
به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ایرانخودرو در نامهای به سازمان حمایت خواستار افزایش قیمت شده، اما این سازمان با استناد به ناکافی بودن مدارک و نامناسب بودن زمان درخواست، مخالفت کرده است و بر مبنای ضوابط هیئت تعیین و تثبیت قیمتها، افزایش قیمت در مقطع کنونی ممکن نیست. دولت پس از افزایش قیمت بنزین نمیخواهد شوک دیگری وارد شود.
در مقابل، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت، این وزارتخانه مخالف افزایش قیمت خودروست، اما نقشی در قیمتگذاری ندارد. همزمانی این اظهارات با مخالفت سازمان حمایت (زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت) نشان میدهد وزارتخانه همچنان در این روند نقش دارد.
افزایش نرخ ارز و تورمی که در اقتصاد ایران رخ داده است نیز می توان یکی از عوامل اثرگذار بر افزایش نرخ خودرو عنوان کرد
احتمالاً مخالفت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مانع رشد قیمت نخواهد شد و دور تازهای از اختلاف میان وزارتخانه و خودروساز آغاز میشود، مشابه خرداد گذشته که ایرانخودرو بهدلیل تعلل سازمان حمایت قیمتها را ۲۲.۳ درصد افزایش داد و سازمان رشد ۱۵ درصد را قانونی دانست، اما در نهایت عقبنشینی کرد و قیمتهای ایرانخودرو اعمال شد.
اکنون نیز انتظار میرود خودروساز با تکیه بر دستورالعمل جدید شورای رقابت که اجازه اعلام قیمت هر سه ماه میدهد، بر تصمیم خود پافشاری کند. همزمان، بازار خودرو با جهش شدید قیمت، رکود معاملات و رکود تورمی روبهروست و نااطمینانی در زمینه قیمت کارخانهای میتواند وضعیت را پیچیدهتر کند.
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو درباره دلایل افزایش و جهش های قیمت خودرو در ماه های گذشته به «راهبرد معاصر» گفت: عوامل و مؤلفه های مختلفی ماه ها و هفته های اخیر در افزایش نرخ خودرو اثرگذار بوده اند که بخشی از آن را می توان به نبود نظارت و برخوردهای قاطع با خودروساز عنوان کرد که با معیارهای خود نسبت به افزایش قیمت اقدام کرده است. وقتی دست خودروساز برای افزایش قیمت باز باشد، خواستار کسب سود بیشتر هستند.
وی افزود: افزایش نرخ ارز و تورمی که در اقتصاد ایران رخ داده است نیز می توان یکی از عوامل اثرگذار بر افزایش نرخ خودرو عنوان کرد. کنترل نکردن قیمت بسیاری از کالاها و بی توجهی به افزایش قیمت ها را می توان دلیلی برای بالا رفتن نرخ همه کالاها و خدمات ازجمله خودرو عنوان کرد.
کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: جز خودرو به نظر می آید نرخ همه کالاها از روال عادی خارج شده است و کنترل هایی که به صورت معمول انجام می شد، دیگر وجود ندارد. کمبود ارز و رشد قیمت ارز را نیز می توان از عوامل افزایش دهنده نرخ خودرو عنوان کرد. مجموع این عوامل باعث شده است بازار خودرو به شرایط ناپایدار برسد که سرانجامی جز بالا رفتن قیمت نداشته است.
چالش ها و معضلات امروز خودروسازی یک شبه ایجاد نشده بلکه به تدریج در بازار اثرات منفی گذاشته و افزایش قیمت خود را نمایان کرده است
صدرایی با بیان اینکه نرخ خودرو به اندازه رشد قیمت ارز افزایش نداشته است، گفت: با وجود اینکه نرخ ارز ماه های گذشته صعودی بوده، اما قیمت خودرو افزایشی در این اندازه نداشته است. بارها گفته شده فنر افزایش نرخ ارز بر قیمت خودرو ناگهان آزاد و به افزایش قیمت منجر می شود، اما به دلیل پایین آمدن قدرت خرید مردم و اینکه بازار خودرو کشش افزایش قیمت بیش از حد ندارد، با اینکه نرخ ارز یک سال اخیر افزایش داشته، اما قیمت خودرو به اندازه نرخ ارز افزایش نداشته است.
کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: قیمت پژو 207 با احتساب افزایش هایی که در نرخ ارز وجود داشت، می بایست بیش از 2 میلیارد تومان در بازار باشد، اما اکنون از 1 میلیارد و 100 به 1 میلیارد و 300 میلیون تومان رسیده است، در صورتی که سال گذشته دلار در بازار آزاد 70 هزار تومان بود، امسال بیش از 100 هزار تومان قیمت گذاری می شود.
صدرایی تصریح کرد: متأسفانه تکانه های نرخ ارز، افزایش تعطیلات، تأمین نشدن انرژی مورد نیاز صنعت خودروسازی، قطعه و نوسانات سیاسی مانند اثرات روانی فعال سازی «مکانیسم ماشه» ناخود آگاه زمینه ساز افزایش نرخ خودرو شده اند.
وی گفت: تأمین ارز مشکل مهمی در صنعت خودروسازی است، هرچند چالش ها و معضلات امروز خودروسازی یک شبه ایجاد نشده بلکه به تدریج در بازار اثرات منفی گذاشته و افزایش قیمت خود را نمایان کرده است.