به گزارش راهبرد معاصر بازار چه در مورد خودروهای خارجی و چه خودروهای داخلی رکود کامل حاکم است. با توجه به این که تا دو هفته آینده انتخابات برگزار میشود یا احتمال دارد که مذاکرات وین به نتیجهای برسد، خریدار خرید خود را انجام نمیدهد. فقط کسانی که نیاز فوری به خرید دارند این کار را انجام میدهند
موتمنی با تاکید به اهمیت افزایش عرضه تصریح کرد: اگر عرضه توسط تامینکنندگان بیشتر بود، از آنجا که خریداری در بازار نیست. علی رغم افزایش قیمت دلار حتما قیمتها ریزش پیدا میکرد، باید توجه داشت که وقتی که در بازار رکود وجود دارد قدرت چانهزنی مشتریان نیز افزایش پیدا میکند.
وی در پاسخ به سوالی در مورد پیشنهاد خودروسازان در حوزه قیمتگذاری خودرو گفت: ما با قیمتگذاری دستوری مخالف هستیم، اما این نیز شرطی دارد. اگر در بازار خودرو انحصار نداشته و واردات آزاد باشد و صاحب کارخانه کالای خود را به هر قیمتی که میخواهد عرضه کند، مشتری نیز تشخیص میدهد که برای کالا این مقدار پول را پرداخت میکند یا نه. اگر واردات خودرو در آینده نزدیک آزاد شود همه این مسائل خود به خود حل میشود.
رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو ادامه داد: در صورت واردات، قیمتها در بازار تنظیم میشود. برای مثال خودروهای چینی که در داخل کشور مونتاژ میشوند الان در بازار ۱۰۰ میلیون تومان کمتر از قیمت کارخانه فروخته میشوند. خریدار احساس میکند که قیمت شرکت گران است و خرید نمیکند، آنها هم مجبور میشوند خودروها را با اقساط بلندمدت بفروشند. در صورت آزاد بودن واردات اگر یک شرکت قیمت بالایی برای کالای خود تعیین کند دیگر خریداری نخواهد داشت.
وی افزود: آزادسازی قیمت خودرو زمانی معنا پیدا میکند که واردات خودرو نیز آزاد و انحصار شکسته شود. در شرایط فعلی این انحصار است که اجازه نمیدهد خودروی با کیفیت تولید شود. در شرایطی که خودروساز میبیند هر خودرویی که تولید میکند میلیونها نفر برای آن صف میکشند و پول پرداخت میکنند، دیگر به کیفیت محصول فکر نمیکند بلکه به فکر به موقع تحویل دادن آن خواهد بود. باید اجازه داده شود واردات آزاد شود در این صورت بازار راه خود را پیدا میکند.
موتمنی همچنین در مورد اثر احتمالی آزادسازی قیمت برخی از خودروها بر بازار بیان کرد: اگر پیشنهاد خودروسازان در مورد قیمتگذاری خودرو نیز اجرایی شود، تاثیری روی بازار نمیگذارد. سوال این است حتی اگر قیمت خودرو از ۱۰۰ میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون تومان برسد، به اندازه کافی خودرو در بازار عرضه خواهد شد که فاصله قیمتی بازار و کارخانه شکسته شود؟ آیا شرکت میتواند نیاز بازار را تامین کند؟ اینطور نباشد که یک روز عرضه شود و ده روز نشود تا اختلاف قیمتی ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان برسد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر به اندازه کافی عرضه انجام میشد الان هم این فاصله قیمتی به وجود نمیآمد. بعد از سال ۹۶ اختلاف قیمت بازار و کارخانه یک یا دو میلیون تومان بود اما الان این اختلاف قیمت بعضا به ۹۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان میرسد. بنابراین مشکلی ندارد که کارخانهها قیمتگذاری کنند اما سعی کنند به اندازه کافی عرضه کنند تا اختلاف قیمت به جای ۵۰ یا ۶۰ درصد در حد ۱ یا ۲ درصد باشد./بانک اول