو شورا بر لزوم توجه به تابآوری تهران
مجید فراهانی، در جریان صد و هفتاد و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به مشکل قطعی اینترنت، گفت: متاسفانه در خلال تصمیم اندیشیده شده برای مهار اغتشاشات در هفته گذشته توسط شورای امنیت کشور، سیستم های آنلاین سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به علت عدم دسترسی به اینترنت قطع شده بود، امری که نه تنها غیر منطقی و تعجب برانگیز بود، بلکه می توانست با بروز یک حادثه طبیعی (اعم از سیل،زلزله،آتش سوزی بزرگ و...) تاب آوری و پایداری شهر را در برابر این حوادث مختل و زیر سوال ببرد.
او افزود: لازم است برای جلوگیری از تکرار آن تدابیر ویژه ای اندیشیده شود و سازمان مدیریت بحران، مراکز امدادی و ... در این گونه تصمیم ها مستثنی شوند.
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: با عنایت به اهمیت موضوع و لزوم چاره اندیشی در این باره به عنوان نماینده مردم تهران در اجرای بند2ماده 80 قانون شوراهای اسلامی کشور،درباره « توجه به تامین اینترنت و پایداری شبکه ارتباطی سازمان مدیریت بحران شهر تهران،مراکز امدادی و سایر مراکزی که عملکرد مشابهی دارند » به وزیر کشور که اخیراً ریاست بحران شهر تهران از سوی شهردار تهران به ایشان سپرده شده است، تذکر می دهم.
فراهانی در پایان گفت: امیدوارم با اقدام به موقع، موثر و اهتمام وزیر کشور شاهد توجه بیش از پیش به تاب آوری تهران برای زندگی همه شهروندان عزیز باشیم.