جزییات تصویب مدرک دوم فرهنگیان در مجلس-راهبرد معاصر

جزییات تصویب مدرک دوم فرهنگیان در مجلس

اعمال مدرک دوم فرهنگیان  عنوان طرحی  است که به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس امروز با اکثریت آرا به تصویب رسیده است.
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۸ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 06
کد خبر: ۵۷۹۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبر معاصر اعمال مدرک دوم فرهنگیان  عنوان موضوعی است که مدت هاست بر سر زبان ها است  و یک بار هم شورای نگهبان ایرداتی درباره آن گرفته بود و اعلام کرده بود که این موضوع مغایر با اصل 75 قانون اساسی است. اصل 75 قانون اساسی مربوط به طرح هایی است که می تواند بار مالی برای دولت ایجاد کند.

اما امروز حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد که امروز طرح اعمال مدرک دوم فرهنگیان در صلحن علنی مجلس به تصویب نمایندگان  رسید.

 

 

اعمال مدرک دوم فرهنگیان

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرح اعمال مدرک دوم فرهنگیان که از طرف شورای نگهبان با توجه اصل 75 قانون اساسی رد شده بود، با اصلاح آن به شورا عودت داده شده بود.

 

حاجی بابایی گفت: پس از مذاکرات صورت گرفته با تعدادی از اعضای شورای نگهبان مشخص شد اصل 75 رعایت نشده است.

 

وی اظهار کرد:  مقرر شده بود در قانون بودجه سال 99 مبلغ 50 میلیارد تومان بابت اجرای مدارک تحصیلی فرهنگیان پیش‌بینی شده است که امروز در تصویب در صحن‌، به گامهای اجرایی آن نزدیکتر شدیم.

 

چه خبر از اعمال مدرک تحصیلی فرهنگیان؟

 

در چنین دورانی، آموزگار شرایط سخت‌تری را سپری می‌کند؛ او باید بتواند خود را با چنین شرایطی تطبیق دهد و به عبارت دیگر، باید خود را به‌روز کند اما به گفته معلمان کسی به این به‌روز شدن توجه ندارد.

 

برخی معلمان بر همین اساس، خواستار این شدند که بخشنامه ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ سازمان مدیریت با موضوعِ اعمالِ محدودیتِ مدرکِ تحصیلی فرهنگیان لغو شود و آنها بتوانند از مزایای مدرک تحصیلی ، برخوردار شوند.

 

یکی از فرهنگیان در این خصوص گفت: «بخشنامه اعمال محدودیت مدرک تحصیلی برای فرهنگیان، متضاد با سند تحول بنیادین است و معلمان کشور با بخشنامه محدویت اعمال مدرک تحصیلی، دلسرد و بی‌انگیزه می‌شوند».

 

 

اعمال مدرک تحصیلی فرهنگیان

وی ادامه داد: «معلمان معتقدند که رفع اعمال محدودیت تحصیلی برای فرهنگیان به مثابه افزایش هزینه و کاهش درآمد عمومی بر اساسِ اصِ ۷۵ قانون اساسی نیست بلکه برعکس، برداشتن و لغو این موانع و محدودیت‌ها باعث تشویق فرهنگیان به أخذ و کسب مدارک و مدارج علمی می‌شود و در حقیقت نوعی از سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد ملی را در آینده نزدیک سبب خواهد شد».

 

این معلم با طرح این پرسش که «چرا مسؤولان سازمان مدیریت با صدور بخشنامه اعمال محدودیت تحصیلی، راه کسب علم و دانش را مسدود کردند؟»، اضافه کرد: «چرا با صدور بخشنامه اعمال محدودیت تحصیلی، فرهنگیان کشور را از مزایای مادی آن محروم کردند؟».

 

فرهنگی دیگری با ۲۵ سابقه گفت: «وزارت آموزش و پرورش باید پویا و فعال باشد ولی متأسفانه به این پویایی درباره معلمان  توجه نمی‌شود؛ مگر معلمان از ارکان تعلیم و تربیت نیستند، پی چرا به آنها بی‌توجه می‌شود».

 

وی ادامه داد: «در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز جایگاه معلم، ویژه این است اما چرا فقط در سند و حرف، جایگاه معلم بالاست و در عمل چنین چیزی مشاهده نمی‌شود؟».

 

مجلس و اعمال مدرک فرهنگیان

البته موضوع عدم اعمال مدرک تحصیلی دوم فقط مشکل فرهنگیان نیست بلکه مشکل تمام کارکنان دستگاه‌های اجرایی است.

 

همین موضوع باعث شد که برخی کارکنان دستگاه‌های اجرایی در سال ۹۶ در این خصوص به دیوان عدالت اداری شکایت کنند و دیوان عدالت اداری درباره اعمال مدرک تحصیلی کارمندان مبنی بر عدم ابطال بند یک بخشنامه شماره ۱۷۰۰۶۱ مورخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در خصوص احتساب مدرک تحصیلی بالاتر صرفاً برای یک بار در طول خدمت اعلام کرد: «مطابق ماده ۷۰ قانون مدیریت خدمات کشوری، شرایط تصدی مشاغل اختصاصی دستگاههای اجرایی به تناسب وظایف پستهای قابل تخصیص به هر شغل از لحاظ معلومات، تحصیلات، تجربه، مهارت و دوره‌های آموزشی مورد نیاز و عوامل موثر دیگر به تصویب در شورای توسعه مدیریت موکول شده است و به موجب ذیل ماده ۶۷ از همان قانون مقرر شده است ارزیابی عوامل مربوط به شاغل بر اساس ضوابطی می‌باشد که با پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به تصویب شورای توسعه مدیریت می‌رسد.

 

نظر به اینکه مدرک تحصیلی یکی از این عوامل محسوب می شود و موظف بودن کارمندان به توانمندسازی و افزایش مهارتها و توانایی های شغلی مصرح در ماده ۶۲ قانون یاد شده مستلزم احتساب مدارک تحصیلی ماخوذه توسط آنان نیست و در بخشنامه مورد اعتراض حتی مدرک تحصیلی ماخوذه حین تحصیل برای یک بار مورد پذیرش قرار گرفته است و دلیل قانونی وجود ندارد که دستگاه‌های اجرایی مکلف شده باشند تا مدرک تحصیلی بالاتر از مدرک تحصیلی لازم برای تصدی شغلی، توسط دستگاه اجرایی مورد پذیرش و اعمال قرار گیرد، بنابراین بند ۱ بخشنامه شماره ۱۷۰۰۶۱- ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مطابق قانون و در حدود اختیارات قانونی تنظیم و ابلاغ شده است و قابل ابطال تشخیص نشد».

 

شورای نگهبان و اعمال مدرک فرهنگیان

 

موضوع اعمال مدرک تحصیلی دوم فرهنگیان از مدت‌ها پیش پیگیری شده است؛ علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش سال ۹۷ درباره «مشکل ادامه تحصیل فرهنگیان»، اظهار کرد: «در این خصوص وزیر آموزش و پرورش پیگیر است و چندین مکاتبه با سازمان اداری و استخدامی داشته است».

 

وی ادامه داد: «بحث ادامه تحصیل مصوبه شورای عالی اداری است و همه دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرا هستند و به همین دلیل نپذیرفتند که آموزش و پرورش مستثنی باشد».

 

الهیار ترکمن اضافه کرد: پیشنهاد کردیم با توجه به اینکه حداقل مدرک تحصیلی برای استخدام در تمام دستگاه‌ها لیسانس است، مدرک تحصیلی اول برای آموزش و پرورش را لیسانس در نظر بگیرند یعنی اگر معلمی مدرک فوق دیپلم داشته و لیسانس گرفته و پس از آن فوق لیسانس گرفته است، مدرک فوق لیسانس محاسبه شود؛ این پیشنهاد در سازمان امور اداری و استخدامی در حال بررسی است و وزیر آموزش و پرورش هم پیگیر آن است که امیدواریم مشکل فرهنگیان از این بابت حل شود».

 

امسال هم وزیر آموزش و پرورش در خصوص پیگیری‌هایش از اعمال مدرک دوم فرهنگیان خبر داد. حاجی‌میرزایی ۱۲ اردیبهشت درباره اعمال مدرک دوم فرهنگیان گفت: «این موضوع مصوبه شورای حقوق و دستمزد است که افراد در زمان اشتغال یک بار می توانند اعمال مدرک کنند یعنی یکبار مدرک خود را بالا ببرند؛ فرهنگیان می‌گویند شغل معلمی متمایز از سایر شغل هاست ما هم مخالف نیسیتم و تلاش می‌کنیم که انجام شود».

 

 

 

 

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
0
0
خدا کند شامل همه نیروهای آموزش و پرورش شود و نه بخشی از کارکنان و تبعیض میان اعمال مدرک قائل نشوند و نگویند شامل این افراد می شود شامل آن گروه نمی شود چرا که همه پرسنل با مشکلات بسیار زیادی و به سختی مدرک گرفته اند و چند وقت است منتظر اعمال مدرک هستند
تحلیل های برگزیده