مجید الماسی اقتصاددان و تحلیل گر مسائل اقتصادی در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص تاکید بر اصلاح ساختار بودجه در دقیقه نود گفت: جای تعجب دارد چگونه مجلس دقیقه نود از دولت انتظار اصلاحات ساختاری در بودجه را دارد وقتی دولت از آذر ماه سال 97 با تاکید مقام معظم رهبری مکلف به اصلاح ساختار بودجه شد و روسای سه قوه باید در این باره آنچه لازم بود را انجام می دادند ما انجام نگرفت.
وی در این باره افزود: مشخص است که دولت دقیقه نود نمی تواند اصلاحات اساسی را در بودجه اعمال کند. وقتی دولت لایحه بودجه ١۴٠٠ را تقدیم مجلس کرده تاکید بر ضرورت اصلاحات عملا تفاوتی نمی کند و کاری از پیش نمی برد، از سوی دیگر مجلس هم نمی تواند کاری صورت بدهد چرا که خود مجلس هم بخشی از مساله است. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از نمایندگان هم به تازگی وارد مجلس شدهاند مشخص نیست بودجه ریزی درست را به درستی بلد باشند، از سوی دیگر ممکن است نمایندگانی که نگران عدم پوشش دهی ظرفیتهای خود هستند نه تنها اصلاح مصرفی در بودجه صورت ندهند بلکه مصارف جدیدی هم به لایحه دولت بیافزایند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد : یا اینکه اگر ردیفی را حذف کنند نگران جنجال های بعد دولت باشند که مجلس فلان ردیف بودجه را حذف کرد وگرنه دولت فلان مسیر حمایتی را اجرا می کرد به این دلیل مجلس هم می تواند از اصلاحات بودجه دست بکشد.
مجید الماسی کارشناس مسائل اقتصادی گفت : قطعا نمایندگان و دولت درمدت زمان یک ماهه نمی توانند اصلاحی اساسی در ساختار بودجه ایجاد کنند. چرا که اصلاح ساختار بودجه فرایندی میان مدت است، لذا امسال هم مثل سال های گذشته بودجه با کسری شدید بسته می شود و فروردین ماه همه ی مسوولین بودجه با کسری بالا را فراموش می کنند و همه تا آذر ماه سال بعد که بحث تقدیم لایحه بودجه مطرح می شود به این موضوع معترض میشوند که چرا اصلاح ساختاری صورت نگرفته است؟
کارشناس مسائل اقتصادی تصریح نمود: باید به این نتیجه برسیم که اگر دولت، مجلس خواستار جدی اصلاح ساختار بودجه بود در سه دهه گذشته و در همین سه سالی که تحریم ها به شدت اقتصاد را تحت تاثیر قرار داد عزم جدی برای اصلاحات ساختاری ایجاد می شد اما متأسفانه شاهد هستیم که حتی یک صفحه خروجی عملیاتی درباره اصلاح ساختار بیرون نیامده باشد، هر چند دولت بر اعمال یک سری تغییرات در بودجه تاکید دارد اما تامین بودجه کشور از طریق سیاست فروش ایجاد اصلاح ساختاری نیست.
وی در این زمینه گفت: اصلاح ساختاری بودجه ادبیات و روال مشخص خود را دارد. در مدت گذشته قاعدتاً سرفصل هایی که شورای هماهنگی سران مصوب کردند باید عملیاتی می شود، هر چند به برخی موضوعات عنوان شده توسط شورای سران هم نقدهای جدی وارد است اعم از ورودی بودجه و اصلاح ساختاری بودجه، شاید به همین خاطر دست مجلس برای اصلاح ساختاری باز نیست، اما به هر حال مجلس می تواند می تواند یک سری از فرآیندها را بهبود بدهد. قطعا دولت بعدی هم تا زمان انتخاب رئیس سازمان برنامه و بودجه و آشنایی وی با ساختارها برای اصلاحات بودجه ای نمی توان انتظار داشت بودجه سال ١۴٠١ هم دچار اصلاحاتی شود. نکته مهم این است که اصلاح ساختار بودجه اگر قرار بود توسط مجری یعنی دولت انجام شود تا کنون انجام شده بود، لذا نمی توان از مجریان انتظار داشت که اصلاح ساختار جدی صورت بگیرد، چرا که اگر قرار بر اصلاحات اساسی بود قاعدتاً مجریان مصوب این مسئله تا کنون اصلاحاتی را در بودجه انجام داده بودند. به نظر می رسد تیم مجرب و کارکشته ی دارای اختیارات که شاید نزدیک به شورای سران باشد ایده خوبی برای ایجاد اصلاحات ساختاری در بودجه است. قاعدتا هر چه زودتر برای جلوگیری از خسارات بیشتر به اقتصاد باید اصلاحات ساختاری اساسی در لایحه بودجه گرفته شود.