یارانه نقدی حذف شد؟-راهبرد معاصر

یارانه نقدی حذف شد؟

واریز نشدن یارانه برخی از خانوارها باعث ایجاد این سوال شده است که ایا دولت یارانه برخی از خانواده ها را بدون اطلاع قبلی حذف کرده است؟
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۹ - ۲۴ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 14
کد خبر: ۵۰۶۱۵

به گزارش راهبرد معاصر حذف یارانه نقدی است خبری است که چند روزی است در فضای مجازی دست به دست می‌شود. برخی  می گویند علیرغم وعده دولت در واریز یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانواده در ساعت 24 پنج شنبه 19 تیر، یارانه نقدی آنها واریز نشده است. همین موضوع باعث شده تا برخی اعلام کنند یارانه تیر ماه برخی از اقشار کم درآمد بدون علت قطع شود. البته هنوز هیچ مقام رسمی در دولت این موضوع را تائید یا تکذیب نکرده است.

در این میان نقل قولی از یک فرد که در یک دفتر پیشخوان دولت در سمنان کار می کند دست به دست می‌شود که این فرد مدعی است افراد بسیاری برای واریز نشدن یارانه خود اعتراض می کنند اما سایت اعتراض به قطع یارانه را را چند ماهی است غیر فعال کرده است و نمی توان برای آنها کاری کرد.

حذف یارانه نقدی

یارانه سود اقتصادی است که معمولاً دولتها به تولید کنندگان کالا برای تقویت بازار رقابتی کشورها پرداخت می‌کنند و این یارانه‌ ها ممکن است مستقیم یا غیرمستقیم باشد. همچنین یارانه‌ها به دو نوعیارانه ‌های صادراتی و یارانه‌های داخلی کشورها تقسیم می‌شوند. یارانه‌های صادراتی مساعده‌های قابل تفویض در نزد شرکتهایی است که دولت به شرط صادرات محصولاتشان این یارانه ‌ها را در اختیار این شرکتها قرار می‌دهد.

در حالی که دولت اعلام کرده که یارانه نقدی تیرماه با کسر نخستین قسط وام ۱ میلیون تومانی به حساب یارانه‌بگیران واریز شده است اما براساس گزارش‌های دریافتی آفتاب‌نیوز، یارانه نقدی برخی اقشار کم‌درآمد به حساب آنها واریز نشده و علت آن نیز از سوی مسئولان اعلام نشده است.

یارانه نقدی صد و سیزدهمین مرحله مربوط به تیر امسال مشابه مراحل قبل و به ازای هر نفر 455000 ریال بوده که به همراه افزایش حداقل مستمری خانوار‌های مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور ساعت ۲۴:۰۰ روز پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹، یک روز زودتر از موعد تعیین شده به حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز و قابل برداشت شده است.

بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع‌رسانی‌های قبلی انجام شده، اقساط تسهیلات قرض الحسنه یک میلیون تومانی از همین ماه از یارانه سرپرستان خانواری که وام ۱ میلیون تومانی را دریافت کرده‌اند کسر شده است. میزان اقساط تعیین شده ۳۵ هزار تومان است.

دولت دوازدهم در فروردین ۱۳۹۹ و به منظور حمایت از خانوارهای ایرانی که تحت تاثیر تبعات اقتصادی شیوع بیماری کرونا قرار گرفتند، تصمیم گرفت تا به تمام سرپرستان خانواری که یارانه نقدی ماهانه دریافت می‌کنند و علاقمند هستند از تسهیلات بانکی حمایتی کرونا برخوردار شوند، وام یک میلیونی با اقساط بلند مدت پرداخت کنند.

شرایط ثبت نام

بر اساس اطلاعیه های صادر شده مقرر شد تا شهروندان مشمول  با در نظر گرفتن شرایط مندرج در اطلاعیه مورد اشاره، ضمن پذیرش محتویات آن، کد ملی سرپرست خانوار را حداکثر تا روز یکشنبه ۹۹/۱/۳۱ از طریق تلفن همراهی که به نام سرپرست خانوار است  به شماره   ۶۳۶۹ پیامک کنند.

در این اطلاعیه تأکید شد تا خانوارهای یارانه بگیر، برای استفاده از تسهیلات بانکی، تقاضای خود را صرفاً با پاسخ به پیامک‌هایی که  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با سرشماره v.refah ارسال می‌کند ثبت کنند و هیچگونه مراجعه به بانک‌ها و سازمان‌های دولتی نیاز نیست.

یارانه نقدی حذف شد؟

شرایط تسهیلات

همچنین در اطلاعیه منتشر شده شرایط تسهیلات به شرح زیر اعلام شد:

۱-مبلغ  تسهیلات  برای هر خانوار یک میلیون تومان به صورت قرض‌الحسنه و تعداد اقساط ۳۰ ماه متوالی خواهد بود.

۲- اقساط ماهانه برای هر خانوار مبلغ  ۳۵ هزار تومان است که از یارانه تیرماه سال جاری به بعد کسر خواهد شد.

۳-  گیرندگان تسهیلات، نباید حساب بانکی یارانه خود را تا انتهای بازپرداخت اقساط ،تغییر دهند.

۴- درخواست کننده تسهیلات با ارسال پیامک  به  سازمان هدفمند سازی یارانه ها، وکالت بلاعزل می دهد که بازپرداخت تسهیلات  فوق را  ماهانه از محل یارانه نقدی خود به نظام بانکی پرداخت نماید . این وکالت در حکم سند رسمی است و قابل اعتراض و ابطال در محاکم قضایی نیست.

 

حواشی

از جمله حواشی پیش آمده در فرایند پرداخت این وام، می توان به الزام وجود سیم کارت به نام سرپرست خانوار برای ثبت نام در این وام اشاره کرد؛ اجباری که به دلیل عدم تطابق نام بسیاری از سرپرستان خانوار با صاحب سیم کارت سبب شد تا شلوغی های نگران کننده ای در مراکز فروش سیم کارت شکل بگیرد. 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده