به گزارش راهبرد معاصر سازندگان خودروی اساسسی تواتارا (SSC Tuatara) توانستند با ثبت سرعتی جدید برای محصول خود رکورد سرعت خودروهای سوپراسپرت جهان را جابهجا کرده و به سکوی اول دنیا دست یابند.
SSC Tuatara یک هایپرکار است که توسط تولید کننده خودرو آمریکایی SSC در آمریکای شمالی (شرکت Shelby SuperCars سابق) طراحی، توسعه و تولید شده است. این خودرو جانشین SSC Aero بوده و حاصل همکاری طراحی جیسون کاستریوتا و SSC است.
سازنده این خودرو ادعا کرده که توانسته است رکورد جهانی با سرعت متوسط ۳۱۶.۱۱ مایل را در ساعت را ثبت کند. سریعترین اجرای تواتارا با سرعت ۳۳۱.۱۵ مایل در ساعت است که توانسته رکورد کونیگزگ Agera در بزرگراه نوادا که در سال ۲۰۱۷ ثبت شده بود را بشکند. SSC قصد دارد ۱۰۰ دستگاه هایپراسپرت تواتارا تولید کند.
سریعترین رانندگی با سرعت ۳۳۱.۱۵ مایل در ساعت، در سال ۲۰۱۷ توسط کونیگزگ در بزرگراه نوادا ثبت شده است.
رکورد بعدی سرعت در سپتامبر ۲۰۱۹ توسط بوگاتی شیرون در پیست آزمایشی Ehra-Lessien در آلمان ثبت شده است. بوگاتی شیرون رکورد سرعت ۳۰۴.۷۷۳ مایل در ساعت را ثبت کرده است.
خودروسازان بزرگراه نوادا برای تست سرعت خودروهای تولید دوست دارند، زیرا این جاده طولانی و مستقیم وسرعت باد در آن کم است اما عرض این جاده کم است که رانندگی در آن را سخت کرده است.
جرود شلبی، بنیانگذار و مالک SSC در آمریکای شمالی است.این خودرو ساز گفته است:هنگامی که ما در سال ۲۰۱۰ توسعه Tuatara را شروع کردیم،هدف اصلی، شکستن رکورد سرعت اتومبیل های بابوگاتی، کونیگزگ و فراری بود.
شلبی پس از تحصیل در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه واشنگتن، به تاسیس یک شرکت ابزار پزشکی که دستگاههای تصویربرداری برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه تولید میکرد، کمک کرد. او تمام درآمد این کار را صرف تاسیس شرکت خودروسازی کرد.
اولین ابرخودروی جرود شلبی، Ultimate Aero، با سرعت ۲۵۶.۱۸ مایل در ساعت در سال ۲۰۰۷ بود که رکورد بیشترین سرعت را از بوگاتی ویرون به سرقت برد.
شلبی گفته است:در مرحله اول تلاش کردیم رکورد سرعت جهان را که ۲۷۷ مایل در ساعت بود را بشکنیم ، هدف بعدی ما ثبت رکورد ۳۰۰ مایل در ساعت بود،اما هدف اصلی ما، که ما هفت سال پیش تعیین کردیم رسیدن به سرعت ۵۰۰ کیلومتر در ساعت است.
جیسون کاستریوتا یک طراح خودروی آمریکایی است که تاثیر بسزایی روی خودروهای لوکس گرانقیمت در سراسر جهان گذاشته است.
جیسون که در یک شرکت طراحی کوچک واقع در نیویورکسیتی با نام اسکایلبز مشغول به کار است، در مقام یکی از ستارههای عالم طراحی خودرو از شهرتی جهانی برخوردار شد.
او تاکنون طراحی خودروهایی مانند فراری P ۴/۵، مازراتی گرانتوریسمو و SCC تواتارا را انجام داده است که هر یک به عنوان شاهکار شناخته شدهاند.
نلسون طراح SSCگفته است: شلبی اهداف مشخصی در طراحی خودرو داشت، او یک ماشین قابل اعتماد،یک اتومبیل با سرعت بسیار بالا و کاملاً منحصر به فرد میخواست .
اساسسی تواتارا از پیشرانه ۵.۹ لیتری، هشت سیلندر مجهز به دو توربوشارژر بهره میبرد که قادر است ۱۳۵۰ اسب بخار با سوخت بنزین بدون سرب تولید کند. البته در صورتی که از سوخت جایگزین ترکیبی (مانند ترکیب ۱۵ درصد بنزین با ۸۵ درصد اتانول) در کنار بنزین با بیشترین کیفیت استفاده کند، قادر است حتی به قدرت ۱۷۵۰ اسب بخار نیز دست یابد.
پیشرانه وسط خودروی سوپراسپرت تواتارا دارای خط قرمز ۸،۸۰۰ دور بر دقیقه و وزن ۱۹۴ کیلوگرم است و توان خروجی خود را از طریق جعبه دنده دستی کامپیوتری هفت سرعته به چرخهای عقب منتقل میکند؛ این جعبه دنده دستی از سیستم تعویض دنده رباتیک بهره میبرد.
نام سوپراسپرت تواتارا (Tuatara) از نوعی خزنده شبیه سوسمار بومی نیوزیلند گرفته شده است. وزن خالص ابرخودروی اساسسی تواتارا به ۱،۲۴۷ کیلوگرم میرسد، در حالی که ضریب درگ بدنه آیرودینامیکی بهینهشدهی آن تنها ۰.۲۷۹ است. این ضریب درگ به مراتب کمتر از برخی رقبای تواتارا مانند بوگاتی شیرون (۰.۳۶)، هنسی ونوم F5 و کونیگزگ آگرا (۰.۳۳) است.
برای رسیدن به چنین وزن قابلتوجهی، تواتارا نه تنها در ساخت بدنه و شاسی خودروی سوپراسپرت از فیبر کربن استفاده کرده است، بلکه حتی در رینگها نیز از این مواد سبکوزن بهره گرفته است. مجموعه رینگهای ۲۰ اینچی تواتارا در لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ قرار دارد.
ابعاد تواتارا به ۴.۴۲ متر طول، فاصله محوری ۲.۶۷ متر، ۲ متر عرض و تنها ۱.۱ متر ارتفاع میرسد. جزئیات بیشتری در مورد عملکرد این ابرخودرو در حال حاضر موجود نیست، اما انتظار میرود که یکی از سریعترین خودروهای تولیدی باشد که تاکنون ساخته شده است. با توجه به قدرت بالا، وزن کم و تنظیمات عالی آیرودینامیکی، شاید بتواند رقیبی مناسب برای کونیگزگ آگرا RS باشد.
گفتنی است، رکورد قبلی سرعت جهان در اختیار خودروی بوگاتی شیرون سوپراسپرت بود. این اتومبیل در سال ٢٠٢٠ توانسته بود سرعت ۴٨٢ کیلومتر بر ساعت را به نام خود ثبت کند. تواتارا با موتور ۵.۹ لیتری رقیب دیرینه خود را پشت سر گذاشت و حالا باید منتظر ماند و دید مهندسان کونیگزگ چگونه برای دستیابی به موفقیت مجدد تلاش میکنند.
شرکت سازنده SSC Tuatara هنوز برنامه عرضه عمومی این خودرو را اعلام نکرده است.کارشناسان خودرو معتقد هستند مدیران تواتارا قیمتی مناسب با تواناییهای محصول خود در نظر خواهند گرفت و مطمئنا عموم مردم توانایی خرید این سوپراسپرت را ندارند.
خودرو تک