مشكلات صدور كارت سوخت پس از سهمیه بندی بنزین-راهبرد معاصر
چه خودرو‌هایی شرایط فروش خارج از سامانه را دارند؟ سازمان هدفمندی یارانه‌ها: مردم حتما حساب بانکی خود را برای دریافت یارانه چک کنند عرضه اولیه سهام زاگرس دارو پارسیان در فرابورس ایران + جزییات وزیر نیرو: ۶ هزار مگاوات برق تا تابستان آتی وارد شبکه می‌شود طرح فروش نقدی و اقساطی مدیران خودرو دی ۱۴۰۳ + جدول و شرایط شرایط پیش فروش سایپا برای متقاضیان سامانه یکپارچه اعلام شد + جدول ممنوعیت فروش خودرو‌های وارداتی خارج از سامانه زیان ۲.۲ میلیارد دلاری سرقت رمزارز در ۲۰۲۴  ۴۴ میلیون نفر سود سهام عدالت گرفتند  قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۹/۳۰ قیمت مصوب میوه شب یلدا اعلام شد/ قیمت هندوانه، انار، خرمال، موز و نارنگی یارانه آذر واریز شد / دهک‌های چهارم تا نهم حسابشان را چک کنند شرایط فروش فوق العاده خودرو چانگان CS۳۵ تیپ ۳ واریز سود به بیش از ۴۴ میلیون مشمول سهام عدالت خاتمه یافت وزیر کار: ناترازی‌ها بیشتر از آنکه به شرایط امروز مربوط باشد، ریشه در برخی تصمیمات گذشته دارد

مشكلات صدور كارت سوخت پس از سهمیه بندی بنزین

شاید اگر سال 94 با تصمیم غیركارشناسی وزارت نفت، سامانه هوشمند كارت سوخت كنار گذاشته نمی‌شد این روزها كه دوباره سهمیه بندی بنزیناعمال شده، بسیاری از مردم در گیرودار صدور كارت سوخت نبودند.
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - 2019 November 30
کد خبر: ۲۹۳۸۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ شاید اگر سال 94 با تصمیم غیركارشناسی وزارت نفت، سامانه هوشمند كارت سوخت كنار گذاشته نمی‌شد این روزها كه دوباره سهمیه بندی بنزیناعمال شده، بسیاری از مردم در گیرودار صدور كارت سوخت نبودند.

 

كارت سوخت بعد از گرانی بنزین ارزش بیشتری نسبت به گذشته پیدا كرده و صفوف طولانی برای دریافت كارت سوخت در مراكز خدمات پلیس +10 تشكیل شده است.

 

یك سال پیش دولت اعلام كرد دارندگان وسایل نقلیه برای دریافت كارت سوخت اقدام كنند اما باز هم كسی این موضوع را جدی نگرفت. حالا با گذشت دو هفته از سهمیه‌بندی بنزین افراد بسیاری هستند كه كارت سوخت ندارند و سازمان‌های مختلف را مقصر می‌دانند. آماده نبودن زیرساخت صدور كارت سوخت از سوی وزارت نفت، عامل معطلی مردم شده به طوری كه گفته می‌شود افرادی كه كارت سوخت ندارند احتمالا تا دو ماه دیگر باید منتظر بمانند و در این دو ماه بنزین 3000 تومانی بزنند.

 

این در حالی است كه در سال 1386 كه قرار بود بنزین سهمیه‌بندی شود، ابتدا برای همه وسایل نقلیه (بیش از ده میلیون) كارت سوخت صادر شد و سپس سهمیه‌بندی اجرا شد؛ اما در یك سال اخیر هنوز برای همه دو سه میلیون وسیله نقلیه‌ای كه كارت سوخت نداشتند، كارت سوخت صادر نشده است.

 

حضور در چند مركز پلیس + 10 اقدام دیگر خبرنگار ما برای تهیه این گزارش بود. وارد یك مركز خدماتی پلیس + 10 شدم. افراد زیادی پشت هم ایستاده بودند و معلوم نبود كه صف چگونه است. هركسی كه زودتر خودش را به باجه می‌رساند سؤال می‌پرسید و كارمند پشت باجه هم كلافه از ازدحام ایجادشده امكان بررسی كار را نداشت. درنهایت اعلام كرد توافق كنید نوبتتان چگونه است و بر همان اساس كارت‌ها و مدارك خودرو را برای بررسی كارت سوخت دریافت كرد و پشت هم گذاشت.


كارمند باجه افراد را جداگانه صدا می‌كرد و می‌گفت كه كارت سوخت در چه مرحله‌ای قرار دارد. فلان موقع رفته برای صدور منتظر باشید! هنوز به ما اعلام نشده منتظر باشید! به شركت پست تحویل شده منتظر باشید! منتظر باشید، جمله مشتركی بود كه به همه افراد گفته می‌شد اما هیچ‌كدامشان دست پر از این مركز خدماتی بیرون نمی‌آمدند.

 

به مركز دیگری مراجعه كردیم كه نسبت به مركز قبلی شلوغ‌تر بود. گفت‌وگوی خبرنگار ما با چند متقاضی دریافت كارت سوخت جالب بود. یكی از آن افراد می‌گفت هر روز به چند مركز مراجعه می‌كنم كه مسؤول مربوطه اعلام می‌كند سیستم كارت سوخت قطع است و من هم كه مرخصی ساعتی از محل كارم گرفتم باید بازگردم، چند روز است مراجعه می‌كنم و تازه مدارك را برای بررسی دریافت كردند.


فرد دیگری معتقد بود، دو روز برای بررسی كارت سوخت مراجعه كردم كه می‌گفتند اینترنت كند است و استعلام نمی‌دهد. مگر من این كار را انجام دادم كه اكنون باید متضرر شوم؟


همچنین یك آقا زمانی كه مدارك را تحویل داد مسؤول باجه گفت مدارك شما تكمیل نیست. فرد متعجب شد و گفت كارت خودرو را تحویل دادم كه مسؤول باجه اعلام كرد برای صدور كارت المثنی باید بیمه‌نامه، كارت خودرو یا برگ سبز را تحویل دهید كه موجب نارضایتی فرد شد و اعلام كرد یك سایت طراحی كنید و مدارك موردنیاز را بگویید. مردم زمانشان را از سر راه نیاورده‌اند كه هر روز در صف‌های مختلف قرار بگیرند. این بخشی از گفته‌های مردم برای دریافت كارت سوخت بود كه شنیده شد.


آنطور كه خبرنگار جام‌جم اطلاع كسب كرده روزانه 75 تا 80 هزار درخواست كارت سوخت در پلیس + 10 به ثبت می‌رسد اما وزارت نفت تنها ظرفیت تولید 30 هزار كارت سوخت در روز را دارد.

 

متولی اصلی تولید كارت سوخت شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است كه در گذشته (قبل از سهمیه‌بندی بنزین) روزانه 4000 تا 5000 كارت سوخت را تحویل شركت پست می‌داد، اما اكنون افزایش تقاضا نسبت به ظرفیت تولید باعث شده تا تحویل كارت سوخت با تأخیر انجام شود. مشخص است در شرایطی كه ظرفیت تولید نسبت به تقاضا پایین باشد تولید و توزیع كارت سوخت نیازمند زمان بیشتری است و ظاهرا فقط باید منتظر باشید.
صاحبان وسایل نقلیه نو شماره منتظر بمانند


كسانی كه وسیله نقلیه خود را به‌تازگی خریده‌اند و پلاك جدید گرفته‌اند نیاز به انجام كاری ندارند و باید منتظر باشند تا روند صدور كارت سوخت آنها در شركت پخش تكمیل شود تا از طریق شركت پست به دستشان برسد. افرادی هم كه خودروی دست دوم خود را اخیرا خریداری كرده‌اند اما قبلا پلاك داشتند و همان پلاك را در خودروهای جدید مورد استفاده قرار دادند به مراكز پلیس + 10 مراجعه كنند تا برای صدور كارت المثنی آنها اقدام شود.

 

تعداد كارت‌های سوختی كه در باجه‌های پستی باقیمانده به عدد 700 هزار می‌رسد كه ظاهراً برخی افراد كارت المثنی دریافت كرده‌اند. مشخص است كه در جریان كارت سوخت و توزیع آن شركت پست مجری این موضوع است و روند صدور و تأیید مدارك بر عهده این شركت نیست


از زمانی كه بنزین گران شده تاكنون 575 هزار كارت سوخت توسط شركت ملی پست در كشور توزیع شده است. كارت‌های سوختی كه در شركت پست مانده‌اند در سه حالت تقسیم‌بندی شدند: كارت‌هایی كه از سال 93 تا 96 در باجه‌های پستی مانده‌اند كه به دلیل تك‌نرخی شدن بنزین كسی برای دریافت این كارت‌ها مراجعه نكرده است.


بخش بعدی مربوط به درخواست‌هایی است كه در سال 97 به ثبت رسیده اما آدرس‌های آنها تغییر داشته و همخوانی ندارد. در این شرایط ماموران شركت پست كارت سوخت را به مركز اصلی برمی‌گردانند تا در صورت مراجعه صاحب كارت به آنها تحویل شود. در اختیار نداشتن كارت‌های شناسایی یا كارت خودرو در آدرس مندرج در بسته پستی عامل دیگری است كه باعث تجمع كارت‌های سوخت در باجه‌های شركت پست شده است.


كسانی كه آدرس محل سكونتشان تغییر كرده می‌توانند به نزدیك‌ترین باجه پستی مراجعه كنند و اگر كارت سوخت آنها در یكی از مراكز توزیع پستی باشد با پرداخت 8000 تومان می‌توانند آدرس جدید را ثبت و كارت سوخت را در آدرسی كه ارائه می‌كنند تحویل بگیرند.


تعداد كارت‌های سوختی كه در باجه‌های پستی باقیمانده به عدد 700 هزار می‌رسد كه ظاهراً برخی افراد كارت المثنی دریافت كرده‌اند. مشخص است كه در جریان كارت سوخت و توزیع آن شركت پست مجری این موضوع است و روند صدور و تأیید مدارك بر عهده این شركت نیست. افرادی كه امكان مراجعه به شركت پست برای سیستم باز توزیع یا تغییر آدرس را ندارند می‌توانند با مراجعه به پرتال شركت ملی پست كد رهگیری 20 رقمی خود را وارد كنند تا امكان تغییر آدرس به آنها داده شود. پس از انجام این مراحل مبلغ 8000 تومان از كاربر دریافت می‌شود و كارت سوخت به آدرس جدید ارسال خواهد شد.


طبق برآوردهای انجام شده 24 میلیون وسیله نقلیه شامل خودرو و موتورسیكلت در كشور داریم كه باید كارت سوخت داشته باشند. ضمن این‌كه موتورسیكلت‌های بالای ده سال و خودروهای بالای 25 سال دیگر كارت سوخت دریافت نخواهند كرد اما همچنان تقاضا در باجه‌های پلیس + 10 آن‌قدر بالاست كه نارضایتی در این مراكز به دلیل ازدحام جمعیتی به وجود آمده است. هرچند پلیس + 10 تنها وظیفه دریافت و تطبیق مدارك را بر عهده دارد اما چون مرحله اول برای ثبت‌نام كارت سوخت است هرچه كاسه و كوزه است سر آنها می‌شكند.

 

شركت پست هم كه تحویل‌دهنده است چالش دیگری دارد كه برخی مردم آنها را مقصر می‌دانند اما شركت پخش فرآورده‌های نفتی و در كل بدنه وزارت نفت كه مسؤول تولید و تحویل این كارت‌ها به شركت پست هستند از انتقاد مردم در امان مانده‌اند و كسی نمی‌داند كه وزارت نفت باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.


هرچند یك مقام مسؤول در شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران معتقد است تقاضایی كه اكنون در مراكز پلیس+10 وجود دارد برای ثبت درخواست كارت المثنی است اما در این میان برخی افراد هستند كه با وجود ثبت‌نام و تكمیل مدارك در مراكز پلیس +10 یا وسایل نقلیه نوشماره در ماه‌های گذشته هنوز موفق به دریافت كارت سوخت خود نشده‌اند. البته این دلگرمی به آنها داده می‌شود كه سهمیه آنها ذخیره خواهد شد اما فعلا سوخت‌گیری این صاحبان وسایل نقلیه با كارت جایگاه با نرخ 3000تومان خواهد بود.

 

منبع: روزنامه جام جم

ارسال نظر