منطقه مدیون شهید سپهبد سلیمانی است/ اقدام آمریکایی‌ها قطعا تلافی می‌شود-راهبرد معاصر
رئیس جمهور: مسئولان به وعده‌های خود در خدمت‌رسانی به زائران اربعین عمل کنند پیشنهاددیوان‌محاسبات درباره شفافیت منابع هدفمندی یارانه‌ها اطلاعیه جدید سپاه درباره عملیات شهادت هنیه گزارش نیویورک‌تایمز از ترور شهید هنیه دروغ است طحان نظیف: طرح حمایت از مالکیت صنعتی در شورای نگهبان تائید شد دو ابهام شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب مخبر: صهیونیست‌ها سیلی خواهند خورد سردار جلالی: طرح‌های پاسخ سریع به تهدیدات زیستی تدوین شود گفت‌وگوی وزیر کشور عراق و سردار احمدی‌مقدم درباره آخرین اقدامات اربعینی ایران و عراق سخنان هنیه در دیدار با رهبر انقلاب: ۶۰ نفر از خانواده ما در غزه شهید شدند کدام مقامات خارجی امروز با پزشکیان دیدار کردند؟ بیانیه شورای نگهبان: جهان به زودی شاهد نابودی رژیم صهیونیستی خواهد بود واکنش علی لاریجانی به ترور هنیه جلیلی:‌ خون اسماعیل هنیه مهر پایانی بر عمر رژیم صهیونیستی است دولت برای شهادت «اسماعیل هنیه» ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد
سعدالله زارعی در گفتگو با راهبرد معاصر؛

منطقه مدیون شهید سپهبد سلیمانی است/ اقدام آمریکایی‌ها قطعا تلافی می‌شود

جمع‌بندی جبهه مقاومت، جمع‌بندی مقابله است یعنی اینکه ما تلافی کنیم نه اینکه تحمل کنیم.فلذا اقدام آمریکایی‌ها قطعا تلافی می‌شود اما چه زمانی، در چه گستره‌ای،در چه ابعادی و در چه جغرافیایی اینها مسائلی است که افرادی که در جایگاه تصمیم‌گیری هستند باید در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.
سعدالله زارعی؛ کارشناس مسائل بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۵ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 05
کد خبر: ۳۲۶۵۱

 

منطقه مدیون شهید سپهبد سلیمانی است/ اقدام آمریکایی‌ها قطعا تلافی می‌شود

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ در ادامه اخبار و تحلیل‌هایی که بعد از ترور شهید سپهبد سلیمانی به دست تروریست‌های آمریکایی، منتشر می‌شود، خبرنگار راهبرد معاصر  گفتگویی با آقای دکتر سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه و بین‌الملل داشته است. می‌توانید در ادامه شرح این گفتگو را مطالعه کنید.

 

_شهادت سپهبد سلیمانی چه تاثیراتی بر تحولات منطقه خاورمیانه  خواهد داشت؟

اگر ما به سرگذشت منطقه غرب آسیا طی دو دهه گذشته نگاه بیندازیم می‌بینیم که پیش از این در این منطقه در مقابل منافع غرب، مانعی وجود نداشت. نه در سطح منطقه‌ای و نه در سطح بین‌المللی قدرت معارض فعالی وجود نداشت. در گذشته کشورهای قدرتمندی نبود که بتوانند از موقعیت‌ها و امنیت‌ خودشان در برابر آمریکا دفاع کنند. اما امروزه بعد از این دو دهه می‌بینیم که علی‌رغم آنکه در منطقه ما حکایت‌های بسیاری رفته است اما امروز در منطقه قدرت وجود دارد و بسیاری از دولت‌ها قدرتمند شده‌اند و می‌توانند در برابر مطامع غرب بایستند. بخش عمده اینها مرهون زحمات سردار سلیمانی است.

 

_واکنش‌های بعدی جمهوری اسلامی به اقدام خصمانه آمریکا در مورد ترور شهید سپهبد سلیمانی را چگونه برآورد می‌کنید؟

طبیعتا وقتی از قدرت صحبت می‌کنیم، قدرت در دو جا معنا و مفهوم پیدا می‌کند؛ یکی در نقش بازدارنده ، یعنی قدرتی وجود دارد و بخاطر وجود قدرت، دشمن به خودش اجازه‌ی حمله به کشوری نمیدهد و بحث دیگر بحث به کارگیری  قدرت است برای دفع تجاوز که ما در مواجهه با آمریکایی‌ها در صحنه، در موقعیت دوم قرار داریم. ما در وضعیت بازدارندگی نیستیم در وضعیتی هستیم که تهاجمی علیه ما شکل گرفته است و باید این تهاجم را بشکنیم. بنابراین جمع‌بندی جبهه مقاومت، جمع‌بندی مقابله است یعنی اینکه ما تلافی کنیم نه اینکه تحمل کنیم.فلذا اقدام آمریکایی‌ها قطعا تلافی می‌شود اما چه زمانی، در چه گستره‌ای،در چه ابعادی و در چه جغرافیایی اینها مسائلی است که افرادی که در جایگاه تصمیم‌گیری هستند باید در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

 

_آمریکا به چه راهبردی رسیده است که دست به ترور مستقیم شهید سپهبد سلیمانی می‌زند؟ در حالی که روسای جمهور قبلی آمریکا چنین جراتی نداشتند؟

به نظر من آمریکایی‌ها در جمع‌بندی‎‌شان از شرایط دچار خطا شدند و اتفاقی که روز جمعه در فرودگاه بغداد افتاد ناشی از اشتباه محاسباتی آمریکا بود. آمریکایی‌ها فکر می‌کردند شرایط جبهه مقاومت به شکلی است که به خاطر درگیری‌هایی که در عراق و لبنان پیدا کرده‌اند و ایران هم گرفتاری‌هایی پیدا کرده بود ، بنابراین ایران در وضعیتی نیست که بتواند واکنش نشان بدهد و می‌شود با سلسله اقداماتی هم حیثیت ایران را از بین برد و هم برای آمریکا حیثیتی دست و پا کرد. این به اشتباه محاسباتی آنها برمی‌گردد و به همین دلیل ما حتی اگر مایل نباشیم هم ناگزیریم به حمله آمریکایی‌ها واکنش نشان دهیم و حتما هم این پاسخ باید پاسخ معتبری باشد. حد پاسخ ما باید حداقل در سطح پاسخ آمریکا یا بالاتر از سطح اقدام امریکا باشد.

 

-اقدام ترامپ روی آینده سیاسی خود او هم تاثیرگذار خواهد بود؟

قطعا تاثیرگذار است یعنی اگرچنانچه ملت آمریکا متوجه بشوند که این دولت کشورشان را به مرحله جنگ با یک کشور دیگر رسانده است و احتمال شکست آمریکایی‌ها هم بسیار زیاد است، این می‌تواند تاثیر زیادی بر انتخابات آینده آمریکا در پایان سال جاری میلادی داشته باشد.

 

_آینده محور مقاومت و سپاه قدس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

محور مقاومت از یک جایی شروع کرده و جلو آمده است. با توجه به اینکه محور مقاومت از سوی ملت‌های منطقه حمایت می‌شود مسلما آینده خوبی دارد.

 

_فقدان سپهبد سلیمانی روی آینده این محور چه تاثیری دارد؟ محور مقاومت دچار خلل خواهد شد یا با توجه به انتصاب جدید رهبر معظم انقلاب، در همان مسیر قبلی ادامه خواهد داشت؟

نمی‌شود منکر تاثیر شخصیت‌ها روی تحولات شد اما در عین حال اینجا یک نظام و ساختار و جمع‌بندی سیاسی وجود دارد. اینها هیچ کدام جنبه فردی پیدا نمی‌کند بلکه مربوط به  کل بخش‌های مختلف نظام می‌شود. آنچه ما تا حالا در صحنه مشاهده کردیم اینکه اجزای نظام موضع یک‌پارچه‌ای نسبت به این واقعه دارند .

 

_در زمان حیات مادی شهید سپهبد سلیمانی گروه‌های تکفیری جرات نمی‌کردند عرض اندام کنند.آیا بعد از شهادت ایشان ما شاهد ظهور مجدد گروه‌های تکفیری خواهیم بود؟

نمی‌شود به شکل کلی نفی کرد اما معمولا وقتی چیزی اتفاق میفتد و شکست می‌خورد، بار دیگر محک تجربه نمی‌خورد فلذا این موضوع که ما با یک وضعیت مبهمی مواجه هستیم این مقداری متناقض است؛ چون اگر فرض بر این است بایستی ما در جهت مهار طرف مقابل‌مان حرکت کنیم نه در جهت میدان دادن.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار