بیشترین افزایش قیمت در کدام کالاهاست؟
وضعیت تغییر قیمت کالا و خدمات مصرفی خانوارها از این حکایت دارد که بیشترین افزایش هزینه نسبت به پارسال در حوزه حمل و نقل اتفاق افتاده است، اما در مقایسه با خردادماه امسال این گروه گوشتها است که بیشترین رشد را دارد.
به گزارش راهبرد معاصر؛ چندی پیش مرکز آمار گزارشی از تغییرات قیمت کالا و خدمات مصرفی خانوارهای ایرانی منتشر کرد که براساس آن تورم ۱۲ ماهه منتهی به تیرماه (تورم سالانه) با کاهش همراه بود، اما در سایر بخشها افزایش تورم وجود داشت و نشاندهنده افزایش هزینهها در تیرماه امسال بود؛ به طوری که افزایش ۴.۴ درصدی تورم نقطه به نقطه و رشد ۴.۴ درصدی تورم ماهانه ثبت شده بود.
بررسی جزئیات شاخص تورم در بین کالا و خدمات مصرفی نشان میدهد که بیشترین افزایش هزینه نسبت به تیرماه پارسال در بخش حمل و نقل با ۵۹.۹ درصد ثبت شده است که البته افزایش هزینه نسبت به خردادماه امسال در این حوزه به هفت درصد و تورم سالانه آن به ۴۵.۴ درصد میرسد.
گروه «چای، قهوه، نوشابه و ...» با ۴۶.۴، «مبلمان و لوازم خانگی» ۳۴.۱ و «پوشاک و کفش» با ۳۴.۴ درصد بالاترین تورم سالانه را در بین کالاها و خدمات مصرفی داشته است. این در حالی است که «تفریح و فرهنگ» با ۷.۳، «روغن و چربیها» ۱۷، «میوه و خشکبار» ۱۸ و گروه «گوشت قرمز و ماهیان» با حدود ۱۸ درصد کمترین تورم سالانه را دارد.
اما نسبت به تیرماه سال گذشته «نان و غلات» و گروه «چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و غیره» با ۳۶.۱ بعد از «حمل و نقل» بالاترین افزایش هزینه را برای خانوارها داشته است. در عین حال که در این دوره تورم گروه «آب، برق و سوخت» صفر شده است.
در حالی افزایش هزینهها در تیرماه نسبت به خرداد به طور متوسط تا ۴.۴ درصد افزایش یافته که در این بین بیشترین افزایش مربوط به گروه گوشتها (گوشت قرمز و سفید و گروه گوشت قرمز و ماکیان) با حدود ۱۰ درصد بوده است./ ایسنا