واکنش وزارت صمت به آزادسازی قیمت‌ها در بازارخودرو-راهبرد معاصر

واکنش وزارت صمت به آزادسازی قیمت‌ها در بازارخودرو

معاون امور صنایع وزارت صنعت‏, معدن و تجارت با اعلام مخالفت این وزارتخانه با آزادسازی قیمت‌ها در بازار خودرو، از از طراحی طرح مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد که در صورت تصویب، از مابه‌التفاوت قیمت درب کارخانه و حاشیه بازار و از معامله‌گران خودرو مالیات اخذ می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 August 22
کد خبر: ۵۵۸۳۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ مهدی صادقی نیارکی با بیان اینکه قیمت‌های فعلی خودرو‌ها در بازار مورد تایید وزارتخانه نیست، از طراحی طرح مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد که در صورت تصویب از مابه‌التفاوت قیمت درب کارخانه و حاشیه بازار و از معامله‌گران خودرو مالیات اخذ می‌شود.

 

وی افزود: تصویب این مالیات ویژه که به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به ستاد اقتصادی دولت رفته است، می‌تواند حضور دلالان و واسطه‌گران را در این بازار کمرنگ کند.

 

وی اضافه کرد: التهاب بازار خودرو ناشی از التهاب در بازار‌های موازی بورس، طلا، سکه، ارز، مسکن و ... است و از سال‌های گذشته برخی روی خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای سرمایه‌گذاری کرده و می‌کنند.

 

واقعی‌سازی قیمت خودرو

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: واقعی‌سازی قیمت خودرو یکی از مهمترین مسائل در این صنعت است و وزارت صنعت با رهاسازی و آزادسازی قیمت‌ها مخالف است.

 

به گفته این مقام مسئول، قیمت خودرو‌ها باید براساس افزایش قیمت نهاده‌های تولید اصلاح شود تا خودروسازان دچار زیان عملیاتی نشوند.

 

وی ادامه‌داد: تداوم زیان عملیاتی در ادامه تبدیل به زیان انباشته شده که به مطالبات قطعه‌سازان منتقل شده یا ورشکستگی خودروسازان را به دنبال دارد.

 

صادقی‌نیارکی گفت: اکنون عمده ورودی‌های این صنعت شامل مواد و محصولات پتروشیمی، پلیمری و فلزات در بورس یا به قیمت‌های جهانی تعیین می‌شود و به همین دلیل باید خودرو به گونه‌ای قیمت‌گذاری شود که این صنعت پیشران که لوکوموتیو تعداد بسیار دیگری از صنایع است، همچنین زنجیره تامین مرتبط با آن دچار زیان نشوند.

 

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: به همین دلیل تغییرات قیمت نهاده‌های تولید هر سه ماه یک بار و با اثربخشی تورم بخشی بانک مرکزی بررسی شده و اجازه تعیین قیمت‌های جدید به خودروسازان داده شده است.

 

صادقی‌نیارکی در عین حال گفت: خودروسازان نیز باید با افزایش بهره‌وری و واگذاری دارایی‌های مازادشان، بر روی پروژه‌ها و پلتفرم‌های جدید و ارتقای داخلی‌سازی محصولات فکر کنند.

 

معاون امور صنایع وزارت صنعت افزود: امروز که مشارکت شرکت‌های خارجی به حداقل رسیده، شاهد خوداتکایی بالایی در خودروسازی کشور هستیم.

 

رشد ۱۸‌درصدی تولید خودرو

صادقی نیارکی گفت: تا روز شنبه گذشته (۲۵ مرداد) تولید خودرو در کشور در هم‌سنجی با پارسال رشد ۱۸ درصدی داشته و خودروسازان موفق به تولید ۳۵۱ هزار و ۸۹۵ دستگاه خودرو شدند.

 

وی ادامه‌داد: در این مدت تحویل خودرو‌ها در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد هفت درصدی داشته و تعداد خودرو‌های ناقص مانده کف کارخانجات ۲۵ هزار دستگاه کمتر است.

 

صادقی نیارکی اضافه‌کرد: همچنین رشد ۱۳ درصدی ایفای تعهدات معوق خودروسازان را در این مدت شاهد هستیم که به ۲۱۵ هزار و ۴۷۷ دستگاه رسیده است.

 

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این مهم با کنترل برنامه‌های پیش فروش خودروسازان در سال گذشته محقق شده و انتظار می‌رود در دو ماه آینده تعهدات معوق خودروسازان به صفر رسیده و فقط تعهدات جاری داشته باشند.

 

وی افزود: از نیمه دوم پارسال تا امروز متوسط تولید مجموع روزانه چهار هزار دستگاهی دو خودروساز بزرگ کشور را شاهدیم که مشروط به منطقی شدن قیمت‌ها، تخصیص ارز و تامین مواد اولیه می‌تواند تداوم یابد./ ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده