تصویب فوق‌العاده خاص برای کارکنان شهرداری‌ها در مجلس تسریع در روند رسیدگی به لایحه سازمان ملی مهاجرت وزیر اطلاعات: با مسئولان دوتابعیتی طبق قانون برخورد می‌کنیم هشدار اطلاعات سپاه به سودجویان استخراج ارز دیجیتال کمک‌هزینه ناهار، ایاب و ذهاب و مهدکودک فرزندان کارمندان دولت در سال ۱۴۰۴ ابلاغ شد پزشکیان: به دنبال اصلاح کمی و کیفی محتوا و شیوه‌های آموزش هستیم بازدید سرلشکر سلامی از پروژه‌های مهم عمرانی در مناطق مرزی شمال غرب کشور نوجوان دهه هشتادی مشاور نسل Z استاندار کرمان شد بقائی: سپاه نماد مقاومت و افتخار ملت است حکم اعدام حمید حسین‌نژاد عامل شهادت ۸ مرزبان ایرانی اجرا شد شهادت یکی از نیرو‌های امنیتی مازندران حین مأموریت ابلاغ «اصلاح آئین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان» آملی لاریجانی: فعلاً FATF در مجمع تشخیص قابل بررسی نیست انتصاب محسن اسماعیلی به سمت معاونت راهبردی و امور مجلس رئیس جمهور تصویب کلیات طرح اساسنامه سازمان ملی مهاجرت در کمیسیون امنیت ملی مجلس

شفافیت و پاسخگویی رمز عبور از بحران

با نزدیک شدن به پایان سال، عیار عملکرد سازمان ها و دستگاه های اجرایی نیز مشخص می شود
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - 2020 March 16
کد خبر: ۳۸۳۸۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ اگر چه  هنوز در بوته ی آزمایش بحران کرونا ویروس هستیم، اما لزوم توجه به شفاف سازی و مدیریت دیگر بحران ها نباید مغفول بماند. گزارش پاسخگویی دستگاه های فعال در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از خردادماه۹۶ تا کنون در آدرس:
https://foia.iran.gov.ir/web/guest/home

 

منتشر شده است .در این میان برخی دستگاه های اجرایی مجدانه و متعهد نسبت به درخواست های مردم پاسخگو بوده اند.برخی نیز، از بار مسؤلیت پاسخگویی شانه خالی کرده اند.به گزارش دبیرخانه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات سازمان های برنامه و بودجه کشور، وزارت کشور ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی بر مبنای تعدد درخواست ها، بیشترین پاسخگویی را داشته اند.

 

مطابق گزارش پاسخگویی دستگاه های فعال در سامانه، در قوه ی مقننه مجلس شورای اسلامی  با ۱۳۸ درخواست و پاسخگویی ۸۰ درصدی داشته و روزنامه رسمی  با ۹۷درصد از قوه قضاییه به درخواست ها پاسخگو بوده اند.
از میان استانداری ها نیز بیشترین درخواست مربوط به استانداری هرمزگان با۳۳۹، استانداری اصفهان ۱۱۵ و استانداری تهران ۹۱درخواست برایشان ثبت شده است  .

 

بررسی اجمالی آمارهای یاد شده و مراجعه به گزارش پاسخگویی دستگاه های فعال در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، دستگاه های شفاف، پاسخگو و خدوم را مشخص می کند.
 

هم اکنون بیش از 1000 دستگاه و موسسه در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات  برای اجرای قانون از مجرای این سامانه فعال هستند. از زمان راه اندازی سامانه (خرداد96)تاکنون 14865 درخواست از سوی مردم ثبت شده که دستگاه ها به 86% این درخواست ها پاسخ داده اند. همچنین تاکنون 1574 شکایت از پاسخ ثبت شده که 772 مورد آن توسط دبیرخانه کمیسیون رسیدگی و پاسخ مجددبرای متقاضی اطلاعات ارسال شده است. مدت زمان کلی پاسخگویی به درخواست مردم تحت این سامانه 44 روز است که با مهلت قانونی پاسخگویی(10 روز) فاصله زیادی دارد.

 

منبع: فارس 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده