سردار حاجی‌زاده: کاش می‌مُردم و شاهد حادثه سرنگونی هواپیما نبودم/ اپراتور هواپیما را موشک تشخیص داده بود/ همه مسئولیت را می‌پذیریم-راهبرد معاصر
رئیس‌جمهور عازم قاهره شد رئیس‌جمهور فردا به مصر می‌رود تاجگردون: ۱۱ میلیارد دلار برای کالا‌های اساسی تخصیص یافت  بودجه ۱۴۰۴ به شورای نگهبان ارسال شد استاندار تهران: تعطیلی‌ها روزانه اعلام می‌شوند ربیعی: رئیس‌جمهور قانون حجاب و عفاف را در دستورکار شورای امنیت ملی قرار داد وکیل پرونده «کنسرت فرضی»: بازداشت پرستو احمدی در مازندران سخنگوی دولت: افزایش دو یا سه برابری بودجه نیرو‌های مسلح صحّت ندارد امام جمعه موقت تهران: هدف رژیم صهیونیستی از نیل تا فرات است / جامعه جهانی برای توقف این رژیم به پا خیزد  واکنش صمصامی به گران سازی نرخ ارز؛ وزیر اقتصاد استیضاح شود + عکس اطلاعیه سپاه: شبکه ضد امنیت ملی در قزوین متلاشی شد بیانیه سپاه / آغاز دورانی نوین از پروسه شکست دشمنان امت اسلامی و غلبه جبهه مقاومت بر توطئه ترکیبی جبهه باطل سخنگوی دولت: اغلب بنزین تولیدی کشور مطابق با استانداردهای یورو ۴ است ابراهیم‌پور: مطالبات معلمان بازنشسته نیمه دوم ۱۴۰۰ در سال آینده پرداخت می‌شود آملی لاریجانی: در مجمع با شفافیت مخالف نیستیم، اشکال ما مساله خروج مجلس از حدود اختیارات خود بود

سردار حاجی‌زاده: کاش می‌مُردم و شاهد حادثه سرنگونی هواپیما نبودم/ اپراتور هواپیما را موشک تشخیص داده بود/ همه مسئولیت را می‌پذیریم

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: موقعی که اطمینان پیدا کردم این اتفاق افتاده واقعا آرزوی مرگ برای خود کردم که ای کاش می‌مردم و چنین حادثه‌ای را شاهد نبودم.
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۲۱ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 11
کد خبر: ۳۳۲۴۹
تعداد نظرات: ۴ نظر

به گزارش راهبرد معاصر؛ سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست خبری به منظور تشریح ابعاد حادثه هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری شرکت اوکراینی، اظهار داشت: حادثه دلخراش سرنگونی هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین را بنده در غرب کشور بعد از اجرای عملیات ضربات موشکی بر علیه پایگاه های آمریکا شنیدم و موقعی که اطمینان پیدا کردم این اتفاق افتاده واقعا آرزوی مرگ برای خود کردم که ای کاش می‌مردم و چنین حادثه‌ای را شاهد نبودم.

 

وی افزود: ما یک عمر خود را پیشمرگ مردم کردیم و امروز هم آبروی مان را با خداوند متعال معامله می کنیم و در این شرایط سخت حاضر شدیم تا توضیح دهیم.

 

سردار حاجی‌زاده ادامه داد: در ابتدا عرض می کنم که بررسی و ارزیابی های این حادثه توسط ستادهای بالاتر و مجموعه قوه قضائیه انجام خواهد شد و اطلاعات تکمیل می‌شود، و همین ابتدای صحبت عرض می‌کنم که ما گردنمان از مو باریک‌تر است و همه مسئولیت این کار را می‌پذیریم و هرگونه تصمیمی که مسئولین بگیرند، مطیع به اجرای آن هستیم.

 

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در تشریح جزئیات این حادثه، گفت: مطلع هستید که بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهابات منطقه و احتمال درگیری نسبت به سال‌های گذشته و حتی سالهای ابتدایی انقلاب شاهد چنین شرایطی نبودیم و احتمال درگیری بسیار بالا بود چراکه هم آمریکایی‌ها و هم نیروهای مسلح ما در آماده‌باش صددرصد بودند.

 

وی ادامه داد: آمریکایی ها تهدید کرده بودند که ۵۲ نقطه از ایران را می‌زنند و به همین دلیل تمام یگان های آفندی و پدافندی در آماده باش ۱۰۰ درصد بودند و طبیعتا سامانه‌های پدافندی مستقر در تهران در همین شرایط بودند، آنچه در بررسی‌های انجام شده مشخص شد این است که در شب حادثه و حتی از غروب، وضعیت آمادگی را در شرایط جنگی و بالاترین سطح آماده باش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ می‌شود، در این شرایط تعدادی سامانه پدافندی به رینگ پدافند هوایی تهران اضافه شد.

 

سردار حاجی زاده تاکید کرد: اولین سامانه‌ای که در محدوده غرب تهران مستقر می‌شود که این حادثه توسط آن رقم خورده، در اطراف بیدگنه مستقر می‌شود و در چندین مرحله این آماده باش ۳-۳ که بالاترین سطح آماده باش است، به همه شبکه ابلاغ می‌شود.

 

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه در مراحل مختلف به این سامانه‌ها از جمله همین سامانه‌ای که درگیر شده است توسط شبکه یکپارچه اعلام می‌شود که موشک های کروزی به سمت کشور شلیک شده است، خاطرنشان کرد: در یک یا دو مرحله تاکید می‌شود که این موشک‌های کروز در مسیر هستند و آمادگی داشته باشید، یعنی سامانه ها در بالاترین سطح آمادگی قرار دارند و فقط کافی است شاسی را فشار دهید، این سامانه‌ای که درگیر شده و شلیک موشک داشته و پیش‌بینی کردیم مصاحبه‌ای با خود اپراتور صورت بگیرد، اپراتور اظهار می‌کند چندین بار درخواست کردیم فضای کشور از پرواز خالی شود و اصطلاحا آسمان Clear شود، که این در شرایط ۳-۳ طبیعی است که به خاطر برخی ملاحظات عزیزان این کار را دنبال نمی‌کنند، در همان لحظه این سامانه در فاصله ۱۹ کیلومتر با هدفی که کروز تشخیص داده شده، مواجه می‌شود.

 

وی گفت: سامانه پدافندی ساعت ۱۲ شب در این منطقه مستقر شده است و هواپیما پس از بلند شدن با توجه به اطلاعاتی که به اپراتور داده بودند که وضعیت جنگی است و کروز شلیک شده است، او این هدف را کروز تشخیص داده است، او موظف بوده که در این شرایط تماس بگیرد و تاییدیه بگیرد و خبط او از همین نقطه است، منتهی ظاهرا سیستم ارتباطی او با اختلال مواجه بوده است و نتوانسته ارتباط برقرار کند که ممکن است به دلیل سامانه های جمینگ یا شلوغی شبکه بوده و تنها 10 ثانیه فرصت برای تصمیم گیری داشته که منجر به تصمیم بد او در هدف گیری می شود.

 

سردار حاجی زاده تاکید کرد: عزیزان هواپیمایی کشوری تا قبل از اعلام نیروهای مسلح محکم اعلام کردند که این موضوع اصابت موشک نیست و تحت بررسی است؛ اولا آنها بر اساس دانسته‌های خود عمل کردند و از این حادثه خبر نداشتند. بنده زمانی که مطلع شدم در صبح چهارشنبه بلافاصله به مسئولین اطلاع دادم این موضوع را به من گفتند هدفی را زده ایم اما تقارن آن با این موضوع من را به شک انداخت.

 

فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: بلافاصله به تهران حرکت کردم اما در بین راه به مسئولین اطلاع دادم که این اتفاق افتاده است و احتمال بالا می دهم که هواپیمای خودی را زده‌ایم. زمانی که به تهران رسیدم دیدم که ستادکل نیروهای مسلح یک تیم بررسی سانحه تشکیل داده است و تمام این تیم و افراد دخیل در این قضیه را کاملا قرنطینه کرده بودند و ما اجازه نداشتیم اطلاعرسانی کنیم.

 

وی تاکید کرد: تاخیر در اطلاع‌رسانی به این دلیل نبود که کسی بخواهد موضوعی را کتمان کند، بلکه روال همین است که ستادکل باید این موضوع را بررسی کند که پس از بررسی صبح جمعه همه اطلاعات جمع شد و مشخص شد که واقعه چه بوده است.

 

سردار حاجی زاده: باز تکرار می کنم که بنده در اولین ساعتی که مطلع شدم به مقامات اطلاع دادم، آنها به واسطه اینکه باید این موضوع را بررسی و ارزیابی می کردند مربوط به ستادکل است که واقعا هم سریع این کار را ظرف 48 ساعت انجام دادند.

 

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به رد قاطع موضوع سرنگونی توسط هواپیمایی کشوری، گفت: آنها بر اساس دانسته های خود عمل می کردند و اعلام می کنم که آنها هیچ گناهی ندارند و تقصیری ندارند، هم هواپیما در مسیر بوده و هم خطایی نداشته و هم هواپیمایی کشوری و شرکت کشوری همه درست عمل کرده اند و اگر خبط و خطایی بوده از جانب عناصر ما است و چون از نیروهای تحت امر ما است، ما باید جوابگو باشیم.

 

وی تاکید کرد: عزیزان هواپیمایی کشوری بر این اساس که اگر موشکی به هواپیما بخورد، هواپیما منفجر می‌شود می گفتند این هواپیما منهدم نشده است، این هواپیما در ارتفاع کم و توسط یک موشک کوتاه برد که سر جنگی کوچک و مجاورتی دارد مورد اصابت قرار گرفته و این هواپیما فرصت پیدا کرده روی هوا متلاشی نشود و روی زمین متلاشی شود.

 

سردار حاجی زاده با بیان اینکه نه نیروهای مسلح و نه سپاه بنایی برای پنهانکاری نداشتند، گفت: ما هم مثل خانواده این شهدا خود را غمزده و صاحب عزا می‌دانیم. اینها هزینه شیطنت ها و التهابات آمریکا در منطقه است که آن شب آمادگی درگیری همه جانبه را داشتیم، خود من که در غرب کشور بودم هر آن احتمال درگیری را می دادم چراکه پروازهای زیاد جنگی بر فراز منطقه بود. متاسفانه به دلیل تصمیم گیری عجولانه یک فرد چنین فاجعه بزرگی رقم خورد.

 

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به این سوال که آیا نباید فضای کشور چند ساعتی از پروازهای مسافری خالی می‌شد، خاطرنشان کرد: نمیخواهم کسی را متهم کنم، از دید من هروقت شرایط جنگی می‌شود باید این اتفاق توسط مسئولین ذیربط می‌افتاد اما به هر ترتیب نیافتاد. اگر خبط و خطایی وجود دارد در بخش نیروهای مسلح است و در بخش دولتی و کشوری و شرکت فرودگاه ها هیچ قصور و تقصیری وجود ندارد، اگر از آنها می‌خواستیم انجام می دادند، چون مسئول این کار ما نبودیم و کسان دیگری باید این کار را می کردند.

 

وی در پایان عنوان کرد: همانگونه که من آن شب در غرب کشور عملیات ضربات موشکی را فرماندهی می کردم، عزیزان دیگری در این بخش هم مسئول بودند و باید این کار را می کردند، اما زمینه ای ایجاد شد تا این فرد این خطای بزرگ را انجام دهد.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدرضا کیانفر
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
1
1
سردار محمدحسین باقری رئیس ستاد نیروهای مسلح گفت: به خاطر خطای انسانی در شلیک موشک به هواپیمای مسافری که موجب شهادت جمعی از هموطنان و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی گردید عذرخواهی می‌کنم.

آقای باقری،
عذرخواهی وظیفه شخص خطاکار می‌باشد وظیفه شما توضیح علت مخفی‌کاری سه روزه‌تان است.

سرور گرامی،
تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
با تشکر از توجه شما،
ناشناس
United Arab Emirates
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
0
0
درود بر ولایت سلام بر سردار حاجی زاده رحمت خدا بر شهیدان هواپیمای اوکراینی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
0
0
لبیک یا خامنه اے ...درود بر سردار وفادار به میهن لعنت بر خائنین مثل روحانی
محمدرضا کیانفر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
0
0
محمد علمیه کارشناس بحران گفت: آمریکا سایبراتک نموده بودمان که هواپیمای مسافری را موشک کروز دیدیم و زدیم.

آقای علمیه،
آنکس که ما را نموده آقای پوتین می‌باشد زیرا تکنولوژی از رده خارج نیم قرن پیش را به ما انداخته تا قادر به تمایز هواپیمای مسافری از موشک کروز نباشیم.

سرور گرامی،
تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
با تشکر از توجه شما،
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار