توقف ارسال سیگنال توسط هواپیمای اوکراینی 30 ثانیه قبل از اصابت موشک-راهبرد معاصر
حزب الله از شهادت ۴ عضو خود خبر داد + عکس عراقچی: اگر قدرت نباشد دیپلماسی ابتر خواهد ماند امانی سفیر ایران در لبنان: هیچ تهدیدی ما را از حمایت از مقاومت باز نمی‌دارد کلینتون: به زودی یک رئیس‌جمهور زن در کشورمان خواهیم داشت واکنش حماس به ادعای خروج رهبران خود از قطر و نقل مکان به ترکیه اخراج صد‌ها هزار مهاجر از آمریکا در ۱۰۰ روز اول دولت ترامپ آنروا: هیچ آژانس دیگر سازمان ملل نمی‌تواند جایگزین ما شود سازمان امنیت فدرال روسیه یک حمله تروریستی را خنثی کرد واکنش عراقچی به تصمیم احتمالی اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم خطوط کشتیرانی ایران پیام تسلیت حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی به مناسبت شهادت «محمد عفیف» موافقت بایدن با به‌کارگیری موشک‌های دوربرد توسط اوکراین علیه روسیه کشته‌شدن ۸ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق زمین‌لرزه ۶.۲ ریشتری در ژاپن هشدار «گروسی» نسبت به ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین در پی حملات روسیه ادعای هاآرتص: نتانیاهو با پایان جنگ در لبنان موافق است، اما از غزه خارج نمی‌شود
ادعای نیویورک‌تایمز:

توقف ارسال سیگنال توسط هواپیمای اوکراینی 30 ثانیه قبل از اصابت موشک

روزنامه نیویورک‌تایمز در آخرین گزارش خود درباره جزئیات سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران ادعا کرد: بررسی کارشناسان نشان می‌دهد هواپیما 20 تا 30 ثانیه قبل از اصابت موشک ارسال سیگنال را متوقف کرده بود.
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۵ - ۲۴ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 14
کد خبر: ۳۳۵۳۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ در آخرین گزارش خود درباره سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران به دلیل اصابت موشک پدافندی به صورت لحظه به لحظه از زمان حمله بزرگ ایران به پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق تا لحظه سقوط هواپیما پرداخته است.

 

این روزنامه ادعا کرده است: بررسی‌ اطلاعات پرواز، جزیات رهگیری هواپیمای مذکور، و فیلم‌های موجود از اصابت موشک به هواپیما نشان می‌دهد که هواپیمای اوکراینی 20 تا 30 ثانیه قبل از اصابت موشک، مخابره سیگنال شناسایی را متوقف کرده است.

 

ایان پتچنیک، سخنگوی مؤسسه رهگیری خطوط پروازی فلایت رادار 24، که به صورت شبانه‌روزی موقعیت مکانی و جزئیات پرواز هواپیماهای مسافری در سراسر جهان را به صورت زنده ارائه می دهد و از جمله معتبرترین مؤسسات در این زمینه است، می‌گوید: هواپیماهای تجاری و مسافربری خود را از طریق مخابره دائمی سیگنال شناسایی به رادار‌های فرودگاه‌هی و سامانه‌های پدافندی معرفی می‌کنند که این سیگنال از طریق یک دستگاه به نام ترانس‌پاندر که در هواپیما نصب شده است، به صورت دائم مخابره می‌شود.

 

نیویرک تایمز در گزارش ویدئویی که از این حادثه منتشر کرده نیز مجددا ادعای خود را تکرار کرده می‌گوید هواپیمای اوکراینی 20 تا 30 ثانیه قبل از اصابت موشک مخابره این سیگنال شناسایی را متوقف کرده است.

 

جان کاکس،‌خلبان و کارشناس سوانح هوایی و مدیرعامل مؤسسه سیفتی آپریتینگ سیستمز،‌ می‌گوید:‌ نرم‌افزار سامانه پدافندی تور از طریق رادار، تشخیص عینی یک هواپیما و همچنین استفاده از سیگنال ترنس پاندر برای شناسایی هواپیماها، پرنده‌ها و اهداف احتمالی استفاده می‌کند.

 

در صورتی که سیگنال شناسایی هواپیما اشتباه باشد و یا اینکه برای یک پرنده هیچ سیگنالی مخابره نشود نرم افزار سیستم تور اعلام خطر می‌کند.

 

وی می‌گوید: از اینجا به بعد موشک از طریق رادار هدایت شده و زمانی که به نزدیک هدف می‌رسد منفجر می‌شود و ترکش‌های زیادی را به هدف می‌زند.

 

معمولا پس از شلیک نخستین موشک، یک موشک دیگر نیز توسط سامانه به سمت هدف و برای حصول اطمینان از اصابت راهی می‌شود.

 

سامانه پدافندی تور یک سامانه موشکی متحرک است که به 8 موشک مجهز است. این سامانه می‌تواند بدون نیاز به اتصال به دیگر سامانه‌های پدافند هوایی به صورت مجزا عمل کند. سامانه تور هم رادار تشخیص اهداف دارد و هم از یک سامانه شلیک موشک برخوردار است.

 

در دهه 1970 میلادی این سامانه توسط شوروی و برای دفاع در برابر اهداف هوایی در ارتفاع پایین و متوسط ساخته و توسعه داده شد. 

 

روسیه در سال 2005 و در قالب یک قرارداد دفاعی یک میلیارد دلاری سامانه تور را برخلاف میل آمریکایی‌ها به ایران فروخت که البته روس‌ها این سامانه را به چند کشور دیگر نیز فروخته‌اند.

 

پیش از بررسی‌های دقیق اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیما و دیگر اطلاعات فنی مرتبط با آن، در کنار بررسی‌ دقیق اطلاعات ثبت شده رادار سامانه پدافند هوایی و موشک، هر نوع اظهار نظر تنها یک ادعا محسوب شده و نمی‌توان درباره آن به صورت قطعی قضاوت کرد.

 

منبع: فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده