درگذشت انیو موریکونه موسیقیدان-راهبرد معاصر

درگذشت انیو موریکونه موسیقیدان

درگذشت انیو موریکونه موسیقیدان برجسته ایتالیایی در سن 91 سالگی اهالی هنر را در سراسر دنیا متاثر کرد.
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۸ - ۱۶ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 06
کد خبر: ۴۹۳۵۴

به گزارش راهبرد معاصر درگذشت انیو موریکونه  خاطره  وسترن‌های مشهور سینما و فیلم‌های کلاسیک دنیا را در یادها زنده کرد. او که به آهنگساز افسانه‌ای معروف است، آهنگسازی بیش از 500 اثر سینمایی را به عهده داشته است. وی در سال 2016 و در سن 87 سالگی به دلیل ساخت موسیقی متن فیلم هشت منشور  به کارگردانی تارانتینو برنده جایزه اسکار شد. گفته می‌شود علت مرگ موریکونه آسسب دیدن وی از ناحیه لگن به دلیل یک حادثه بوده است.

انیو موریکونه که بود؟

این آهنگساز برجسته که متولد شهر رم است، فعالیت هنری خود را از سال ۱۹۶۱ آغاز کرد.نام این موسیقیدان بزرگ بیش از هر موسیقیدان دیگری با سینما پیوند خورده است. او سازنده موسیقی بیش از ۵۰۰ فیلم سینمایی و تلویزیونی است و بیش از ۱۰۰ اثر کلاسیک ساخته است. او پنج ‌بار با فیلم‌های «روزهای بهشت» (۱۹۷۸)، «مأموریت» (۱۹۸۶)، «تسخیرناپذیران» (۱۹۸۷)، «باگزی» (۱۹۹۱) و «مالنا» (۲۰۰۰) نامزد کسب جایزه اسکار شد و در سال ۲۰۰۷ میلادی نیز جایزه افتخاری اسکار را دریافت کرد.

درگذشت انیو موریکونه موسیقیدان

علاوه بر این وی افزون بر ۱۰۰ اثر مستقل در زمینه‌های دیگری چون موسیقی برای ارکسترهای بزرگ یا مجلسی، کنسرتوهایی برای پیانو و دیگر سازها، آثار کرال، و قطعاتی برای باله از دیگر ساخته‌های اوست. وی با کارگردانان بسیاری چون سرجیو لئونه، برناردو برتولوچی، رومن پولانسکی، فرانکو زفیرلی، الیور استون، کوئنتین تارانتینو، جوزپه تورناتوره، و پیر پائولو پازولینی همکاری داشته‌است.

آهنگساز تازه درگذشته ایتالیایی علاوه‌ بر سرجیو لئونه با کارگردانان سرشناس دیگری مانند برناردو برتولوچی، پیر پائولو پازولینی‌، پدرو آلمادوار، جوزپه تورناتوره، اولیور استون،‌ ترنس مالیک‌، برایان دی‌پالما و بری لوینستون همکاری داشته است.

 

موسیقی بسیاری از فیلم‌های ژانر وسترن ایتالیایی، معروف به «وسترن اسپاگتی» کار انیو موریکونه بوده است، اما علاوه بر این، او سازنده آهنگ فیام‌های بسیار مشهوری همچون «روزی روزگاری در آمریکا» (۱۹۸۴)، «سینما پارادیزو» (۱۹۸۸) و «بیل را بکش» نیز بوده است.

مهم‌ترین اثر موریکونه که در ذهن چند نسل از سینمادوستان ایرانی مانده موسیقی متن فیلم «خوب، بد، زشت» کار سرجیو لیونه است.

انیو موریکونه از سوی دولت‌های ایتالیا، فرانسه نشان لیاقت دریافت کرده‌است. وی در سال ۲۰۰۷ اسکار افتخاری آکادمی اسکار را دریافت کرد. او که از ۱۹۷۹ تاکنون نامزد دریافت شش جایزه اسکار در بخش بهترین موسیقی فیلم بوده‌است در سال ۲۰۱۵ موفق به دریافت این جایزه برای موسیقی «هشت نفرت‌انگیز» در بخش رقابتی نیز گردید. وی نخستین آهنگساز سینما است که در سال ۲۰۱۰ برنده جایزه پولار مشهور به «نوبل موسیقی» در استکهلم سوئد شد.

 

بسیاری از کارشناسان  از انیو موریکونه به عنوان پرکارترین آهنگساز سینمای جهان یاد می‌کنند و روزنامه گاردین در فوریه سال ۲۰۰۱ در مقاله‌ای با عنوان «موتسارت موسیقی فیلم» به کارکرد آثار او در ارائه ژانرهای متفاوت موسیقی پرداخته و بر تعدد آثارش در همکاری با فیلم‌سازان برحسته سینما تاکید ورزیده است.

 انیو موریکونه موسیقیدان درگذشت

در نوامبر ۲۰۱۲، نشریه ورایتی با کسب نظر از ۴۰ آهنگساز فعال سینمای جهان، موسیقی انیو موریکونه برای فیلم «مأموریت» را بهترین موسیقی نوشته شده برای یک اثر سینمایی تا به آن زمان اعلام نمود.از میان آثار وی که بالغ بر ۶۰ میلیون نسخه از آن در جهان به فروش رفته‌است «روزی روزگاری در غرب» با فروش تقریبی ۱۰ میلیون نسخه از پرفروش‌ترین آلبوم‌هایبیکلام موسیقی فیلم در تاریخ سینما به‌شمار می‌آید.

 

بسیاری کلودیو مونته وردی، آنتونیو ویوالدی، جوزپه وردی، جیاکومو پوچینی، و انیو موریکونه را آهنگسازانی برشمرده اند  که موسیقی در ایتالیا را معنا و مرتبت بخشیده‌اند.

توفیق در کسب ۷ جایزه بفتا، دو جایزه گلدن گلوب، ۵ بار نامزدی برای کسب جایزه گرمی، یک جایزه اسکار و بیش از ۲۵ نامزدی برای کسب جوایز معتبر آهنگسازی فیلم جهان از این هنرمند فقید یکی از پرافتخار ترین آهنگسازان موسیقی جهان ساخته است.

درگذشت آهنگساز خوب بد زشت

این اهنگساز  در 91 سالگی اندکی پس از یک حادثه که منجر به آسیب در ناحیه‌ لگنش شده بود، در کلینیکی واقع در شهر رم پایتخت ایتالیا درگذشت. درگذشت او بلافاصله با واکنش چهره‌های سرشناس از جمله جوزپه کونته نخست وزیر ایتالیا روبه‌رو شد

 

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار