ساخت فیلم‌های ضدایرانی با هدف تخریب فرهنگ ایرانی-اسلامی توسط غرب-راهبرد معاصر

ساخت فیلم‌های ضدایرانی با هدف تخریب فرهنگ ایرانی-اسلامی توسط غرب

استفاده از سینما به دلیل تاثیر بسیاری که بر افکار مردم حوامع دارند، همواره مورد توجه غرب و به ویژه آمریکا واقع شده است.
محمد مهدی یوسفی رامندی
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 14
کد خبر: ۳۵

به گزارش «راهبرد معاصر»: هجمه های همه جانبه به جمهوری اسلامی از زمانی آغاز شد که اسلام و به ویژه ایران پرچم مبارزه با استعمار و استکبار را در دست گرفت و تلاش کرد تا جهانیان را از یوق اسارت مستکبرین به سمت آزادی و حریت سوق دهد. از این رو آمریکا به همراهی جوامع خود ساخته ی بین المللی، جدا از جنگ فیزیکی و سخت، مشیی جدید برای پاک کردن ایران از عرصه مبارزه با استکبار در پیش گرفت که در این راستا غرب به سرمداری آمریکا با استفاده از ابزار قدرتمند رسانه و به خصوص سینما، تاکنون دهها فیلم و سریال با میلیون ها دلار هزینه علیه ایران اسلامی ساخته و اغلب به صورت رایگان در سطح جهانی توزیع کرده است. البته این رویه هیچگاه تنها از سوی جریان های ضد انقلاب و خارجی مطرح نشده بلکه برخی از سینماگران و منورالفکران ایرانی که همچون چاپلوسانی گرد کدخدای جهان خودنمایی می کنند نیز پیگیری می شودکه در این تحلیل به برخی تولیدات سینمایی با محتوای ضدایرانی-اسلامی در دوقالب داخلی و خارجی اشاره میکنیم:


در زمینه فیلم هایی که داخل کشور یا توسط کارگردانان مطرح ایرانی و در راستای سیاه نمایی از وضعیت ایران تولید می شود باید خاطر نشان کرد که این تولیدات عمدتا در با محوریت موضوع ظلم به زنان در جامعه ایران تولید می شود که در این تولیدات عبارت اند از:

1) جدایی نادر از سیمین: ساخته اصغر فرهادی در سال 1389 است. در این فیلم سیمین می‌خواهد به ‌همراه همسرش نادر و دخترش ترمه از ایران برود و همه مقدمات این کار را فراهم کرده. اما نادر نمی‌خواهد پدرش را که از بیماری آلزایمر رنج می‌بَرَد تنها رها کند. این اختلافات باعث می‌شود سیمین از دادگاه درخواست طلاق کند، اما دادگاه درخواستش را در مورد حضانت فرزندش رد می‌کند و مجبور می‌شود به خانه پدرش برگردد. و در رابطه با این فیلم باید گفت که تلاش برای برانگیختن احساسات فمنیستی زنان در سکانس به سکانس این فیلم کاملا عیان است. دیالوگ های بازیگر زن (لیلا حاتمی) زمینه رابرای همزادپنداری مخاطب زن فیلم فراهم کرده است.

2) گذشته: محصول سال ۲۰۱۳ سینمای فرانسه با بازی برنیس بژو، طاهر رحیم و علی مصفا. گذشته اولین فیلم فرهادی است که خارج از ایران و در پاریس فیلم‌برداری شده و تهیه‌کننده‌ای غیر ایرانی (الکساندر مالت-گای) دارد. فیلم نامزد دریافت نخل طلای جشنواره کن شد و درنهایت موفق به کسب نخل طلای بهترین بازیگر زن و جایزه کلیسای جهانی کن گشت. داستان زندگی زنی به نام مارین است. او از همسر دومش، احمد - که مدتی ست به ایران بازگشته - خواسته به فرانسه بیاید تا با طلاقی توافقی از او جدا شود زیرا حالا با مرد دیگری به نام سمیر وارد رابطه شده است. احمد که در مدت اقامتش در پاریس در خانه مارین است، در جریان وقایع زندگی او قرار می گیرد و به‌واسطه دختر مارین متوجه می‌شود سمیر همسری به نام سلین دارد که در کما به سر می‌برد و عامل به کما رفتن اش هم بی‌ارتباط با رابطه مارین و سمیر نیست. سناریوی فیلم درصدد این است که حرمت های منطبق با شرع و اخلاق در حریم خانواده را به مثابه تابویی دست پا گیر در زندگی زوجین نشان دهد.

3) فروشنده: این فیلم که با پول یکی از سرمایه داران قطری تولید شد. در این فیلم می بینیم که عماد و رعنا دو روشنفکر ایرانی هستند که به ناچار برای زندگی به منزلی می روند که ساکن پیشین آن زنی فاحشه بوده؛ زمانی که عماد در منزل نیست یکی از مشتریان زن فاحشه وارد منزل شده و به رعنا که در حمام است تجاوز می کند.عماد و رعنا تصمیم می گیرند نه تنها این قضیه را فراموش کنند بلکه حتی به پلیس هم اطلاع ندهند اما رعنا از لحاظ روحی دچار مشکل می شود؛ عماد هم به دلیل حرف های مردم طاقتش را از دست می دهد؛ متجاوز را پیدا کرده و در خانه قدیمی اش زندانی و بازجویی می کند. رعنا از این اقدام ناراحت می شود و از عماد می خواهد مرد متجاوز را رها که به قول خودش "وسوسه" شده و "عذرخواهی" می کند رها کند و گرنه برای همیشه رهایش خواهد کرد عماد می پذیرد و فقط به زدن یک "سیلی" اکتفا می کند؛ سیلی که باعث حمله قلبی مرد متجاوز شده و رعنا به همین دلیل عماد را رها می کند. فرهادی همه اتفاقات را به گونه ای قرار داده که متجاوز بی گناه به نظر برسد و یا کاراکتری را که شهاب حسینی بازی می کند را دارای یک غیرت یا به تعبیر فرهادی خشم سنتی نشان دهد موضع فیلمساز و مسیر فیلم را به خوبی عیان می کنند.

4) هیس دخترها فریاد نمی زنند: فیلمی از پوران درخشنده است که ۱۳۹۲ در ایران به اکران درآمد. نویسنده و کارگردان فیلم پوران درخشنده است ، فیلم درباره آزار جنسی کودکان دختر و تعرض به اطفال خردسال است و عدم انتقال این مشکل به دلیل مسائل و تابو های فرهنگی با دیگران است و کارگردان سعی دارد ارزش های موجود در جامعه را نوعی بن بست برای زنانی که مورد تجاوز قرار می گیرند نشان دهد و این فیلم مخاطب را به نوعی انزجار از ارزش های اسلامی سوق می دهد.

5) سریال شهرزاد: مجموعه‌ای نمایشی که فصل اول آن در سال ۱۳۹۴ در ۲۸ قسمت و فصل دوم آن نیز در سال ۱۳۹۶ در حال پخش است. کارگردان این سریال حسن فتحی و تهیه‌کننده آن محمد امامی است و داستان این سریال دختر و پسری را روایت می کنند که عاشق یکدیگر هستند ولی به دلیل تعصبات قومی و فضای مردسالار حاکم بر جامعه پدر دختر اجازه ازدواج را نمی دهد و دخترش را بالاجبار به عقد یکی از بزرگان شهر در می آورد که با طرح این موضوع سعی دارد اینگونه القا کنند که مردسالاری حاکم بر جامعه ایران مانع تحقق حقوق زنان است.


تولیدات فیلم ها و سریال های خارجی ضدایرانی اسلامی که عمدتا در آمریکا و توسط کمپانی فیلم سازی هالیوود ساخته می شود، پس از واقعه 11سپتامبر با رشد تصاعدی همراه شد.

برشی ازین آثار به شرح ذیل است:

پرسپولیس(2006): داستان تلخ یک دختر نابالغ و پرحرف ایرانی که در حین انقلاب اسلامی اتفاق می افتد. این انیمیشن محصول کشور فرانسه است. دلیل ضد ایرانی بودن آن در قالب سیاه و سفید جلوه دادن انقلاب اسلامی و تلخ و افسرده نشان دادن مردم پس از انقلاب است. همچنین سرکوب زنان و اجبار به پوشش توسط حکومت دینی یکی دیگر از دلایل ضد ایرانی بودن این فیلم است. کارگردان: مرجان ساتراپی و ونسان پارونو

1) سینگسار ثریا(2007): داستان ازین قرار است که زنی به نام "ثریا” مورد اتهامات بی اساس قرار می گیرد. شوهر او می خواهد دوباره ازدواج کند و به ثریا می گوید می خواهد او را طلاق دهد، که زن نیز حقوق خود را مطالبه می کند. مرد برای رهایی از پرداخت حقوق با همکاری روحانی و کدخدای ده نقشه ای را طراحی می کنند. آنها ثریا را به خانه ی مردی که تازه همسرش را از دست داده به عنوان کنیز می فرستند، به این ترتیب زمینه برای تهمت به ثریا فراهم می شود و حکم سنگسار را برای او اجرا می کنند./ کارگردان: سیروس نورسته

2) کشتی گیر(2008):داستان یک کشتی گیر معروف که وقت آن رسیده از دنیای ورزش خداحافظی کند، او با افسردگی و فشار های روحی در خارج از دنیای حرفه ای مقابله می کند. در یک مسابقه کشتی کج، دو طرف مسابقه به مبارزه می پردازند و کشتی گیر سیاه‌پوست سعی می کند تا با چوب حامل پرچم ایران، کشتی گیر دیگر را خفه کند اما موفق نمی‌شود. کشتی گیر رقیب چوب پرچم ایران را می شکند. لباس ورزشی این کشتی گیر طرح پرچم ایران است. این فیلم که جایزه جشنواره فیلم ونیز را نیز دریافت کرده است. و این فیلم در تلاش است که تعصبات ملی و مذهبی را در وجو مخاطب سرکوب کند./ کارگردان: دارن آرونوفسکی

3) مرد بله بگو(2008):مردی که عادت کرده به همه "نه” بگوید، به یک کلاس می رود که افراد در آنجا نگاه تازه ای به زندگی دارند، روش خود را تغییر داده و در برابر همه چیز بله می گوید. تا اینکه یک زن ایرانی به او پیشنهاد ازدواج می دهد و او می پذیرد. علت پیشنهاد از طرف زن به خاطر رفتن از ایران بوده و در واقع می خواهد بگوید ایرانیان برای خروج از کشور حاضرند دست به هر کاری بزنند. زن ایرانی در فیلم حجاب دارد که مرد هم به خاطر داشتن عکس با این زن متهم به تروریست بودن می شود./ کارگردان: پیتون رید

4) زنان بدون مردان(2009): این فیلم براساس کتابی با قلم شهرنوش پارسی پور ساخته شده و زندگی مصیبت بار زنان ایرانی را ظاهرا در مقطع کودتای 28 مرداد، در سال 1332، و زمان دکتر مصدق روایت میکند، اما واضح است که فیلم میخواهد این اوضاع نابسامان مظلومیت زنان را به دوران معاصر و سالهای اخیر در ایران بچسباند. یک فعال سیاسی، یک خودفروش، یک کمونیست و یک فرد سنتی، چهار زن قصه‎‎های این فیلم هستند. این فیلم هم بهدلیل ارائه تصویری سیاه از ایران، با نظر مثبت برخی منتقدان و جشنواره‎‎های خارجی روبهرو شد؛ از جمله جشنواره ونیز که شیر نقرهای بهترین کارگردان را به نشاط میدهد.

5) اورشلیم شمارش معکوس(2011): این فیلم اقتباسی از کتابی با همین نام است و ضد برنامه های هسته ای ایران است. درباره گروهی از مسلمانان ایرانی موسوم به گروه "هفت شگفت انگیز” است که می خواهند با بمب گذاری در خاک آمریکا، این کشور را نابود کنند. کارگردان: هارولد کرنک

6) آرگو(2012): داستان یک افسر سازمان سیا که برای نجات ۶ آمریکایی به گروگان گرفته شده در تهران سال ۱۹۸۰به بهانه ی ساخت فیلم علمی تخیلی هالیوودی برای یافتن مکان مناسب، به ایران می آید. در این فیلم رفتار مردم ایران بعد از انقلاب بسیار وحشیانه و خصمانه نمایش داده می شود و در عوض مظلوم نمایی اغراق آمیزی در به تصویر کشیدن کارمندان سفارت آمریکا به کار برده شده است. / کارگردان: بن افلک

7) بکارت(2012): داستان مبارزه ی سه زن در محیط های اجتماعی و فرهنگی ایران، و روبه رو شدن آنها با بحران های پیش بینی نشده است. دختری که در خانواده مذهبی بزرگ شده و با اجبار پدر تن به ازدواج می دهد. فیلم به مسائلی از قبیل قتل های ناموسی، قاچاق زنان و دیگر مشکلات زنان خاور میانه و اروپا می

پردازد./ کارگردان: سعید خوزه

8) زمانی برای خیانت(2012): این سریال تلویزیونیبر اساس کتاب«زمانی برای خیانت» نوشته «رضا کهلیلی» که دو سال پیش در آمریکا منتشر شد،ساخته شده است.«زمانی برای خیانت» خاطرات نویسنده کتاب است که موضوع آندرباره جوان ایرانی است که برای تحصیل به آمریکا سفر می‌کند و با امید آنکه بتواند برای جامعه خود فرد مفیدی باشد به ایران بازمی‌گردد ولی انقلاب اسلامی به وقوع پیوسته و این ایران با آنچه که او در تصوراتش داشته زمین تا آسمان فرق می‌کند، بنابراین او ناامید بار دیگر به آمریکا بازمی‌گردد و آنجا با سازمان سیا مرتبط می‌شود و بار دیگر به عنوان جاسوس این سازمان به ایران بازمی‌گردد و در سپاه پاسداران مشغول به کار می‌شود.

9) گلاب (2014): یک روزنامه نگار در ایران برای بیش از ۱۰۰ روز بازداشت می شود و به طرز وحشیانه ای در زندان مورد بازجویی قرار می گیرد. "مازیار بهاری” روزنامه نگار ایرانی کانادایی است که سال ۸۸ به عنوان مستند ساز و وارد ایران می شود و در اتفاقات ۸۸ دستگیر شده و به زندان اوین می افتد و سخت شکنجه می شود. او در این مدت با استشمام بوی گلاب متوجه حضور زندان بان می شده است و در این فیلم کارگردان تلاش می کند با برجسته سازی وضعیت زندانیان سیاسی اینگونه القا کند که جمهوری اسلامی رویکرد سرکوب گرایانه ای را در مواجهه با صدای منتقد در پیش دارد. / کارگردان: جان استوارت

10) دختری در شی به خانه می رود(2014): فضای فیلم شهر اشباحی را با نام "شهر بد” نشان می دهد، مکانی که نماد مرگ و تنهایی است، مردم شهر از وجود یک خون آشام که در کمین آنهاست بی خبرند . این فرد خون آشام یک دختر چادریِ ایرانی است که پدرش "حسین” مردی دائم الخمر بوده و به همین دلیل دختر دچار مشکل می شود و مخاطب با مشاهده این فیلم حس تنفر نسبت به قشر چادری و محجبه پیدا میکند./ کارگردان: آنا لیلی امیرپور

11) فیلم سپتامبرهای شیراز( 2015): سپتامبرهای شیراز که براساس کتابی به همین نام نوشته دالیا سافر ساخته شده، یکی از جدیدترین فیلم ضد ایرانی هالیوود است. فیلم، قصه یک خانواده یهودی را روایت میکند که پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 57، شرایط زندگی را برای خود دشوار میبیند و برای همین دست به مهاجرت میزند. اتهام رفتار نامناسب نظام جمهوری اسلامی ایران با اقلیتها از جمله یهودیان، برچسب مضحکی ست که کارگردان این اثر تلاش کرده به باورپذیری آن برای مخاطب مبادرت ورزد. فیلم با بهرهگیری از دو ستاره مشهور سینما، برادی و هایک و قصه مثلا پرفراز و نشیب و مهیجش، میخواهد تماشاگر را با خود همراه کند و هر طور که هست به بیننده بقبولاند که با وقوع انقلاب اسلامی در ایران، چه به روز اقلیتها آمده است. اما تماشای فیلم و نگاهی گذرا به واقعیات تاریخی و زندگی مسالمتآمیز پیروان همه ادیان در ایران، نیت نادرست سازندگان فیلم را خیلی زود برملا میکند. خانم آغداشلو هم با حضور در این فیلم، نام خود را بهعنوان رکورددار بازی در فیلمهای ضد ایرانی جاودانه کرد.

تهران تابو: جدیدترین تولید جریان های ضد انقلاب خارجی فیلمی است با نام تهران تابو که در هفته اخیر در فرانسه به کارگردانی سعید سوزنده تولید شد. این انیمیشن که در سینماهای آلمان به نمایش درآمده، داستان تظاهر،دورویی،دروغ و کلک زدن یک قاضی روحانی است که در قبال رسیدگی به پرونده زنان از آنها تقاضای رابطه جنسی میکند. همزمانی تولید این فیلم با هجمه های رسانه های داخلی و خارجی علیه قوه قضائیه می تواند بخشی از پازل عملیات روانی دشمن برای تخریب این قوه باشد و به دلیل ساختار غیر واقعی و انمیشن، این فیلم می تواند به صراحت هر محتوایی را بدون محاکمه مجامع بین الملل به تصویر بکشد.


نتیجه: با بررسی این تولیدات می توان فیلم های تولید شده را بر اساس مخاطب به دو دسته تقسیم کرد:

مخاطب داخلی: فیلم هایی که جامعه هدفشان مردم ایران است بسیار باورپذیر تر و دارای المان های دقیق تری است و دلیل این میزان از دقت نظر را باید اینگونه توصیف کرد که این رسانه به منظور ایجاد دوگانگی و از خود بیگانگی فرهنگی ابتداء تلاش می کنند حس همزاد پنداری مخاطب را با خود همراه کنند القائات خود را به مخاطب تحمیل کند.

مخاطب خارجی: اهداف این فیلم ها برای تاثیر گذاری بر مخاطب خارجی را می توان نسبت به موضوعاتی نظیر اسلام هراسی و القای اینکه انقلاب اسلامی زمینه برای ترویج خشونت و بی بندباری های اخلاقی در بین مردم ایران محیا می کندو فضای بسته جمهوری اسلامی بستری برای ترویج خشونت و فسادهای زیرپوستی و نامحسوس در جامعه ایران شده استمعطوف دید.


ارسال نظر
آخرین اخبار