ملزومات حذف ارز 4200 تومانی-راهبرد معاصر
علی قنبری، استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با «راهبرد معاصر» بررسی می‌کند؛

ملزومات حذف ارز 4200 تومانی

علی قنبری، استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس با مثبت ارزیابی کردن حذف ارز 4200 تومانی گفت: برای اینکه حذف ارز دولتی و اعطای یارانه در قالب کارت‌های اعتباری به درستی به هدف خود اصابت کند باید راهکاری خوبی احصاء و قیمت‌ها کنترل شود. ضمن اینکه نباید به لحاظ کالایی کمترین کمبودی در کشور ایجاد شود. کمبود کالاها می تواند منجر به تحمیل تورم به مردم شود و زمینه سوء استفاده و گرانی‌های بیشتر را در جامعه ایجاد کند
علی قنبری؛ استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - 2021 October 29
کد خبر: ۱۰۶۸۱۶

 

شرایط حذف ارز 4200 تومانی

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی که با مردم داشتند به موضوع حذف ارز 4200 تومانی و جلوگیری از رانت و فسادی اشاره کردند که متاسفانه در چند سال گذشته منجر به هدر رفتن بخش بزرگی از سرمایه های ارزی کشور شد. این روزها نمایندگان مجلس و برخی از دولتی ها موضوع حذف ارز دولتی و اعطای کارت اعتباری به جای ارز دولتی که به وارد کنندگان داده می شد را مورد نظر دارند.

 

«علی قنبری»، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با «راهبرد معاصر» ضمن تاکید بر ضرورت حذف ارز چند نرخی گفت: مهمترین مطالبه کارشناسان و مردم در سال های گذشته از دولت های مختلف تک نرخی کردن ارز و حذف ارز چند نرخی به دلیل فساد زا بودن آن بوده است. لذا از این جهت، حذف ارز 4200 تومانی قطعا برای اقتصاد مطلوب است و می تواند دستاوردهای خوبی به دنبال داشته باشد.

 

وی افزود: همین که دولت به سمت تک نرخی کردن ارز حرکت می کند این مساله را می توان یک حرکت مثبت تلقی کرد. حرکتی که می تواند به از بین رفتن رانت، فساد و عدم هدر رفتن منابع دولتی منتهی شود.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به تخصیص ارز 4200 تومانی به واردکنندگان گفت: متاسفانه در سال های گذشته ارز 4200 تومانی داده شده به وارد کنندگان برای واردات اقلام وارداتی متاسفانه منجر به فسادهای کلانی شد. هر چند دولتی ها ارز را با عنوان حمایت از مصرف کننده و برای کاهش قیمت کالاهای اساسی به وارد کنندگان دادند اما کالای اساسی هیچگاه با قیمت دولتی به دست مردم نرسید، بلکه با قیمت ارز آزاد فروخته شد.

 

استاد دانشگاه تربیت مدرس حذف ارز 4200 تومانی را حرکت مثبتی ارزیابی کرد و اظهار داشت:  باید تلاش کنیم حذف ارز 4200 تومانی موجب تورم بیشتر و افزایش شدید قیمت ها نشود. باید راه های مختلفی را برای جلوگیری از حذف یک باره ارز ترجیجی اتخاذ کرد و مسئولین دولتی باید برای اینکه حذف ارز 4200 تومانی موجب مشکلات تورمی دیگری برای مردم نشود، باید راهکارهای مختلفی می را در دستور کار خود قرار دهند و مساله را با حساسیت و اهمیت بیشتری مورد توجه قرار دهند.

 

علی قنبری در خصوص پیشنهاد اعطای کارت های اعتباری به مردم به جای اعطای ارز 4200 تومانی به وارد کنندگان گفت: کارت های اعتباری پیشنهاد خوبی است که باید به شصت میلیون نفر داده شود. متاسفانه با توجه به افزایش نرخ تورم در یکی دو سال گذشته، بخش بزرگی از جمعیت ایران زیر خط فقر قرار گرفته اند، بنابراین اعطای کارت اعتباری به شصت میلیون نفر قابل تایید است.

 

وی اظهار داشت: متاسفانه بخش بزرگی از مردم کشور تحت فشارهای تورمی قرار گرفته اند سفره هایشان کوچک شده و مشکلات تغذیه ای مردم را دچار بیماری های عدیده ای خواهد کرد. از این نظر اعطای کارت های اعتباری برای جبران فقر تغذیه ای به وجود آمده به شدت مهم است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در پایان تاکید کرد: برای اینکه حذف ارز دولتی و اعطای یارانه در قالب کارت های اعتباری به درستی به هدف خود اصابت کند باید راهکاری خوبی احصاء و قیمت ها کنترل شود. ضمن اینکه نباید به لحاظ کالایی کمترین کمبودی در کشور ایجاد شود. کمبود کالاها می تواند منجر به تحمیل تورم به مردم شود و زمینه سوء استفاده و گرانی های بیشتر را در جامعه ایجاد کند. لذا کنترل و نظارت از سوی دولت باید چند برابر شود تا شرایط و فضای مناسبی برای تثبیت قیمت ها و ایجاد تعادل در اقتصاد ایجاد شود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده