اینستاگرام هنر را به ابتذال می‌کشد-راهبرد معاصر
آخرین جزئیات از افزایش حقوق بازنشستگان در 1403 مقایسه حقوق مدیران سازمان تامین اجتماعی با بازنشستگان کمک ناخواسته کاپیتان استقلال به پرسپولیس ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل آلومینیوم اراک رونمایی از گزینه جذاب تراکتور؛ اسطوره فوتبال آلمان به تبریز می‌آید؟ جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی کراچی مقصد بعدی رئیس جمهور در پاکستان دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد روسیه شد تسری امتیازات رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران نهضت سوادآموزی خبر بد برای درویش؛ توافق بازیکنان پرسپولیس در مکانی غیرمنتظره! واریز ۳۰ میلیون تومانی برای این بازنشستگان آیت الله رئیسی: هدفم از سفر به لاهور تقویت روابط فرهنگی دو کشور است کاهش ۱۷۰هزارمیلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس آخرین قیمت طلا، دلار، سکه و ارز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ وضعیت بورس امروز 4 اردیبهشت 1403 شوک بزرگ درباره حقوق ۱۴۰۳/ دریافتی کارمندان و کارگران کاهش می‌یابد؟ محکومیت جدید برای سپاهان و تراکتور توسط کمیته انضباطی مورد جالب ستاره پرسپولیسی/ اوسمار مخالف جدایی بود! پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال/ ستاره‌ آبی‌ها برگشت سخنگوی دولت: از هر روشی برای تسهیل واردات خودرو استفاده می‌کنیم+ جزئیات رتبه بندی معلمان در دولت سیزدهم ابراز امیدواری وزیر نفت برای آغاز صادرات گاز به پاکستان تامین ۴.۳ میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی در ۱۴۰۲ بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد قالیباف: قانون مالیات بر سوداگری از قوانین افتخارآمیز مجلس یازدهم است بانکی‌پور: همه دستگاه‌ها باید به پلیس در اجرای قانون حجاب کمک کنند سرلشکر باقری: نیروهای مسلح همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیق بررسی می‌کند بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد خبر جدید از نقل و انتقالات پرسپولیس سرمربی پرسپولیس به دنبال این ۴ ستاره خریدار جدید پرسپولیس دست به جیب شد! وزرای نفت ایران و پاکستان دوطرف میز مذاکره تجارت گازی متن کامل سروده رهبر انقلاب که در آستانه وعده صادق قرائت شد قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال ۱۴۰۲ به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود قیمت جهانی نفت امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ افزایش قیمت دلار مبادله‌ای امروز ۴ ادریبهشت ۱۴۰۳ دستور کار مجلس امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ آیت الله رئیسی: تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان می‌تواند صلح و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورد رئیس جمهور اسلام‌آباد را به مقصد لاهور ترک کرد ماجرای بازوبند کاپیتانی استقلال پس از محرومیت حسین حسینی بیانیه شماره یک مالک جدید استقلال امضای ۸ سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و پاکستان آمریکا یک میلیارد دلار دیگر تسلیحات به اسرائیل می‌دهد امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود آمریکا هرگونه حمله هوایی در داخل خاک عراق را رد کرد حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد/ باید مانع حمله به رفح شد امیر عبداللهیان: حمله ایران ضروری بود چون ایران گزینه دیگری جز آن نداشت گوترش: اسرائیل جهنم شعله‌ور در غزه به راه انداخته است تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد امیرعبداللهیان: ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد یک منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه ۷ قدردان ایران باشند آغاز سال تحصیلی از "مهر" به "شهریور" تغییر می‌کند؟! حمله موشکی حزب‌الله لبنان به پایگاه اسرائیلی المالکیه واکنش طالبان به به رزمایش روسیه و تاجیکستان رئیس قوه قضاییه:مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند مجازات سنگین در انتظار مجرمان آزمون سراسری کیفیت هوای تهران چطور است؟ جزئیات تعرفه‌های پزشکی اعلام شد رای پرونده کثیرالشاکی "کینگ‌مانی" صادر شد توافق ایران و پاکستان برای آزادی زندانیان ۲ کشور زمان برگزاری مراسم یاد بود و تشییع رضا داودنژاد برائت از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی وظیفه و تکلیف شرعی است نرخ ویزیت پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۳ واکنش حسین پاکدل به ادعای امین حیایی+ عکس اینفوگرافیک/ اعمال مشترک شب‌های قدر گاندو و پایتخت جدید در ۱۴۰۳ ساخته می‌شوند شب‌های قدر هیئت کجا برویم؟ + آدرس و جزئیات دستگیری عاملان جنایت هولناک در بوستان نهج البلاغه توضیحات سختگوی وزارت بهداشت درباره علت مرگ دکتر بخشی توضیحات سخنگوی شهرداری تهران درباره ساخت مسجد قیطریه منطق ساخت مساجد در پارک‌های بزرگ چیست؟ اعلام تمهیدات ترافیکی شب‌های قدر در تهران برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟ آغاز پخش ویژه برنامه‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از تلویزیون سومین سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی با حضور رئیس‌جمهور اولویت فیش عمره و حج چگونه استعلام شود؟ لوح| شکست خوردگان در باتلاق نسل کشی اطلاع نگاشت| کودکان غزه زیر آوار جنگ کاریکاتور| آمریکا؛ شریک جرم قطعی پیکر آتیلا پسیانی بعد از چند روز به ایران رسید + عکس مرتضی پورصمدی درگذشت سروده‌هایی در رثای عباس‌بن علی(ع)/ از مشک پاره اشک فرات است می‌چکد؛ غیر از لب تو نیست مگر آرزوی آب برای درخواست گذرنامه زیارتی به این 2 هیأت مراجعه کنید اینفوگرافیک|کریدور شمال به جنوب، رقیب جدی برای کانال سوئز عباسعلی براتی‌پور درگذشت امشب مهمانی برویم، فطریه‌مان با چه کسی است؟ نظر 10 مرجع تقلید درباره میزان زکات فطره که فردا باید پرداخت کنیم اینفوگرافیک| الزامات و لوازم تحقیق رشد اقتصادی اینفوگرافیک|هدیه ۱۱ میلیارد دلاری ایرانی‌ها به اقتصاد ترکیه اینفوگرافیک| هراس پدرخوانده‌های داعش از سپاه پاسداران اینفوگرافیک|ایران؛ یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های گاز دنیا اینفوگرافیک| اما و اگر‌های مالیات بر عایدی سرمایه اینفوگرافیک| شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه رهبر معظم انقلاب طرح | رهبرانقلاب: با ایران قوی مخالفند اینفوگرافیک| بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم جهان اینفوگرافیک/ نقشه کامل مسیرهای پیاده‌روی اربعین + هزینه‌ها اینفوگرافیک | ایران چهاردهمین اقتصاد جهان، در سال ۲۰۲۲ ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

