به گزارش راهبرد معاصر به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعیدرضا عاملی در دیدار با دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ضمن تشکر از مشارکت و حضور مستمر وی در جلسات شوراها و کمیسیونهای تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری «مدظلهالعالی» در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس نقشه راهی در مسیر مجلس یازدهم قرار دادند و تعامل شورای عالی انقلاب فرهنگی با مجلس نیز باید با توجه به فرازهای فرمایشات ایشان باشد.
وی با تأکید بر یک صدا بودن و نیاز به همدلی در کشور خاطرنشان کرد: بحثهای حاشیهای و تضادهای کور، خستگی اجتماعی به وجود می آورد و در فضای داخلی و بینالمللی اثر تخریب کننده دارد.
دکتر عاملی با تأکید بر اینکه وجود مقام معظم رهبری، همیشه ظرفیتساز برای کشور و تأمینکننده حرکت رو به جلو برای استقرار جامعه اسلامی بوده است، افزود: اگر با دید تاریخی نگاه کنیم، در واقع ما وارث تلاشها و مرارتهای انبیاء الهی و ائمه معصومین (ع) هستیم که در واقع چقدر تلاش شده تا گوهر قرآن و اسلام به عنوان یک دین جامع و کامل به دستمان برسد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مسیر همکاری و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس روشن است، خاطرنشان کرد: حوزههای کاری مشترک بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس گسترده است.
دکتر عاملی تصریح کرد: در امور کلان مرتبط با فرهنگ و علم و فناوری مرتبط با قوای سهگانه و همچنین سیاستهای کلان مرتبط با جامعه، شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذاری میکند که مصوبات شورای عالی حکم قانون را داشته و لازمالاجراست، اما در موارد مربوط به مقررات و قوانین مردم نیازمند به قانون مجلس شورای اسلامی هستیم.
قانون جمعیت و تعالی خانواده حدود ۹ سال در مجلس مطرح شده و به نتیجه نرسیده است
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کار شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع جمعیت ارزشمند است ولی به قانون نیاز دارد، افزود: ایشان در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس نیز در این خصوص تأکید و گله داشتند، اما متأسفانه قانون جمعیت و تعالی خانواده تقریباً ۹ سال است که در مجلس مطرح شده و به نتیجه نرسیده است.
وی بر ضرورت ایجاد یک سازوکار بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی تأکید کرد و افزود: اصل این سازوکار با عضویت رؤسای کمیسیون آموزش، بهداشت و فرهنگی مجلس در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراها و کمیسیونهای تخصصی شورا تعریف شده است، اما از آن طرف مجلس؛ سازوکاری برای حضور نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی ندارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد: کمیتههای تلفیق بین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیونهای مجلس به منظور هماهنگی، همکاری و یکصدایی در اجرای مصوبات شورای عالی و در امتداد آن تدبیر قوانین جدید تشکیل شود.
دکتر عاملی ۴ مسئله سهمیههای کنکور، کنکور، جمعیت و خانواده و اقتصاد دانشبنیان را از مسائل اصلی مشترک بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی در سال جاری عنوان کرد.
وی با اشاره به موضوع سهمیههای کنکور خاطرنشان کرد: لایحه ساماندهی سهمیههای ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی و اصلاح قوانین سهمیه با عنوان «لایحه توزیع عادلانه فرصتها و امکانات تحصیلی در آموزش عالی» از سوی وزارت علوم و بهداشت به هیأت دولت رفت که در این لایحه سهمیههای کنکور از ۱۹ مورد به ۳ مورد کاهش یافته است. دولت این لایحه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده است که طبیعتاً دبیرخانه نقش هماهنگ کننده بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی را ایفاء خواهد کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تجربههای مختلفی برای کنکور در دنیا وجود دارد، افزود: کنکور به عنوان آزمونی که در ۴ ساعت سرنوشت دانشآموز همراه با اضطراب، نگرانی و فشار عصبی تعیین میشود، روش دقیقی نیست. برگزاری این نحوه امتحان عمومی در اکثر کشورهای جهان متداول نیست.
وی تصریح کرد: به عنوان اولین اقدام در ساماندهی نظام سنجش و پذیرش دانشگاهها، کنکور کارشناسی ارشد و دکتری باید حذف شود و اختیار آزمون و پذیرش دانشجو در این مقاطع به دانشگاهها داده شود.
دکتر عاملی با اشاره به موضوع جمعیت و خانواده گفت: در اولویت الف، ب، ج و راهبرد کلان سند نقشه جامع علمی کشور بحث بهداشت و درمان تأکید شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به فرهنگ و ارزشهای اسلامی تأکید کرد و افزود: در تدوین اسناد اصول و ارزشها لحاظ میشود، اما در محتوای سند این اصول و ارزشها تبدیل به برنامه اقدام نشده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه توحید باید به مقولههای عملی تبدیل شود، اظهار کرد: رفع آزار مردم، گرهگشایی از مسیر زندگی مردم، رفع استیلای کار اداری در مسیر زندگی روزمره مردم، شفافیت امور اقتصادی و... از مصادیق کار توحیدی است.
وی تصریح کرد: ارزشهای اسلامی و فرهنگ، موضوعاتی جدا و به صورت بخشی نیست که از اقتصاد و سیاست جدا شوند به عنوان مثال بهداشت و درمان از فرهنگ و ارزشهای اسلامی تأثیر میگیرد.
طب سنتی در سند نقشه جامع علمی کشور طرح شده است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه طب سنتی در سند نقشه جامع علمی کشور طرح شده است، گفت: رشتههای ترکیبی بین پزشکی مدرن و سنتی ظرفیتی خاص و از جمله موضوعات مشترک برای همکاری بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون بهداشت مجلس است.
دکتر عاملی با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی تدبیر امام «ره» و مقام معظم رهبری «مدظلهالعالی» است، تأکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی یک بدنه به هم پیوسته هستند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بیشترین برگزاری جلسات این شورا در سال، در دوران ریاست مقام معظم رهبری «مدظلهالعالی» به عنوان رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده است، گفت: در واقع ایشان علم و فناوری و فرهنگ را مهمترین پشتوانه پیشرفت و تعالی جامعه ایرانی میدانند.
ضرورت پیوستنگاری قوانین از سوی مجلس
دکتر اصغر عبداللهی، مشاور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در امور مجلس و فراسازمانی نیز در این جلسه با اشاره به وجوه مشترک بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس، گفت: امید است در این دوره از مجلس تعاملات بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به ادوار گذشته عمیقتر شود.
وی تأکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک پارلمان چابک، زودبازده، هماهنگ و همراه با آنچه که کمیسیون بهداشت مجلس در عرصه سلامت به دنبال آن است، مطرح است.
دکتر عبداللهی اضافه کرد: پیوستنگاری قوانین از سوی مجلس شورای اسلامی به منظور اینکه اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی شود، امری ضروری است.
وی با تأکید بر اینکه بعضی از اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظر موضوعی با کمیسیون بهداشت مجلس مشترک است، افزود: سند آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت در سال ۱۳۹۴ در دستور کار ستاد نقشه جامع علمی کشور قرار گرفت و ضرورت دارد برای اجراییسازی آن تقسیم کاری بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود.
دکتر عبداللهی، سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، سند ملی علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی، سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی را نیز از نظر موضوعی با کمیسیون بهداشت مجلس مرتبط دانست و گفت: موضوع جمعیت نیز از موضوعات مشترک است که ضرورت دارد تصویب قانون جمعیت در اولویت مجلس شورای اسلامی باشد.
لزوم تعامل شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس برای حل موضوع سهمیههای کنکور
دکتر کبگانیان در مورد سهمیههای کنکور گفت: بعضی از سهمیههای کنکور مصوب مجلس شورای اسلامی است و ضرورت دارد با تعامل شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس موضوع سهمیهها حل شود.
دکتر کبگانیان: داوطلبین رشته پزشکی باید به مهارت و دانش پزشکی علاقهمند باشند و میتوان سازوکاری فراهم کرد که پذیرش در رشته پزشکی از دوره لیسانس باشد.
مالکیت فکری نیاز به حمایت بودجهای از سوی دولت دارد
وی با اشاره به موضوع مالکیت فکری گفت: مالکیت فکری به عنوان یکی از بازیگران اصلی توسعه و رشد علم و فناوری در سند نقشه جامع علمی کشور لحاظ شده است، اما متأسفانه در اجرای آن کوتاهی شده که نیاز به حمایت بودجهای از سوی دولت دارد.
دکتر کبگانیان در مورد رشته پزشکی گفت: داوطلبین رشته پزشکی باید به مهارت و دانش پزشکی علاقهمند باشند و میتوان سازوکاری فراهم کرد که پذیرش در رشته پزشکی از دوره لیسانس باشد.
سرانه تعداد پزشک در ایران نسبت به استاندارد جهانی بسیار کمتر است
دکتر حمید امیدوار، معاون دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه با اشاره به اینکه شاخص سرانه تعداد پزشک در ایران نسبت به استاندارد جهانی بسیار کمتر است، تأکید کرد: در حال حاضر در پایتخت و شهرهای بزرگ به وفور پزشک داریم، اما توزیع و کمبود پزشک در کل کشور مطرح است.
وی ابراز امیداواری کرد: در دوره جدید مجلس شورای اسلامی برای حل موضوع کمبود پزشک تصمیمگیری شود.
تنها راه عدالت در حوزه سلامت، داشتن پزشک خانواده است
دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به موضوع سهمیههای کنکور گفت: مشکلاتی در حذف ظرفیت بهیاری در کنکور سراسری پیش آمد، چرا که دیپلم بهیاران با دیپلم تجربی متفاوت است و کتابهای خاص خود را دارد که در این خصوص با شورای عالی انقلاب فرهنگی نامهنگاری شده است.
وی درمورد رشته پزشکی اظهار کرد: این پیشنهاد که پذیرش پزشکی بعد از گذراندن دوره لیسانس انجام شود، پیشنهاد خوبی است و در بعضی از کشورها نیز اجرایی شده است.
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس درمورد موضوع جمعیت، تصریح کرد: ضرورت دارد نخبگان و تحصیلکردههای کشور به فکر فرزندآوری باشند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه موضوع جمعیت چندین سال است که در مجلس طرح و بررسی شده است، افزود: اعضای کمیسیون بهداشت مجلس پیشنهادی مبنی بر تشکیل کمیسیون ویژه برای موضوع جمعیت در مجلس دارند که البته به نظرم با توجه به آماده بودن قانون جمعیت نیازی به تشکیل کمیسیون ویژهای نیست.کمیتهای برای طب سنتی در کمیسیون بهداشت مجلس تشکیل میشود
وی با اشاره به موضوع طب سنتی گفت: از جمله اقدامات انجام شده در رابطه با موضوع طب سنتی این است که مقرر شده است کمیتهای برای طب سنتی در کمیسیون بهداشت مجلس تشکیل شود.
دکتر شهریاری به رعایت موضوع عفاف و حجاب در کادر درمان تأکید و اظهار کرد: رعایت عفاف و حجاب به اعتقاد رئیس بیمارستان و دانشگاه نیز بستگی دارد و باید رؤسای بیمارستانها و دانشگاهها اعتقادات دینی مستحکم داشته باشند.
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: در سال ۱۳۶۵ سهمیهای برای پذیرش پزشک زن در کنکور در نظر گرفته شد، اما متأسفانه این سهمیه به درستی مدیریت نشده است.
وی یادآور شد: در حال حاضر ۴۰ هزار پزشک داریم که تجربه حتی یکبار نسخه نوشتن ندارند که یا از کشور خارج شدهاند و یا به کارهای دیگری مشغول هستند.
دکتر شهریاری به اختلاف دستمزد پزشک عمومی، متخصص، جراح و جراحیهای خاص اشاره کرد و گفت: تنها راه عدالت در حوزه سلامت، داشتن پزشک خانواده است و در حوزه سلامت خلاء قانونی نداریم، اما نظارت به درستی انجام نمیشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: باید قانون عدالت آموزشی در حوزه سلامت و سند آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت، مدیریت شوند.
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس بر آمادگی این کمیسیون در تعامل با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید و ابراز امیدواری کرد: مجلس شورای اسلامی در دوره جدید انقلابی عمل کند و خدمتگزار مردم و نظام باشد.
لزوم تعیین شاخص برای سند اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی
دکتر جواد محمدی، دبیر هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاهها نیز گفت: متأسفانه در بعضی از موارد قانون در کشور به طور کامل اجرا نمیشود، به این صورت که بخشی از آن اجرا میشود و بخشی از آن اجرایی نمیشود.
وی تأکید کرد: سند اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی برای اجرایی شدن نیاز به تعیین شاخص دارد و نیاز است راهبردهای سند اسلامی شدن در بخش سلامت با تعامل مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص و اجرایی شود.
مصوبات شورا یک نظامواره قوی در حوزه علم و فناوری به وجود آورده است
دکتر عاملی در دیدار دیگری با دکتر علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس که به هم صدایی، یکصدایی و همکاری بین ارکان نظام تأکید داشتند، گفت: همصدایی و همکاری بین ارکان نظام یک اصل اساسی برای رسیدن به اهداف والای جمهوری اسلامی ایران است.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره به حوزه علم و فناوری و ارتباط علم با توانایی تأکید داشتهاند، اظهار کرد: با توجه به نیاز حوزه علم و فناوری به یک سیاستگذاری یکپارچه، با تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرفیت سیاستگذاری یکپارچه در این حوزه فراهم شده است. ضمن اینکه روح توجه به حوزه فرهنگ در آن نیز وجود دارد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرفیت ۴۰ ساله تجربه و بلوغ نظام برنامهریزی فرهنگی و آموزش عالی را دارد.
دکتر عاملی، تصویب سند نقشه جامع علمی کشور، سند اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی، سند راهبردی کشور در امور نخبگان، آئیننامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی، تأسیس کرسیهای آزاداندیشی، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، بنیاد ملی نخبگان، صندوق حمایت از پژوهشگران و... و مجموعه ظرفیتهای ایجاد شده در حوزه علم و فناوری را از دستاوردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون در ایجاد سیستم و نظام، عملکرد قابل قبولی داشته و موفق بوده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی یک نظامواره قوی در حوزه علم و فناوری کشور به وجود آورده است.
دکتر عاملی تأمین زیرساختهای سیاستگذاری، برنامهریزی و نهادسازی را از دستاوردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد و گفت: نتایج آن در رتبه علمی ایران در جهان، رابطه دانش با اقتصاد، صنعت و فناوری و استقلال قابل توجه کشور در حوزه تولید اقلام مورد نیاز مردم اعم از مواد غذایی و دارو و... مشاهده میشود.
وی با بیان اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس موضوعات مشترکی با شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد، اظهار کرد: شورای تحول نوسازی نظام آموزشی کشور با محوریت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرایی شدن این سند تشکیل شد و باید اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط دبیرخانه این شورا پیگیری و نظارت شود.
دکتر عاملی به همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس در حوزه سیاستگذاری و تقنین و تفکیک در امر نظارت و ارزیابی اجراییسازی تأکید و تصریح کرد: باید هماهنگی بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای جلوگیری از تداخلات در سیاستگذاری، مقرراتگذاری و نظارت بر اجرایی شدن مصوبات شورای عالی شکل گیرد که با ایجاد کمیته تلفیق بین دبیرخانه شورا و مجلس میتوان در این مسیر حرکت کرد.
در حوزه علم و فناوری کشور چهار هدف آموزش، پژوهش، اقتصاد دانش بنیان و تربیت تأمین شود
دکتر امیدوار، معاون دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر در حوزه علم و فناوری کشور چهار هدف آموزش، پژوهش، اقتصاد دانش بنیان و تربیت تأمین شود، میتوان دستاورد عمدهای در این حوزه کسب کرد،
وی تأکید کرد: کشور در حوزه آموزش و پژوهش وضعیت خوبی دارد و موضوع آموزش قبل از کنکور در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و آموزش پس از کنکور و همچنین پژوهش در سند نقشه جامع علمی کشور لحاظ شده است.
دکتر امیدوار با اشاره به اقتصاد دانشبنیان گفت: در سند نقشه جامع علمی در مورد اقتصاد دانشبنیان به اینکه نسبت فناوریهای داخلی به کل فناوریها باید به ۵۰درصد برسد، تأکید شده است.
وی تصریح کرد: برای اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز است که یک ردیف بودجه برای آن در نظر گرفته شود.
آمادگی کمیسیون آموزش مجلس برای تعامل با شورا برای اجراییسازی مصوبات
دکتر علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز طی سخنانی اظهار کرد: از طریق آموزش میتوانیم کشوری توسعه یافته شویم؛ البته آموزشی که به اقتصاد مرتبط باشد و درآمدزا باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنیوحرفهای مصوب مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: اگر این قانون به درستی اجرا شود، هم در جهش تولید موفق خواهیم بود و هم اینکه در حوزه فناوری و مهارت، مشکل بیکاری حل میشود.
وی با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) که میفرمایند: «اَلعِلمُ سُلطان؛ علم، اقتدار است» افزود: نهادی که میتواند برای کشور در علم اقتدار ایجاد کند، شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
دکتر منادی ادامه داد: کمیسیون آموزش مجلس در تلاش است که مرکز پژوهشهای مجلس زیر نظر کمیسیون آموزش باشد، چرا که در این صورت امکان نظارت بیشتر فراهم میشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ۳۰ دستگاه حوزه علم و فناوری به کمیسیون آموزش مجلس مرتبط است، خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون آموزش مجلس موظف شدند که هر نفر به صورت جداگانه مسئول ارتباط با این دستگاهها باشند.
وی پیشنهاد داد: اعضای کمیسیون آموزش مجلس در شوراها و کمیسیونهای تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای تعامل بیشتر دبیرخانه شورای عالی و مجلس حضور داشته باشند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان تصریح کرد: این کمیسیون برای همکاری و تعامل با شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای اجرایی سازی اسناد و مصوبات این شورا آمادگی کامل را دارد.