چرا سکه و طلا گران شد؟-راهبرد معاصر

چرا سکه و طلا گران شد؟

افزایش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته یکی از دلایل مهم افزایش نرخ سکه و طلا در بازار است بنحوی که در روزهای گذشته قیمت طلا و سکه رکوردهای جدیدی را ثبت کرد.
محمد کشتی آرای؛ رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 19
کد خبر: ۴۳۲۶۶

به گزارش راهبرد معاصر؛  سکه هایی که در بازار بورس عرضه می شود براساس ساز و کار و قوانین و مقررات خاص از پیش تعیین شده در این بازار سرمایه ای عرضه می شود لذا ساز و کار بازار سکه در بورس متفاوت از ساز و کار سکه در بازار سنتی است، کسانی که از بازار بورس برای خرید سکه استفاده می کنند بورس بازهایی هستند که به طور معمول با معامله گران سنتی بازار سکه فرق دارند لذا بین متقاضیان این دو بازار تفاوت هایی وجود دارد. طبیعتا عواملی مانند شفاف بودن معاملات در بازار بورس، امنیت فکری معامله کنندگان تفاوت های معامله در بازار بورس و بازار سنتی سکه و طلاست.

                     

رکورد تاریخی سکه

بازار فیزیکی و بورس از دو عامل جهانی که عبارتند از قیمت جهانی طلا و نرخ ارز تاثیر می گیرند. هر اونس طلا در روزهای با 40 دلار افزایش قیمت رو به رو بوده است. افزایش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته یکی از دلایل مهم افزایش نرخ سکه و طلا در بازار است بنحوی که در روزهای گذشته قیمت طلا و سکه رکوردهای جدیدی را ثبت کرد. سکه در بازار طلا بیش از 7 میلیون تومان به فروش رسید بنحوی که این قیمت در بازار سنتی و فیزیکی تا کنون بی سابقه بوده است.

           

سکه 300 هزار تومان حباب دارد  

در حالی که یکی از عوامل افزایش نرخ ارز در هفته گذشته افزایش تقاضا بود این هفته معاملات سکه و طلا در بازارها در روال عادی انجام می شود و هیچ گونه تقاضای اضافی در بازار وجود ندارد، اما همچنان بازار حباب 300 هزار تومانی دارد. با توجه به اینکه قیمت طلا و سکه با قیمت ارز آزاد نه با ارز نیمایی و دولتی محاسبه می شود، افزایش نرخ ارز در بازار آزاد به افزایش قیمت طلا و سکه در بازار دامن می زند.

 

بانک ها سکه خرید و فروش می کنند

چهار بانک در حال حاضر دارای نماد بورسی هستند لذا برای تامین پشتوانه سکه ای که به متقاضیان عرضه می شود در حال خرید و فروش طلا و سکه در بازار هستند. این بانک ها معاملات بورسی را صورت می دهند و گواهی های سپرده یک روزه معاملات سکه بر عهده این بانکهاست.

 

ساز و کار معامله گران سکه بازار بورس و سنتی متفاوت است

افرادی که برای خرید طلا و سکه وارد بازار بورس می شوند با اهداف تجاری و سرمایه ای وارد بازار بورس می شوند چرا که با ساز و کار بورس از نزدیک آشنایی دارند، لذا کلیه معاملات خود را در بازار بورس انجام می دهند، این افراد در حالت های افزایش یا افت، مثبت یا منفی بودن معاملات همچنان در بازار بورس باقی می مانند چرا که حرفه ای های بازار به شمار می روند که با ساز و کار و قوانین و مقررات و آیین نامه های بازار بورس آشنا هستند. برخی از سرمایه گذاران بازار نیز سرمایه داران معمولی به شمار می روند که با ساز و کار بازار بورس آشنایی ندارند یا محدود بودن سرمایه آنها را از بازار بورس دور کرده است لذا در بازار سنتی معامله می کنند.

         

بازار بورس و سنتی بر هم اثر گذار نیستند

 می توان نتیجه گرفت که هیچ کدام از بازارهای بورس و سنتی به صورت مستقیم روی دیگری تاثیر نمی گذارند و هر یک از این دو بازار مشتری های خاص خود را دارد، لذا نمی توان گفت بازار سنتی از افزایش قیمت بازار بورس سکه تبعیت می کند چرا که عوامل مختلفی در افزایش قیمت طلا و سکه  تاثیر گذار است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار