بایدها و نبایدهای مذاکره‌کنندگان در دولت سیزدهم-راهبرد معاصر
عارف: راهبرد دولت این است که اصلاح قیمت‌ها به سه دهک پایین جامعه آسیبی نرساند سکینه سادات پاد، دستیار رئیس‌جمهور از سمت خود کنار رفت؟ هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا مشخص شدند جمعی از مداحان اهل بیت با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند علم‌الهدی: اول باید دین مردم را مدیریت کنیم و بعد دنیای آنان را پیام توئیتری پزشکیان به السیسی خطیب نماز جمعه تهران: بسترسازان نابودی زیرساخت‌های سوریه پاسخگوی امت اسلامی باشند الحاق شناور‌های بسیار پیچیده و تسلیحات ویژه به نیروی دریایی ارتش فرمانده سپاه خراسان‌جنوبی: آخرین نفری که خط مقدم نبرد با تکفیری‌ها در سوریه را ترک کرد یک پاسدار بود /برای ارتش سوریه جهاد معنایی نداشت ادای احترام فرمانده کل سپاه پاسداران به مقام شهید سلیمانی لاریجانی: یکی از راهبرد‌های دشمن این است که القاء کند همه خسته هستند و نباید به مردم کاری داشت ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی تا بهمن‌ماه تغییر کرد+ جزئیات نماینده مجلس: حتی فقیرترین کشور‌های آفریقایی هم این حد از کاهش ارزش پول را ندارند وزرای کار و دادگستری وارد شیراز شدند عملیات مشترک مرزبانان ایران و عراق در مقابله با سلاح‌های غیرمجاز
محمدعلی بصیری، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با راهبرد معاصر بررسی کرد؛

بایدها و نبایدهای مذاکره‌کنندگان در دولت سیزدهم

محمدعلی بصیری، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در خصوص ترکیب تیم مذاکره‌کننده در روند مذاکرات احیای برجام گفت: تیم ایرانی باید از تمام پتانسیل‌های وزارت‌خارجه، وزارت‌خانه‌های اقتصادی و فنی، مجلس و نیروهای مسلح برای تشکیل یک تیم قوی و کارآمد استفاده کند.
محمدعلی بصیری؛ تحلیلگر مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 14
کد خبر: ۹۸۶۴۰

بایدها و نبایدهای مذاکره‌کنندگان در دولت سیزدهم

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمدعلی بصیری تحلیلگر مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه گفت: معمولاً کشورهایی که دیپلماسی موفق و قوی دارند، سعی می کنند چینشی از رده‌های تخصصی تاثیرگذار در گروه‌های دیپلماسی خود داشته باشند. خصوصاً در بحث برجام، تیمی که در آینده مذاکرات را جلو می‌برد باید شامل دیپلمات‌های باسابقه و خوشنام وزارت خارجه باشند و هم بخشی از نیروهای فعال و قوی از مجلس را همراه داشته باشد. از سوی دیگر، نمایندگانی هم  از نیروهای مسلح، وزارت‌خانه‌های اقتصادی و امنیتی در آن حضور داشته باشند.

 

وی ادامه داد: اگر چنین ترکیبی در بدنه تیم مذاکره‌کننده باشد، در پیشبرد دیپلماسی و مذاکرات حتما موفق‌تر از تیم گذشته عمل خواهند کرد. مشکلی که در مذاکرات قبل بود و خیلی نتیجه مطلوب به دست نیامد همین امر بود که چینش تیم دیپلماسی،‌ نتوانست تمام ابعاد حول برجام را پوشش بدهد و عمده دیپلمات‌هایی که برای مذاکرات می رفتند صرفاً دیپلمات های وزارت خارجه بودند و نقطه ضعف نشان می دادند.

 

بصیری با اشاره به تجربه جهانی در مذاکرات حساس، گفت: این تجربه در مذاکرات خلع سلاح میان دو بلوک شرق و غرب جواب داده است. مذاکرات دهه 60 و 70 که بین شوروی سابق و امریکا بود  کادر مذاکره کننده، متشکل از دیپلمات‌ها، نظامی‌ها و نمایندگان بود و به پیمان‌هایی منجر شد که تا سالها پایدار باقی ماند. طرفین راضی بودند و حس می‌کردند منافع آنها تامین شده است. متاسفانه برای ما این چنین نبود و نقطه ضعف ما این بود در مذاکرات تنها دیپلمات‌های وزارت خارجه حضور داشتند و پتانسیل‌های دیگر کشور در حاشیه باقی ماندند و درنتیجه خروجی لازم را برای کشور نداشت.

ارسال نظر