آزمون جذب ۵۰۰ مدیر جوان بهمن‌ماه برگزار می‌شود زمان آزمون تخصصی دانشجوی مهارت‌آموز وزارت آموزش و پرورش تغییر کرد مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات کدام استان‌ها سه‌شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ تعطیل شد؟ مدارس آذربایجان غربی فردا دوم دی ۱۴۰۴ تعطیل شد باران چهارشنبه به تهران می‌رسد/ بارش برف در مناطق غربی تعطیلی مدارس تهران فردا دوشنبه ۲ دی ۱۴۰۴ + جزئیات نحوه اجرای طرح و زوج فرد در روز دوشنبه ۲ دی ۱۴۰۴ پای چت جی پی تی به یک پرونده قتل و خودکشی باز شد نحوه فعالیت آموزشی مدارس چهارمحال و بختیاری ۲ دی ۱۴۰۴ تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلم سال ۱۴۰۵ فعالیت مدارس ابتدایی اراک و برخی از روستا‌ها فردا دوشنبه غیرحضوری شد آمار جدید ابتلا به تب دنگی در کشور/ پشه آئدس در کدام استان‌ها دیده شده است؟ اعلام ساعت کاری ادارات سیستان و بلوچستان تا نیمه فروردین مهار موج شدید آنفلوآنزا در کشور طی هفته جاری ادارات استان سمنان فردا تنها ۴ ساعت فعال خواهند بود کلاهبردار متروی تهران دستگیر شد

شایستگی‌محوری محور برنامه درسی جدید/ آموزش از موضوع‌محوری به کاربردی تغییر می‌کند

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش، با تأکید بر اینکه «سن ورود به پایه اول ابتدایی هیچ تغییری نخواهد کرد» از برنامه وزارت آموزش‌وپرورش برای «اجباری شدن دوره پیش‌دبستانی از سن 5 سالگی» خبر داد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۰۹ آذر ۱۴۰۴ - 2025 November 30
کد خبر: ۲۹۵۶۵۵

علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش، درباره مباحث مطرح شده پیرامون کاهش سن ورود به مدرسه توضیح داد و گفت: در این زمینه ستاد پژوهش بررسی‌های دقیقی انجام داده است. هم‌زمان با رئیس کمیسیون آموزش مجلس نیز گفت‌وگو کردیم و نتایج پژوهش‌ها درباره سن آغاز آموزش رسمی در کشورهای مختلف در اختیار ایشان قرار گرفت.

وی ادامه داد: این موضوع ابتدا به عنوان یک ایده مطرح بود، اما با تعامل‌های صورت‌گرفته، سن ورود به پایه اول ابتدایی تغییر نخواهد کرد و خانواده‌ها در این زمینه نگرانی نداشته باشند. آنچه اکنون در دستور کار است، نه تغییر سن ورود به مدرسه، بلکه تقویت دوره پیش‌دبستانی است. 

به گفته وی در طرح جدید، پیش‌دبستانی به‌صورت اجباری پیش‌بینی شده تا همه کودکان کشور از 5 سالگی بتوانند وارد این دوره شوند. همچنین تدابیری در حال بررسی است تا هزینه‌ها به گونه‌ای مدیریت شود که امکان حضور برای همه خانواده‌ها فراهم باشد.

کاربردی‌نبودن آموزش در مدارس را می‌پذیریم؛ 8گام برای تغییر در برنامه درسی

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپروش در رابطه با کاربردی نبودن آموزش‌ها در مدارس نیز گفت: بخش اول این انتقاد درست است؛ هرچند به صورت نسبی. اما اینکه گفته شود هیچ اقدامی برای تغییر رویکرد آموزشی صورت نگرفته، صحیح نیست. در سازمان پژوهش، رویکردها تغییر کرده و اکنون برنامه درسی کشور بر اساس شایستگی‌محوری طراحی شده است.

وی تشریح کرد: فرایند تغییر برنامه درسی در هشت گام طراحی شده است. گام اول تدوین نظام شایستگی‌هاست و پس از آن، برنامه‌های حوزه‌های تربیت و یادگیری بر همین مبنا بازطراحی می‌شود. تولید کتاب‌های درسی متناسب با این برنامه‌ها و سپس اجرای آن در مدرسه از دیگر مراحل این فرایند است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: شایستگی‌محوری همان چیزی است که منتقدان نیز خواستار آن هستند؛ یعنی حرکت از موضوع‌محوری به سوی آموزش‌های کاربردی و متناسب با نیازهای واقعی نسل امروز و فردا. برنامه درسی جدید دقیقاً در همین مسیر طراحی شده است./تسنیم

ارسال نظر
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار