به گزارش راهبرد معاصر واریز پول سهام عدالت همچنان یکی از دغدغه های سهام دارانی است که روش مدیریت مستقیم برای فروش 30 درصد سهام خود انتخاب کرده اند.پس از آزادسازی از 49 میلیون نفری که سهام عدالت داشتند حدود 13 میلیون نفر روش مستقیم را برای فروش سهام عدالت خود انتخاب کرده اند. از میان این افراد حدود 2 میلیون و 100 هزار درخواست فروش 30 درصد از سهام عدالت خود را ثبت کرده اند که از این تعداد فقط سهام یک میلیون و 200 هزار نفر به فروش رفته است که البته مشخص نیست پول چه تعداد از این افراد به حسابشان واریز شده است. البته واریز نشدن پول سهام عدالت تنها دغدغه این افراد نیست. چرا که برخی ز از سهامداران از عدم پاسخگویی کارگزاری ها و بانک ها پس از فروش سهامشان نیز گلایه دارند.
چند روز پیش بود که حسین فهمی سخنگوی ستاد راهبردی آزادسازی سهام عدالت درباره مشکلات سهامداران در فروش سهام عدالت اعلام کرده بود که بانک ها و کارگزاری ها تا آخر تیرماه فرصت دارند تا امکانات لازم برای پاسخگویی به دارندگان سهام عدالت رافراهم کرده و مشکلات انها را پیگیری کنند و پس از این تاریخ باید بتوانند جواب 3 سوال سهامداران را بدهند.
1-آیا سفارش فروش اجرا شده و سهام مشمول به فروش رفته است یا نه؟ ۲- در صورت فروش چه سهامی و به چه میزان و به چه قیمتی فروخته شده است؟ و ۳- در صورت عدم فروش مشکل چیست؟
و اگر بانک ها و کارگزاری ها پی از این تاریخ نتوانند پاسخگو این سوالات باشند با آنها برخورد قانونی می شود. حالا سوال این است که آیا با پایان یافتن فرصت قانونی برای فراهم کردن پاسخگویی به مردم این امکان ایجاد شده است و بانک ها و کارگزاری ها توانسته اند جوابی برای دغدغه سهامداران عدالت داشته باشند؟ با شرایط فعلی و بر اساس صحبت های سهامدارن به نظر می رسد جواب این سوال نه است.
کارگزاری آگاه در پاسخ به این سوال اعلام کرده است انجام این کار در فرصت مشخص شده قشدنی نیست و این حرف به این معناست که این کارگزاری توانسته است امکان پاسخ گویی به هر سهام دار را فراهم کند.
بانک ملت نیز در پاسه به این سوال گفته: ما هر سهمی که قابل فروش باشد، میفروشیم؛ چه دلیلی وجود دارد که نفروشیم. مشکلات سهام عدالت پیچیدگی زیادی دارد که با اقدامات این چنینی حل نمیشود.
اما سامانه سعدی(فارابی) در پاسخ به این سوال اعلام کرده است که این مساله برا آنها موضوعیت ندارد این سامانه به محض این که اطلاعات سهامداران سهام عدالت به دست ما برسد ظرف ۲۴ ساعت آن را میفرشیم مگر این که نمادی بسته باشد.
در این میان گویا اعتراضات درباره بانک صادرات و سپه بیش از دیگر بانک ها و کارگزاری هاست. موضوعی که البته عظیم ثابت، مدیر عامل بانک سپه آن را تکذیب کرده است. او درباره تاخیر در زمان فروش یا پرداخت وجوه مشتریان کارگزاری بانک سپه گفته : به جز در مواردی نادر همه این کارها به صورت روزانه و با زحمات فراوان همکاران ما در حال انجام است.
هدی پورستار در توضیح آخرین اخبار سهام عدالت در بانک ملت اعلام کرده بود: طی هشت مرحله وجوه حاصل از فروش سهام عدالت به حساب سهامداران واریز شده و بقیه درخواستها هم در حال رسیدگی است و باقی وجوه هم به زودی واریز میشود.
اما روایت برخی از سهامداران این کارگزاری، متفاوت است. افرادی که میگویند سهام را قبل از ۱۸ تیر واگذار کردهاند و اطلاعات آنها ایرادی نداشته اما هنوز پولی نگرفتهاند. پیامهای این سهامداران را در ادامه میخوانید:
«۵۰ روز گذشته اما بانک ملت هنوز یه هزار تومانی واریز نکرده خواهشا پیگیری کنین.»
«من ۱۳ خرداد درخواست فروش دادم به بانک ملت. تا امروز ۲۸ تیر ماه یه هزاری برام واریز نشده.»
«هفدهم خرداد بانک ملت فروختم فعلا هیچ خبری نیست.»
«خیلیا شماره به اسمشون نبود احراز هویت و سجامی نکرده بودن واریز شده، واسه ما که همه چیمون تکمیله هیچی به هیچی حتی یه ریال نریختن!»
«۱۲ خرداد سهامم رو حضوری به بانک ملت فروختم الان نزدیک۵۰ روزه یک ریال هم نریختن. تمام اطلاعتم درسته، دردمون و به کی بگیم.»
«من ۲۵ خرداد اقدام به فروش کردم. پولی نگرفتم.»
«من ۱۴ خرداد فروختم. واریزی نداشتم.»
«بانک ملت ۱۰روز دیگه میشه ۲ ماه. بریز دیگه.»
«من ۲۷ خرداد سهامم را به بانک ملت دادم. طی سه مرحله ۲۲۰۰ واریز کرده. کم نیست؟ بقیش چی شد؟»
«۱۳ خرداد فروختم. امروز ۲۸ تیر که پیگیری کردم میگه حالا لنگ همین چهار تومن پولی! معلوم نیست کی بریزن!»
«هشتم فروختم. اطلاعاتم را چند بار چک کردم میگه درسته. اگه درسته چرا نریختید؟»
همانگونه که مدیر عامل کارگزاری بانک ملت گفته بود اطلاعات برخی از سهامداران ایراد داشته. پورستار گفته: حدود ۳۵۰ میلیارد تومان تا به حال به حساب سهامداران واریز شده و حدود یک میلیارد تومان آن به علت نقص اطلاعات سهامداران برگشت خورده است.
برخی نقص اطلاعات را تایید کردهاند. اما میخواهند بدانند بعد از اصلاح اطلاعات، پول سهام عدالت چه زمانی برای آنها واریز میشود و لیست کارگزاری چه زمانی به روز میشود؟
«من ۱۷ خرداد سهامم را واگذار کردم و یک هفته بعد شماره تلفن را اصلاح کردم. چرا بعد از گذشت ۴۵ روز واریز نمیکنند؟»
« اواسط خرداد در بانک ملت شمارم را تغییر دادم اما تا الان که بانک ملت میگه ۸ مرحله واریزی داشته، یک ریال برای من نریخته. چرا حساب کسانی که پولشون به دلیل نقص اطلاعات برگشت خورده را به روز نمیکنید؟»
« ۲ هفته است شمارمو تو بانک تغییر دادم، تو سامانه شمارم درست بود الان ۴۵ روز از وکالت به بانک ملت میگذره بدون یک ریال واریزی. الان دیگه مشکل چیه که نمیریزید؟»
«رئیس کارگزاری میگه ما ۸ مرحله واریز داشتیم. خب چرا اسم ما که اطلاعاتمون را تکمیل کردیم توی هیچ کدوم از این ۸ مرحله نیومده. کی قراره لیست به روز بشه؟»
«آقای پورستاری تکلیف کسایی که پروندشون به دلیل نقص اطلاعات برگشت خورده چیه؟ من ۱۷ خرداد ثبت نام کردم و بعدش اطلاعاتم را ویرایش کردم. الان ۲۸ تیره. اطلاعات جدید بعد ۴۰ روز ثبت نشده؟»
روحالله میرصانعی با بیان اینکه سفارشهای سهام عدالت توسط کارگزاریها گرفته و ارجاع میشود، اظهار کرد: اما در حال حاضر ابهاماتی در اجرای سفارشات سهام عدالت وجود دارد که ممکن است چند روز زمان ببرد تا کارگزار با ناظر هماهنگ کند و فروش انجام دهد. همچنین سرویسهایی که سپرده گذاری باید پس از فروش به کارگزار بدهد، فعلا مشکلاتی دارد که درحال رفع آن هستند. درواقع شرکت سپردهگذاری باید اطلاعات را به کارگزار بدهد و کارگزار وجوه سهامداران عدالت را بر اساس سرویسها واریز کند.
وی درمورد دلیل وجود اختلال در برخی کارگزاریها توضیح داد: به دلیل اینکه فشار زیاد بود و سامانهها باید سریعا راه اندازی می شد، صرفا راه اندازی صورت گرفت و سامانهها درحال ارتقا هستند. درواقع سفارشات دریافت می شود اما ابهاماتی در نحوه اجرا وجود دارد؛ همچنین هماهنگ کردن کارگزاران با ناظر برای فروش زمانبر است و این فرایند ممکن است بیشتر از زمانی که برای فروش سهامهای معمول و مرسوم در بازار طی میشود، طول بکشد اما فرآیند آن در حال طی شدن است.
دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار ادامه داد: برخی از کارگزاران فروش هم انجام دادند اما نتوانستند گزارش را از سپردهگذاری درمورد اینکه فروش به چه نحوی توزیع و بین مشتریان تقسیم میشود را دریافت کنند. بنابراین نمیتوانند در حساب مشتری نشان دهند که چه تعداد سهم فروخته شده است.
میرصانعی با تاکید بر اینکه به دلیل فشاری که برای راهاندازی سامانه وجود داشت، نقایصی وجود دارد، اظهار کرد: اما نقایص و ابهامات درحال برطرف شدن است. سرویسها تقویت می شوند و کم کم روی روال معمول خواهند افتاد. بدیهی است که این پروسه یک تا دو هفته اول طولانیتر باشد و نقایص کوچک داشته باشد اما جای نگرانی نیست.
وی ادامه داد: درواقع برخی کارگزاریها سفارشات را فروختند و برخی منتظر هماهنگی با ناظر برای فروش هستند. ممکن است کارگزاری هایی که فروش را انجام دادهاند، سرویس را از سپرده گذاری نگرفته باشند که بتوانند در حساب مشتری نمایش دهند و وجوه را به حساب مشتری واریز کنند. در این شرایط مشتری گمان میکند اقدامی صورت نگرفته، درحالی که گرفته و درحال انجام است اما به دلیل مشکلات مذکور پروسهاش طولانی تر است.