عرضه سهام صندوق دارا دوم تایید شد-راهبرد معاصر

عرضه سهام صندوق دارا دوم تایید شد

عرضه سهام صندوق دارا دوم پس از کش و قوس های فراوان تایید شد و عرضه سهام صندوق دارا در بورس امکان پذیر شد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 11
کد خبر: ۵۴۳۷۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ عرضه سهام صندوق دارا دوم  در بورس تایید شد. پذیره نویسی دارا دوم در شهریور ماه انجام می شود. پس از کش و قوس هایی که بین دو وزارت خانه پیش آمده بود سرانجام عرضه سهام دارا دوم امروز تایید شد. درباره جزئیات بیشتر از صندوق دارا دوم در ادامه بیشتر بخوانید.

 

صندوق دارا دوم یا همان ETF چیست؟

 

صندوق دارا دوم یا همان ETF که سهم دولت در ۴ پالایشگاه، قرار بود به صورت صندوق های سرمایه گذاری برای فروش بین مردم توزیع شود. کاری که در مرحله اول برای ۳ بانک و ۲ بیمه اتفاق افتاد.


اما گویا مخالفت وزارت نفت برای عرضه سهام دولتی این چهار پالایشگاه، پای وزارت اقتصاد را هم به میان کشید و این کش مکش ها زمان عرضه آن را به صورت متوالی به تعویق انداخت.

 

دژپسند وزیر اقتصاد به عنوان مجری عرضه سهام این ۲ پلایشگاه می گوید: عرضه ETF اول که نهاد متولی آن ما بودیم به موقع و درستی رخ داد اما دو صندوق سرمایه گذاری بعدی که شامل پالایشگاه ها و صنعت خودروهاست ما مجری و نهاد متولی دو وزارتخانه دیگر هستند. به آن ها وقت تعیین تکلیف داده ایم تا نتیجه را به ما اعلام کنند.

 

 

 

 

در ادامه این تعویق ها از وزیر نفت این سوال بارها پرسیده شد که آیا شما مخالف عرضه پالایشگاه ها در بورس و به صورت ETF هستید که جوابی نگرفتیم.

 

این صحبت ها نهایت روز گذشته و منتفی شدن عرضه پالایشگاه ها به صورت ETF را رقم زد و وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال خبرنگار از عرضه بلوکی سهام دولت در این پالایشگاه ها خبر داد.

 

اما وزارت نفت همچنان با صدور بیانیه ها و اطلاعیه های مختلف قصد دارد تا از مخالف نبودن خود سخن بگوید.

 

زنگنه

فلاحتیان معاون وزیر نفت تاکید کرد: آماده همکاری برای واگذاری این سهام هستیم به هر روشی که وزارت اقتصاد تعیین کند. واگذاری سهام پالایشگاه ها به هر صورت با روش صندوق ETF و یا صندوق بلوکی باشد ما آمادگی انجام آن را داریم.

 

او افزود: به همه مردم و مسئولین از طریق این تریبون اعلام می‌کنم، که در واگذاری سهام ما تابع نظر آن‌ها هستیم.

 

فلاحتیان گفت: در دو سه روز اخیر دیدیم که هیات واگذاری با واگذاری بلوکی سهام پالایشگاه‌های مورد نظر موافقت کرده است و برای روز بیست و دوم مرداد اعلام عمومی خواهد کرد تا این سهام را به صورت بلوکی واگذار کنند و ما هم هیچ مخالفتی نداریم.

 

او ادامه داد: امیدواریم هر چه زودتر با هماهنگی و تعامل مستمر و بیشتر، بتوانیم این کار را به سرانجام برسانیم.

 

عرضه سهام به صورت بلوکی!

 

معاملات بلوکی در بورس و فرابورس

 

باتوجه به این مسئله که  هم اکنون بین سهام داران بحث بر سر این است که تفاوت اصلی معاملات به سبک بلوکی یا صندوقETF  چیست گزارشی را تهیه کرده ایم؛

 

صندوق ETF دولتی به یکی از انواع صندوق های سرمایه‌گذاری گفته می‌شود که امکان خرید و فروش آن به عنوان دارایی وجود دارد. در واقع این نوع از صندوق‌ها، همانند سهام عادی در بورس قابل خرید و فروش هستند. ETF مخفف کلمه Exchange-traded fund است و فرآیند آن به گونه‌ای است که با خرید هر واحد در این صندوق‌ها، دارایی شما سرمایه‌گذاری و برای کسب سود پس‌انداز می‌شود.

 

معاملات بلوکی چیست؟

 

معامله بلوکی، معاملاتی است که در آن قوانین مربوط به محدودیت حجمی و محدودیت قیمتی رعایت نمی‌شود.


این نوع معامله، سفارشی است که برای خرید و فروش بخش بزرگی از یک نوع اوراق بهادار مانند سهام یک شرکت ثبت می‌گردد. معامله بلوکی شامل تعداد زیادی از سهام یا اوراق مشارکت است که با یک قیمت تعیین‌شده بین خریدار و فروشنده، خارج از بازار بورس یا فرابورس، برای کاهش تأثیر چنین معامله بزرگی بر قیمت جاری سهم در بازار، انجام می‌شود.

 

 

بازار بلوک چیست؟

 

بازار بلوک، بازار مجزایی است که برای انجام معاملات بلوکی ایجاد شده است. حداقل‌های معاملات بلوکی می‌تواند با تصویب هیئت‌مدیره بورس تغییر و پس از اطلاع‌رسانی اعمال شود.

 

زمانی معامله بلوکی شرکت‌های بورسی انجام می‌شود که حجم معاملات سهام و یا حق تقدم سهام، ۵۰ برابر محدودیت حجم هر سفارش در بازار یا ارزش معامله آن بیشتر از ۲ میلیارد تومان باشد. این معاملات معمولاً در زمان معاملات بازار انجام می‌شود و شرایط آن همانند بازار عادی است؛ یعنی سهم در دامنه مجاز خود معامله می‌شود.

 

در فرابورس تعداد سهام و حق تقدم سهام قابل معامله در آن برای شرکت‌هایی که سرمایه پایه آن‌ها بیش از یک میلیارد ریال است، بزرگ‌تر یا مساوی نیم و کمتر از یک درصد سرمایه پایه و برای شرکت‌هایی که سرمایه پایه آن‌ها کمتر یا مساوی یک میلیارد ریال است بزرگ‌تر یا مساوی یک و کمتر از پنج درصد سرمایه پایه شرکت است.

 

 در کل، این حجم کمتر از حدنصاب‌های معاملات عمده است.

 

شکل زیر فرآیند معاملات بلوکی را نشان می‌دهد:

فرآیند معاملات بلوکی در بورس

زمان انجام معاملات

معاملات بلوک به روش حراج ناپیوسته و هر 5 دقیقه یکبار برگزار می­شود.

 

سامانه معاملاتی

معاملات در بازار بلوک در نمادی مجزا از معاملات بازار عادی انجام می­شود و در محاسبه قیمت پایانی و شاخص فرابورس لحاظ نمی­شود.

 

روش سفارش دهی

در بازار بلوک صرفا سفارش محدود قابل اجرا بوده و استفاده از کد معاملاتی گروهی در این بازار مجاز نمی­باشد.

 

وضعیت نماد

مادامی که نماد معاملاتی سهم در بازار عادی متوقف باشد، نماد معاملاتی سهم در بازار بلوک نیز متوقف خواهد بود.

 

نماد معاملاتی در بازار بلوک مادامی که دامنه نوسان روزانه قیمت سهم در بازار عادی به دلیل بازگشایی نماد معاملاتی افزایش یافته است، متوقف خواهد بود.

 
 

آیا عرضه بلوکی واقعا متوقف خواهد شد؟

 

عرضه سهام شرکت‌های نفتی به صورت بلوکی متوقف شد

 

ناظر مجلس در شورای عالی بورس از توقف عرضه سهام شرکت‌های نفتی به صورت بلوکی خبر داد و گفت که دولت موظف است سهام خود را در شرکت‌های پالایشی به صورت صندوق پذیره نویسی کنند.

 

محسن علیزاده اظهار کرد: با توجه به لغو پذیره نویسی صندوق «دارا دوم» و تاثیر آن بر بازار سرمایه این موضوع را  در جلسه‌ای با حضور نمایندگان سازمان خصوصی سازی، وزارت اقتصاد و نفت پیگیری کردم و مقرر شد عرضه سهام شرکت‌های نفتی، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها به صورت بلوکی متوقف شود.

 

وی افزود: در راستای این پیگیری‌ها دولت موظف است سهام خود در شرکت‌های پالایشی را به صورت صندوق پذیره نویسی کنند لذا عرضه بلوکی متوقف شود و تشکیل و ثبت صندوق‌ها در دستور کار وزارت نفت قرار می‌گیرد تا در کوتاه ترین زمان ممکن و با ایجاد زیرساخت عرضه سهام به صورت صندوقی انجام شود.

 
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار