«انتخابات ۱۴۰۰»؛ استراتژی گام به گام اصلاح‌ طلبان-راهبرد معاصر
محمد صادق کوشکی؛ استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت و گو با راهبرد معاصر تشریح می کند؛

«انتخابات ۱۴۰۰»؛ استراتژی گام به گام اصلاح‌ طلبان

محمد صادق کوشکی: اصلاح طلبان به طور جدی به دنبال حفظ قدرت اند و تمایلی ندارند تا کرسی قدرت را به جناح رقیب واگذار کند. آنها برای آنکه در 1400 بقا داشته باشند طرحی انتخاباتی دارند که مراحل مختلفی دارد، یک بخش این طرح، پافشاری بر کم بودن مشارکت است تا از این طریق زمینه برای ارائه طرح‌های‌شان فراهم گردد.
محمد صادق کوشکی؛ استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 18
کد خبر: ۷۰۶۸۶

«انتخابات ۱۴۰۰»؛ استراتژی گام به گام اصلاح‌ طلبان

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ انتخابات سال آینده برای اصلاح طلبان تا حدود زیادی سخت و پیچیده خواهد بود مهمترین ان عملکرد دولت روحانی می‌باشد که بر این مبنا شاید اصلاح طبان نتوانند دیگر مثل سابق آرای بالایی را در سبد انتخاباتی خود داشته باشند. محمد صادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی براین باور است که اصلاح طلبی به طور جدی به دنبال حفظ قدرت است و تمایلی ندارند کرسی قدرت را به جناح رقیب واگذار کند. محمد صادق کوشکی در گفت و گو با راهبردمعاصر درباره ادعا اصلاح طلبان در مورد مشارکت پایین در انتخابات سال اینده گفت: ما هیچ ساز و کاری نداریم که اثبات کند میزان مشارکت در خرداد 1400 چگونه خواهد بود. نه نظر سنجی علمی صورت گرفته و نه حرکتی استاندارد برای سنجش وجود دارد تا میزان مشارکت را مشخص کند. آنچه اعلام می شود گمانه زنی هایی بر اساس برداشت های فردی افراد است که ارزش تامل و پاسخگویی ندارد. اصلاحات به دنبال طرحی است که از چند ماه گذشته شروع شده است.


وی در ادامه افزود: اصلاح طلبی به طور جدی به دنبال حفظ قدرت است و تمایلی ندارد کرسی قدرت را به جناح رقیب واگذار کند. آنها برای اینکه در 1400 بقا داشته باشند طرحی انتخاباتی دارند که مراحل مختلفی دارد یک بخش پافشاری بر کم بودن مشارکت است تا آن ها برای بالا بردن مشارکت طرح هایی ارائه بدهند کل این ماجرا یک سناریو است تا از حاکمیت امتیاز بگیرند و پایگاه اجتماعی خود را به افزایش مشارکت تشویق کنند.


کوشکی در پاسخ به این پرسش که، این سناریوی که از سوی اصلاح طلبان مطرح شد ایا بخاطر کم شدن پایگاه رای اصلاح طلبی است؟ گفت: خیر. الزاما به این صورت نیست اصلاح طلبی ناامید نیست و برنامه هایی دارند تا با استفاده از ساز و کاری شبیه به آنچه در سال 92 رخ داد از طریق نامزدی واسط در قدرت بمانند. همانطور که در سال 92 با قربانی کردن نامزد اختصاصی خود( محمدرضا عارف) پایگاه اجتماعی اصلاح طلبی را وادار کردند به آقای روحانی رای بدهد وقتی وارد چرخه قدرت شدند و 8 سال در این دور ماندند برای 1400 هم چنین برنامه ای دارند. تلاش جدی می کنند و ناامید نیستند و کسی نمی تواند بگوید نتیجه انتخابات 1400 از امروز مشخص است.


او درباره نقش اصولگرایی گفت: اصولگرایی جبهه ای از هم پاشیده است و وحدت و همدلی بین این جبهه وجود ندارد، آنها حتی امکان توافق بر سر نامزدی واحد را ندارند چون اصولگرایی یک اسم است ماهیتی به نام اصولگرایی وجود ندارد، از همین رو عملا نمی توان از جبهه ای به نام اصولگرای حرف زد. این اسمی است که از گذشته مانده است و ماهیت و هویتی حقیقی ندارد. وقتی چیزی وجودی جدی ندارد به طور طبیعی برای افزایش مشارکت هم نمی تواند کار خاصی بکند. اصلاحات علی رغم تنش ها و اختلافات جبهه ای است که حکمیت بزرگترهای خود را قبول می کند و بر آن اساس عقلانیتی دارد. آن ها با حذف عارف و جهانگیری در دو انتخابات و حمایت از روحانی میوه برنامه ریزی خود را چیده اند و برای 1400 نیز چنین برنامه ای دارند.


وی درباره اینکه آیا اصولگرایی قادر به پیاده کردن چنین الگویی نیست؟ اذعان کرد: چیزی به اسم اصولگرایی وجود واقعی ندارد، اصلاح طلبی مثل تیمی عمل می کند که سر مربی خود را قبول دارند ولی اصولگرایی کار تیمی انجام نمی دهند اصولگرایی از ابتدا مبنایی مشترک ندارد. مبنای اصولگرایی به حدی وسیع در نظر گرفته شده بود که از علی لاریجانی تا احمدی نژاد همه اصولگرا خطاب می شدند درحالیکه می دانیم این افراد مبنای مشترکی نداشتند. گاهی اشتباها اصولگرایی را معادل انقلابی بودن و نیروهای خط امام می آوردند ولی این غلط است. نیروهای پایبند به انقلاب الزاما چیزی به نام اصولگرایی را قبول ندارند.


کوشکی در پاسخ به این سوال که، با توجه به کرونا برنامه میتینگ ها و تبلیغات انتخاباتی را چگونه پیش بینی می کنید؟ گفت: امروز فضای مجازی نقش مهمی دارد در انتخابات 96 میزان 23 میلیون رای آقای روحانی به برکت میتینگ ها نبود بلکه به برکت فضای مجازی و از درون فضای مجازی و تحولات آن استخراج شد از این رو کسی که این فضا را در چنگ خود داشته باشد بدون هیچ میتینگ و تبلیغاتی می تواند برنده انتخابات آینده باشد. متاسفانه نبض فضای مجازی با شبکه های ماهواره ای بیگانه هماهنگ است. برد آقای روحانی مدیون فضای مجازی داخلی و شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بود. این را نیز اضافه کنم که نمی توان از الان پیش بینی کرد برای حدس علمی به یک نظر سنجی علمی در گستره بزرگ نیاز داریم. امروز پیش بینی میزان مشارکت مردم به غیب گویی می ماند چون هیچ کار علمی در این رابطه انجام نگرفته است. رفتار مردم در زمان انتخابات از امروز قابل پیش بینی نیست.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده