به گزارش راهبرد معاصر؛ در پنجم اسفند ماه سال ۹۹ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طی جلسه علنی، بخشهای درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بند الحاقی ۷ تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه را مورد بررسی قرار دادند و بر اساس آن مصوب کردند تا تمامی مالکان (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) مدلهای مختلف خودروهای سواری (اعم از وانتهای دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل) که در پایان هر سال مجموع ارزش خودروی آنها بالغ بر یک میلیارد تومان است، مشمول پرداخت مالیات سالانه خودرو شوند.
این داستان در حالی در سال ۱۴۰۰ اجرا خواهد شد که برخلاف بسیاری از نقاط دنیا، خودرو در کشور ما به جای یک کالای مصرفی، بهعنوان کالای سرمایهای شناخته میشود همچنین با گذر زمان و افزایش کیلومتر بهرغم اینکه در اکثر نقاط دنیا قیمت یک خودرو تا ۵۰ درصد افت میکند، اما در ایران بر عکس این ماجرا رخ داده و مثلا سیتروئن C۳ یا رنو کپچر که روزی با قیمت حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان پیشفروش میشدند این روزها قیمت نمونههای کارکردهاش تا حدود ۸۰۰ میلیون تومان هم میرسد!
این مساله درخصوص تمامی محصولات داخلی و مونتاژی و... هم صدق میکند و برای مثال قیمت کیا سراتو مونتاژ داخل آپشنال با موتور ۲ لیتری در عرض ۵ سال از ۱۰۰ میلیون تومان به حدود ۸۰۰ میلیون تومان رسید. اگرچه که یکی از فاکتورهای مهم افزایش نامتعارف قیمت خودرو به ویژه نمونههای وارداتی، رشد ناگهانی قیمت ارز بوده است.
اگر بخواهیم مثالی ملموستر در این خصوص بزنیم باید گفت که طبق این قانون آنچه کاملا مشخص است، این بوده که خودروهای تا سقف یک میلیارد تومان از پرداخت مالیات معاف شدهاند. مورد دوم این بوده که تعریف خودروی لوکس در کشورمان نامناسب و غیر علمی است. اما ارزشگذاری خودروهای لوکس چگونه است؟
مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو میگوید که در هیچ جای دنیا خودرویی که بالای ۲۵۰۰ سیسی گنجایش پیشرانه داشته و قیمت آن از ۴۰ هزار دلار بیشتر است، در کلاس خودروهای لوکس قرار نمیگیرند.
او بیان کرد: این تعریف نامناسب سبب شده تا در این قانون نیز بسیاری از خودروها از برندهای آسیایی که سالهاست از عمرشان گذشته در این ردیف قرار گرفته و موظف به پرداخت مالیات شوند. آیا به واقع در همه جای دنیا یک دستگاه هیوندای سوناتا هیبرید یا تویوتا کمری، کیا اپتیما و حتی برخی خودروهای چینی (که برچسب قیمتی بالای یک میلیارد خوردهاند) خودروی لوکس محسوب میشوند؟
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اتفاق دیگری که رخ داده، این است که بسیاری از برندهای اروپایی(از جمله برندهای آلمانی و ایتالیایی و...) در بازار کشورمان اصلا خودروهای روز محسوب نمیشوند، زیرا آخرین سری خودروهای وارداتی در کشور معدود مدلهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ و بقیه زیر این سال هستند. فرزانه تشریح کرد: وقتی نگاهی به قیمتهای این روزهای خودروها به ویژه وارداتیها در بازار کشور میاندازیم، به نظر میآید ارزشگذاری آنها نه با دلار حدود ۲۵ هزار تومان بلکه با دلار حدود ۴۰ هزار تومان محاسبه شده است، برای مثال همین مساله سبب شده که یک دستگاه بامو سری ۷ مدل ۲۰۱۸ فول آپشن صفر کیلومتر کربن بلک که میتوان قیمتی حدود ۱۰۰ هزار دلار را برایش در بازار جهانی متصور بود این روزها تا حدود ۸ میلیارد تومان هم در بازار کشورمان رسیده است!
پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی نیز در این زمینه عنوان میکند که هر کالایی که قیمتگذاری میشود، متاثر از عرضه و تقاضاست. با تغییراتی که طی یک تا دو سال گذشته شاهد بودیم، قیمت بسیاری از کالاها افزایش یافته است.
وی درخصوص اساس قیمتگذاری مالیات برای خودروهای لوکس گفت: قیمت بر اساس میزان عرضه و تقاضا و نرخ ارز است. اکنون در مصوبه بودجه امسال از خودروهای لوکس قرار است مالیات گرفته شود و قیمت آن بر اساس میزان عرضه و تقاضا، شرایط بازار و نرخ ارز است./ دنیای اقتصاد