به گزارش راهبرد معاصر اجرای طرح تافیک همچنان محل اختلاف وزارت بهداشت و شهرداری تهران است. مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا می گویند تهران به عنوان پایتخت ایران به مرکز شیوع ویروس کرونا تبدیل شده و تعداد فوتی های زیادی دارد و اجرای طرح ترافیک می تواند به این روند شدت ببخشد . این در حالی است که شهرداری تهران همانند گذشته مخالف لغو اجرای طرح ترافیک است و اصرار می کند تا این طرح اجرایی شود. در این میان فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرده است که در مورد اجرای طرح ترافیک تابع تصمیمات اتحاذ شده است.
سردار حسین رحیمی، درباره مباحث مطرح شده پیرامون اجرای طرح ترافیک گفت: در مورد طرح ترافیک من قبلا هم اعلام کردم که بالغ بر ۲۰ تا ۳۰ درصد ترددها در سطح شهر تهران کاهش پیدا کرده است و این یک واقعیت است که باید از مردم هم به خاطر همراهی خوبی که با پلیس کردند تشکر کنیم.
وی ادامه داد: مردم خوب رعایت کردند و این یک سوم و دو سوم شدن ادارات هم موثر بود. از طرف دیگر تعدادی از صنوف هم که میتوانستند در شیوع کرونا موثر باشند دوباره به مدت یک هفته محدودیت هایشان تعطیل شدند که همه این موارد منجر به کاهش ترددها شده است.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ ادامه داد: همزمان پلیس در مترو و تمامی حدود ۱۲۰- ۱۳۰ ایستگاه مترو حضور داشته و با وجود اینکه این موضوع وظیفه رسمی پلیس نیست، اما بر رعایت شیوهها و دستورالعملها از سوی مسافران نظیر استفاده از ماسک و ... نظارت دارد.
رحیمی افزود: دیگر بخشهای پلیس نیز حضور فعالی داشته و بر تخلفات و هرگونه جرائم نظیر عدم رعایت دستورالعملها و پروتکلها از سوی صنوف، احتکار و گران فروشی اقلام بهداشتی و... نظارت دارند.
وی با بیان اینکه خطر قرمز و اولویت پلیس سلامت و ایمنی مردم است، خاطرنشان کرد: در مورد طرح ترافیک هم ما نظرات رسمی خود رو داده ایم و در نهایت هر تصمیمی که گرفته باشد ما پیروی خواهیم کرد.
«مسعود زندی» رییس سابق اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران به خبرنگار قدس آنلاین گفت: بحث مهمی که در این میان وجود دارد این است که متأسفانه حمل و نقل عمومی در تهران فوقالعاده ضعیف است. قبل از اینکه بحث کرونا مطرح باشد بحث توسعه و بهسازی حمل و نقل عمومی تهران مطرح بوده است که متأسفانه به دلایل مختلف کاری برای بهبود آن رخ نداده است. تا زمانی که اتفاقات مورد نظر در این رابطه برآورده نشود اتفاق خاصی در این زمینه رخ نخواهد داد.
وی افزود: قطعاً با شرایط کنونی شیوع بیماری کرونا، وضعیت فعلی سیستم حمل و نقل عمومی موجود با تمام کاستیهایش نقش عمدهای در افزایش و شیوع بیماری کرونا خواهد داشت. درحال حاضر به نظر بنده مقابله با کرونا میتواند اولویت داشته باشد به بحث اجرای طرح ترافیک.
وی با بیان اینکه ماجرای آلودگی هوای تهران بحثی است که از سالهای گذشته به آن پرداخته شده است و برنامهها و تصمیم گیریهای مختلف در این رابطه موفقیت چندانی هم نداشته است؛ تأکید کرد: در حال حاضر ما با شرایط خاصی به واسطه شیوع کرونا در کشور مواجهیم و سالی که در آن قرار گرفتهایم یک سال خاص محسوب میشود و تمام تصمیمگیریهای ما باید در راستای مقابله با شیوع کرونا اتخاذ شود بنابراین باید با هر عاملی که موجب تشدید شیوع کرونا خواهد شد، مقابله کرد.
وی با تأکید بر اینکه طرح ترافیک منبع درآمدی برای شهرداری محسوب میشود و همین منبع درآمد در عین حال نقش بی بدیلی در کاهش آلودگی هم داشته است؛ اجرای بسیاری از طرحهای محیط زیستی و دیگر طرحهای شهرداری هم از همین محل درآمد است اما امسال یک سال خاص است.
«یوسف رشیدی» مدیرعامل پیشین شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در رابطه با مسئله اجرا یا عدم اجرای طرح ترافیک در شهر تهران به گفت: در شرایط کنونی همچون وضعیت فعلی که ما با معضل شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم تصمیم گیری به شکل صفر و یکی صحیح نخواهد بود. در شرایط کنونی حساسیت مسئله بیماری و مقابله با کرونا و شیوع این بیماری به نظر بنده بسیار بالاتر و اولویت دار تر از بحث آلودگی هوای شهری است. اینکه در شرایط کنونی آلودگی هوای شهر تهران که یکی از مهم ترین موضوعات مورد توجه در اداره کلان شهر تهران نیز محسوب میشود کمی از روزهای قبل بیشتر شود به نظر در سنجش اهمیت مقابله با کرونا زیاد مهم به نظر نرسد. اهمیت و حساسیتی که بحث بیماری دارد در شرایط فعلی از آلودگی بیشتر است.
این متخصص حوزه آلودگی هوا ادامه داد» در این موضوع بنده بیشتر با وزارت بهداشت و نظر وزارت بهداشت در رابطه با لغو طرح ترافیک در شرایط فعلی موافقم. شیوع این بیماری تمام معادلات را بر هم زده است اما ادامه روند اجرای طرح ترافیک و استفاده مردم از وسایل حمل و نقل عمومی به افزایش شیوع بیماری کمک خواهد کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: یکی از بهترین کارهایی که میتوان در این رابطه انجام داد و از ترددهای مردم در سطح شهر کاست، این است که همان طور که ما برای کارمندان دورکاری و کار با ۵۰ دردصد از نیروها را در نظر میگیریم بیایم و برای باز بودن کسبه نیز یک برنامهریزی مدون انجام بدهیم.درواقع باید به هر شکلی توالی رفت و آمد و تقاضای مردم را برای رفت و آمد، کاهش بدهیم.
وی ادامه داد: فعلا در شرایط کنونی تمرکز روی بیماری و اقدامات پیشگیرانه برای قطع زنجیره بیماری موثرتر خواهد بود. همان طور که رهبری نیز تاکید کردند امروز وقت آن است که ببینیم اولویت با کدام اقدام است. فرماندهی در شرایط کنونی باید با وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا باید باشد و تصمیمات این دو ارگان باید سرلوحه کار قرار گیرد.
معاون حمل ونقل شهرداری تهران درباره وضعیت اجرای طرح ترافیک در پایتخت توضیح داد. سید مناف هاشمی درباره وضعیت اجرای طرح ترافیک در تهران، گفت: در حال حاضر طرح ترافیک تهران به صورت کمتر از ۵۰ درصد اجرا می شود به طوری که قبلا از ساعت ۶ صبح تا ۱۸:۳۰ بعد از ظهر اجرا می شد و ۱۲.۵ ساعت محدودیت وجود داشت.وی افزود: اما در حال حاضر طرح ترافیک از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۴ اجرا می شود و به هیمن دلیل محدودیت ها کاهش یافته است.به گفته معاون شهردار تهران، این موضوع چند بار در شوای عالی ترافیک و کمیسیون های مرتبط در وزارت کشور بررسی شده و کارشناسی های مختلفی از سوی وزارت کشور، وزارت بهداشت و استانداری تهران انجام شده است.هاشمی تاکید کرد: همچمنان این روال ادامه دارد و درباره اجرای طرح های ترافیکی تابع سیاست های ستاد ملی کرونا هستیم.