اینستاگرام هنر را به ابتذال می‌کشد

سیاوش کامکار بنیان‌گذار گروه موسیقی «ژاو» گفت: تنها داشته ما همین جشنواره فجر است، ولی ما خیلی کار خاصی نمی‌توانیم انجام بدهیم چون نه حمایتی از مجریان و خالقان موسیقی صورت می‌گیرد، و نه پشتوانه‌ای وجود دارد.
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۶ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 February 21
کد خبر: ۷۸۳۷۵

به گزارش راهبرد معاصر جشنواره موسیقی فجر سی و ششمین دوره خود را به متفاوت ترین شکل در تاریخ حیاتش تجربه می کند. مسیری دشوار برای جشنواره که به شدت در لبه تیغ انتقادات قرار گرفته است. برخی منتقدین از اصرار بر برگزاری جشنواره شاکی هستند و برخی نیز تداوم این فستیوال به عنوان مهم ترین رویداد رسمی هنری ـ موسیقی کشور را لازم می دانند. هرچند در جواب منتقدان باید گفت که تمام کنسرتهای مهم دنیا در این شرایط حتی به قیمت مبتلا شدن یک نفر به کرونا نمی ارزد چراکه هنر همواره باید از ذات آفریننده خود، هستی بخش باشد.

جشنواره موسیقی فجر اما امسال راه خود را در ارائه اجراهای مجازی یافته است. جشنواره ای که مبنای بودنش به جهت فستیوال و فستیویته بودن، می بایست با اجراهایی حضوری در سالن های کنسرت پذیرای مردم می شد حالا به نمایش در فضای مجازی بسنده کرده است. لیکن همین اجراهای مجازی نیز دارای ویژپی ها و ارزش هایی هستند که نمی توان از آن ها چشم پوشید. اجراها و نوازندگان و خوانندگانی که با توجه به شرایط موجود و تمام محدودیت ها اجراهای خود را برای جشنواره سی و ششم مهیا کرده اند که بخش قابل توجهی از آن ها به جهت خروجی هنری دارای ارزش دیدن و شنیدن هستند.

به همین مناسبت به مرور برخی از اجراها و برنامه های سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر پرداختیم. در این خصوص با «سیاوش کامکار» چهره جوان و شناخته شده موسیقی اصیل ایرانی از خانواده کامکارها، و بنیان گذار، عضو و نوازنده گروه «ژاو» که در نخستین روز جشنواره برنامه ای قابل قبول از خود به نمایش گذاشتند، گفتگویی ترتیب داده ایم که پس از معرفی گروه «ژاو» می خوانید:

در آخرین اجرای شب اول سی و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر، اجرای گروه موسیقی ژاو ساعت ۲۳ پخش شد.

قطعه “مرغ شبخوان” اولین قطعه‌ای بود که این گروه اجرا کردند. سپس در ادامه قطعه «گیسوان خاطره» تک‌نوازی سنتور اجرا شد تا نوبت به اجرای تصنیف‌های «عشق رویت» و «بسته دام» برسد. در انتهای این برنامه به عنوان حسن ختام، شاهد دونوازی سه تار و کمانچه و همچنین تصنیف «از عشق» این گروه موسیقی بودیم.

واقعا به معنای واقعه کلمه این اجرا را می توان «حسن ختام» اجراهای شب اول جشنواره عنوان کرد. ارکستری تقریبا ایرانی که با ساز ویلنس کلاسیک غربی و بهره از فرم موسیقی تلفیقی ایرانی کلاسیک و استفاده از رنگ آمیزی های طولی و عرضی هارمونیک و کنترپوئنتیک، جلوه سازهایی چون سنتور، عود، کمانچه و تار را نمایان تر و گوش نوازتر کرده بود.

کوک دقیق سازها و رزولوشن صدای سازها که هرکدام تک تک قابل شنیدن و رصد بودند و انتخاب آثاری کلام محور و نگاهی گلوکال یا همان محلی به جهانی، از مشخصه های اجرای گروه «ژاو» بود. از دیگر ویژگیهای این اجرا می توان به نمود خوب ریتم و ساز تنبک و تنبک نوازی معاصر در کنار جلای نت های تاچ و تکنیکی سنتور اشاره کرد.

سیاوش کامکار (سنتور)، نوید نوروزی (خواننده)، امیرناصر رنجبر (کمانچه)، پارسا شرافتی (کمانچه)، صابر محمدی (کمانچه آلتو)، سامرند فقیه زاده (ویونسل)، شادی رحمانی (سنتور)، محمدجواد محمدشاهی و نیریز کامکار (تار)، مرتضی مومنیان (تمبک) و احسان امامی و امیررضا نصیری (عود) اعضای گروه موسیقی «ژاو» را در این کنسرت تشکیل می‌دادند.

در ادامه مشروح گفتگوی خبرنگار فارس با «سیاوش کامکار» پیش روی شما قرار می گیرد:

در مورد زمان و ایده تشکیل گروه ژاو توضیح بدهید که چطور شد این نوازنده ها با ایده ای مشترک گرد هم آمدید؟

گروه «ژاو» سال ۱۳۹۰ تشکیل شد. ما چند دوست موزیسین هستیم که خودمان کارهای موسیقی را می نویسیم و از اساتیدی که کمتر آثارشان اجرا می شود و از نظر ما آثاری بسیار غنی و ارزشمندی هست را اجرا می کنیم. تا به امروز هم هدفمان تغییری نکرده و در همین راستا کارهایمان را به اجرا گذاشته ایم. حالا این کارها یا ساخته من بوده یا دوستان دیگرم در گروه «ژاو» چون «امیرناصر رنجبر» و یا آثاری از استاد «هوشنگ کامکار» یا استاد «پشنگ کامکار» و همچنین یک سری اثر از استاد «بیکچه خانی» و استاد «ورزنده» که برای این گروه بازسازی و بازتنظیم و اجرا کردیم که نمونه اش همین کنسرت آخر که در اولین روز جشنواره موسیقی فجر به نمایش گذاشته شد که بیشتر آثار اجرایی این برنامه از «امیرناصر رنجبر» دوست و همکارم در همین گروه «ژاو» بودند.

این نگاه بهره از فنون موسیقی کلاسیک غربی از هارمونی گرفته تا کنترپوئن و حتی استفاده از چلو در یک ارکستر ایرانی که از موسیقی غربی اینجا در مقام اکمپانیمان بهره می برد چه ره آوردی میتواند برای مخاطب ایرانی داشته باشد؟

در واقع در این خصوص که چه سازی به گروه اضافه شود یا نشود، چلو یا همان ویلنسل، عضو ثابت گروه نیست و اعضای ثابت گروه همه سازهای ایرانی را نوازندگی می کنند. انتخاب ویلنسل به خواست آهنگساز است و در واقع اگر یک آهنگساز از یک رنگ خاص صوتی استفاده کند ما هم به عنوان مجری آن رنگ را به گروه اضافه می کنیم و کنار سازهای دیگر قرارش می دهیم ولی حالا اینکه دقیقا هدف چه بوده، فکر کنم این سوال را باید از آهنگساز اثر بپرسید. چون خود من در کارهایی که برای این گروه نوشته و تنظیم کرده ام تنها از سازهای ایرانی استفاده کرده ام.

 

در مورد انتخاب قطعات و رپرتوار اجرایی ژاو در اولین روز جشنواره موسیقی فجر و هدف از این چینش را توضیح بفرمایید.

انتخاب قطعات و رپرتوار اجرایی در کنسرت جشنواره موسیقی فجر به عهده آقای رنجبر بوده و بیشتر ایشان از آثار آهنگسازان گذشته چون «امیر جاهد» «استاد وزیری» و «استاد پشنگ کامکار» بوده را در کنار دو سه قطعه  ای که خودشان ساختند، تنظیم کردند و برای اجرا در جشنواره موسیقی فجر آماده کردند و ما هم اجرا کردیم.


در مورد خواننده خوش صدای این اجرا توضیح بفرمایید.

خواننده این اجرا آقای «نوید نوروزی» هستند که از جوان های خوش صدا و آینده دار هستند. البته امیدوارم که راهشان را خیلی خوب ادامه بدهند. در بحث خوانندگی متاسفانه انتخاب ها محدود است برای اینکه بزرگان این عرصه متاسفانه  خیلی خوب و موفق عمل نکرده اند به همین دلیل، خواننده خوب چه از نظر فنی چه از نظر اخلاقی پیدا کردن، دشوار است ولی آقای نوروزی در این تجربه که ما داشتیم به نظر من  کارشان را خوب و شایسته انجام دادند.

تنبک نوازی معاصر با جلوه شفاف و برجسته صدابرداری این ساز در ارکستر نسبتا بزرگ نشان از اهمیت ریتم و درامز در این گروه دارد. تعامل هفت ضربی ایرانی تنبک را با خطوط هارمونی چلو و همراهی ریتم وار عود در یکی از قطعات اجرایی از زیبایی های شنیدنی این اجرا بود. لطفا در مورد تنظیم و ارکستراسیون این قطعه توضیح بفرمایید.

قطعه هفت ضربی مذکور همان قطعه ای است که تمش در دستگاه راست پنجگاه برای آقای «امیر جاهد» بوده که استاد «پشنگ کامکار» توی ابوعطا یک سری جملات به آن اضافه کرده اند و آقای امیرناصر رنجبر هم آن را تنظیم کرده و  ما هم اجرا کردیم که در واقع یک موسیقی اصیل است.


چرا در این ارکستر از دو ساز سنتور بهره برده اید؟

دلیل بهره از دو سنتور هم همانطور که گفتم، تنظیم قطعات برعهده آقای رنجبر بوده و بعلاوه یک بخش تکنوازی که کار خود من بوده که حالا با توجه به تجربه و کارهایی که طی 15 سال گذشته انجام داده ام، این هم یک قطعه ای بود که پیش روی مخاطبین محترم در همان راستا به اجرا گذاشتیم. 

حجم ارکستر در این اجرا قابل قبول بود که میتوان این ویژگی را علاوه بر توانمندی و کوک دقیق تمام نوازنده ها، به سازهای بم ارکستر هم نسبت داد که چلو در این بین دارای گستره بم بیشتری از دیگر سازها مثل سنتور سل کوک است. شما چرا ترجیح دادید بجای بهره از سازهای بم ابداعی این روزهای موسیقی ایران از ویلنسل استفاده کنید؟

من متاسفانه به دلیل مشغله و کلاس های آف لاین نتوانستم اجراهای آن روز را تماشا کنم و نمی توانم در این خصوص نظر بدهم. در خصوص حجم ارکستر هم که تنظیم به عهده آقای رنجبر بوده بعلاوه تکنوازی من که خوشحالم خروجی گروه مورد رضایت قرار گرفته است.  


به نظر شما موسیقی امروز ایران که در دوران گذار به سر می برد در آینده می تواند در اقناع نسل جوان سیری صعودی داشته باشد؟

تا زمانیکه ساز در رسانه ملی سانسور می شود و تصویرش نشان داده نمی شود، چه در رادیو و چه در تلویزیون هم برنامه تخصصی موسیقی وجود ندارد و تا زمانیکه نگاه، محدود کننده است برای موسیقی، و تنها داشته ما همین جشنواره فجر هست،  ما خیلی کار خاصی نمی توانیم انجام بدهیم چون نه حمایتی از مجریان و خالقان موسیقی صورت میگیرد،  و نه پشتوانه ای هست که حالا بتوانیم انرژی ای که داریم را برای اقناع نسل جوان به کار ببندیم.

این مساله خیلی مهم است که این حمایت در همه جای دنیا هست یا اگر هم حمایتی صورت نگیرد لااقل صدا و تصویر ساز سانسور نمی شود. یا حداقل برنامه های تخصصی موسیقی وجود دارد. رسانه های مفیدی چون «یوتیوب» و «اسپاتیفای» در ایران از دسترس خارج هستند، در عوض یک رسانه زرد سطح پایینی همچون اینستاگرام که کارهای بسیار سطح پایینی در آن می تواند منتشر شود را باز گذاشته اند و برای اقناع نسل جوان، هنرمندان و نوازنده های جوان رو به کارهایی آورده اند که کاملا مبتذل هستند و گویی خواسته یا ناخواسته این جریان به سمتی رفته که  هنر به سمت ابتذال کشیده شود، به جای اینکه به سوی اهداف عالی هنر سوق داده شود.

اینچنین گروههایی قابلیت اجرا و نیز خلق آثاری ماندگار و جوان پسند دارند. چرا برای بهتر دیده شدن این نوع نگاه به موسیقی با خواننده های مطرح کشور همکاری صورت نمی گیرد؟

ماندگار و جوان پسند شاید خیلی با هم جمع نشود و در یک راستا قرار نگیرد. ولی برای بهتر دیده و شنیده شدنمان اگر بخواهیم با خواننده های مطرح کار کنیم بی شک با مشکلاتی مواجه هستیم چون کار کردن با این خواننده ها سخت است. برای نمونه همین گروه ما برای یک آلبوم از ساخته های استاد پشنگ کامکار با آقای سالار عقیلی همکاری کردیم که این همکاری حدود ۵ سال طول کشید تا به مرحله انتشار رسید و فکر می کنم که ما اگر بخواهیم مدام ۵ سال ۵ سال صبر کنیم برای تولید یک اثر اینچنینی با خواننده های مطرح، دیگر عمری برایمان باقی نمی ماند تا یک کاری منتشر کنیم که به لطف صدای ایشان شنیده بشود، از یک سو هم همانطور که گفتم حمایتی صورت نمی گیرد ازینرو خواسته یا ناخواسته تنها عرصه ای که باقی مانده همین بسترهای مجازی است که آن هم متاسفانه شبکه های مفیدش از دسترس خارج است و شبکه های غیر مفیدش موجود است که آنجا هم خیلی کار خاصی نمی شود کرد.

گروه «ژاو»، در سال ۱۳۹۰ و در پیِ گرد هم آمدن جمعی از مدرّسان آموزشگاه موسیقی ودا «احسان ذبیحی‌فر» نوازندهء کمانچه، «نیریز کامکار» نوازنده تار و «سیاوش کامکار» نوازنده سنتور و به منظور اجرای آثاری در زمینه موسیقی ملّی ایرانی تأسیس شد. پس از مدّتی اعضا به این نتیجه رسیدند که به منظور گسترش محدوده صدایی و رنگ آمیزی صوتی گروه، از توانمندی‌های ساز عود استفاده کنند. لذا از احسان امامی دعوت به عمل آمد تا به عنوان نوازندهء عود، به گروه بپیوندند. در تابستان ۱۳۹۱ و همزمان با آماده شدن گروه به منظور انجام اوّلین اجرای صحنه‌ای (کنسرت) مرتضی مؤمنیان نیز به عنوان نوازندهء تنبک، به جمع اعضاء گروه پیوست. در آبان ماه همان سال (۱۳۹۱)، آثاری از اساتید: بیگجه خانی، ورزنده و پشنگ کامکار در دستگاه شور به صورت بازتنظیم شده برای سازهای گروه، در کنار آثاری در دستگاه ماهور، به آهنگسازی سیاوش کامکار، به اجرا در آمد.

پس انجام تغییراتی در اعضا، «امیر ناصر رنجبر» به عنوان نوازنده کمانچه به گروه پیوست. پس از این اجرا، جلسات تمرینیِ گروه، با هدف ضبط و انتشار اوّلین آلبوم رسمی، روندی منسجم تر به خود گرفت. ضبط اوّلین آلبوم رسمی گروه از اواسط سال ۱۳۹۲ تا اواسط سال ۱۳۹۳ ادامه یافت و در نتیجه تلاش‌های صورت گرفته، این آلبوم با نام «رو» در فروردین ماه سال ۱۳۹۴ رونمایی شد. روند تولید آلبوم دوّم گروه، به آهنگسازی استاد پشنگ کامکار، از اواخر سال ۱۳۹۴ آغاز شد و بالاخره در سال ۱۳۹۹ با صدای سالار عقیلی منتشر شد. در سال ۱۳۹۵، گروه در مرکز فرهنگی Alibijaz واقع در استان پیکاردی کشور فرانسه، قطعاتی از آلبوم «رو» به آهنگسازی «سیاوش کامکار» و همچنین آثاری به آهنگسازی امین جهان‌گیری را به اجرا در آورد.

فارس

کلمات کلیدی: اینستاگرام هنر ابتذال
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار