«بودجه 1400» قابل دفاع نیست-راهبرد معاصر
«یادداشت اختصاصی» عطا بهرامی؛ اقتصاددان

«بودجه 1400» قابل دفاع نیست

از نمایندگان مجلس انتظار می رود بودجه را تا آخر مرداد ماه یعنی تا زمان حضور دولت آقای روحانی به صورت پنج دوازدهم تصویب کنند و تصویب ادامه بودجه را به تدوین جدید بودجه توسط دولت آتی واگذار کنند، چراکه دولت غیر از تخریب اقتصاد کاری در بودجه سال آینده صورت نداده است.
عطا بهرامی؛ اقتصاددان
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 19
کد خبر: ۷۰۹۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

بودجه 1400 قابل مذاکره نیست

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ بودجه 1400 هر چند مانند لوایح بودجه سال های گذشته مورد نقد و بررسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد اما پر واضح است که مجلس با لایحه بودجه سال آینده باید رفتاری متفاوت نسبت به بودجه سال های گذشته داشته باشد.مردمی که در هفت سال گذشته با پیامدها و تبعات سیاست گذاری های غلط اقتصادی دولت در تنگنا بوده و فشار اقتصادی ویژه ای را تحمل کردند از نمایندگان مجلس توقع دارند هر چه زودتر بودجه را رد کند چرا که لایحه بودجه 1400 اصلاً قابل بحث و مذاکره نیست . از این نظر از نمایندگان مجلس انتظار می رود بودجه را تا آخر مرداد ماه یعنی تا زمان حضور دولت آقای روحانی به صورت پنج دوازدهم تصویب کنند و تصویب ادامه بودجه را به تدوین جدید بودجه توسط دولت آتی واگذار کنند، چراکه دولت غیر از تخریب اقتصاد کاری در بودجه سال آینده صورت نداده است.


نیازی به توضیح واضحات نیست که مدل کشورداری دولت اصلاً قابل درک نیست، آنچه تا کنون در اقتصاد ایران به عنوان مدیریت دولت آقای روحانی انجام شده، خراب کاری هایی است که به نوعی دهن کجی به مردم یا در بودجه نویسی به مجلسی ها شده است. سخنان ضد و نقیض دولت گویای شیوه مدیریت اقتصادی آنهاست وقتی که رئیس جمهور از ارز 11 هزار تومانی می گوید اما آقای همتی در جلسات خصوصی بر این موضوع تاکید می کند که دلار نباید از 25 هزار تومان پایین تر بیاید. دولت خسته و بی حس و حال، وزیر نفتی دارد که از دفترش بیرون نمی رود که نفتی بفروشد لذا جای تاسف دارد که عنوان شود اصلا در هفت سال گذشته معلوم نبود اقتصاد چگونه مدیریت شد.


متاسفانه دولت هم در حوزه اداره کشور و هم در حوزه چانه زنی با طرفین تجاری ایران و تحریم کنندگان ما دستی پر از خالی دارد. پالس ها و سیگنال هایی که دولت به غرب می دهد نشان می دهد دست ما در برابر دشمن پایین است و جایی برای چانه زنی نداریم این موضوع است که موجب وقاحت هر چه بیشتر غرب در مواجهه با خواسته های به حق اقتصادی ما شده است.


در آخرین ماه هایی که دولت روی کار است مردم از مجلس توقع دارند که مانع ریخت و پاش های بودجه ای دولت شود.بودجه عمرانی که متاسفانه دولت آن را کاملا بی خاصیت کرده و عملا بودجه ای به بخش عمرانی تخصیص داده نمی شود به عمران وآبادی کشور که با اشتغال و درآمد زایی و رفاه مردم در ارتباط است اختصاص داده شود.


مجلس به هیچ وچه نباید لایحه بودجه صوری 1400 را تصویب کند هر چند که در دولت آقای احمدی نژاد این بحث خدمت مقام معظم رهبری به عنوان شکایت دولت از مجلس مطرح شد که مجلس بودجه را به هم می ریزد آن موقع شورایی برای رسیدگی به این موضوع ذیل مدیریت مرحوم آقای شاهرودی تشکیل شد و موضوع تایید شد که دست بردن در بودجه براساس قانون اساسی درست نیست اما به نظر می رسد دراین موضوع باید تغییراتی صورت بگیرد چرا که بودجه 1400 با اصلاحات کوچک قابلیت تصویب ندارد. در بودجه ی تقدیم شده سال آینده به مجلس باید تغییرات اساسی اعمال شود چرا که این بودجه مبتنی بر هزینه کرد است بدون اینکه درآمدهای واقعی و محل های آن به صورت روشن مشخص شده باشد.


مجلس باید با تصویب قوانینی راه را بر روی دولت هایی که فقط هزینه تراشی بلدند و راه درآمدزایی بلد نیستند یا راه ها را بر روی درآمد زایی های درست و اصولی مثل اخذ مالیات می بنند بگیرد تا کشور به چنین شدائدی در مسائل اقتصادی برخورد نکند.


متاسفانه ما با دولتی رو به رو هستیم که در هفت سال گذشته بخش بزرگی از ذخایر امروز و آیندگان این کشور را صرف هزینه هایی کرده که باید از اخذ مالیات از سفته بازی یا از ثروتمندان دریافت می کرد، امروز صندوق توسعه ملی به دلیل برداشت های دولت نسبت به سال 92 با ریزش قابل توجهی رو به رو شده که به هیچ وجه خبر خوبی برای اقتصاد کشور نیست از این جهت می طلبد مجلس به شکل دیگری نسبت به بودجه سنوات گذشته با لایحه بودجه 1400 برخورد کند.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
0
0
سلام من هم معیشتی هم یارانه میگیرم اولین وام وبهم دادن ولی این وام دوم وصدهزارتومان رابرام واریزنکردن شوهرمن بیکاره هیچ گونه دارامدی ندارم با سه فرزندتوبترین سرایط به سرمیبرم خودم کرونا گرفتم اینقدرازهمه ی کسانی که اشنا بودن قرض کردم پول دواودکتردادم توروخدابه خاطراین مریضی تا خرخرتوقرض افتادم خواهش میکنم این وام وصدهزارتومان وبرام واریزکنیدکدملی شوهرم 0036588611
تحلیل های برگزیده