«ترور نخست‌وزیر»؛ طرح جدید آمریکا برای تضعیف مقاومت-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
راهبرد معاصر بررسی می‌کند؛

«ترور نخست‌وزیر»؛ طرح جدید آمریکا برای تضعیف مقاومت

واشنگتن قصد دارد تا از طریق حوادث مشکوکی همچون سوء قصد به جان نخست وزیر عراق و مقصر نشان دادن نیروهای مقاومت، توجیه لازم برای حفظ غیرقانونی پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و حمله سیاسی-نظامی به حشدالشعبی را ایجاد کند. جریان‌های مخالف تداوم حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی می‌توانند با تببین دقیق مسئله، ضمن خنثی‌سازی فتنه سیاسی کاخ سفید، زمینه همکاری با جریان صدر برای مقابله سخت با حضور نظامی آمریکا را فراهم آورند.
مهدی ایرانی؛ کارشناس مسائل منطقه
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - 2021 November 07
کد خبر: ۱۰۸۶۱۷

«ترور نخست‌وزیر»؛ طرح جدید آمریکا برای تضعیف مقاومت

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات پارلمانی عراق و اعلام پیروزی جریان سائرون به رهبری مقتدی صدر، اعتراضات گسترده مردمی از سوی جریان‌های مختلف سیاسی بویژه احزاب وابسته به جبهه مقاومت علیه «تخلفات گسترده در انتخابات» آغاز شد. احزاب معترض به نتایج انتخابات می‌گویند بنا به گفته کمیساریای عالی انتخابات در عراق، هنوز بیش از 700 هزار برگه رای توسط دستگاه‌ها قرائت نشده است پس نباید بغداد خبر از تطابق کامل آراء بدهد و به سمت تشکیل دولت جدید حرکت کند. همچنین مواردی مشکوکی درباره عدم شمارش آراء برخی حوزه‌ها، مجبور کردن افراد برای حمایت از لیست‌های خاص، وجود سرورهای اصلی انتخابات در امارات عربی متحده و ... سبب شد تا طیف وسیعی از جریان‌های سیاسی عراقی به خیابان آمده و مطالبات خود را از طریق اعتراضات مسالمت‌آمیز دنبال کنند. در یکی از آخرین تجمع‌های معترضین در منطقه الخضراء نیروهای امنیتی با شدیدترین شکل ممکن به برخورد با اعتراض‌کنندگان پرداختند که منجر به شهادت و زخمی شدن چندین نفر در جریان اعتراضات شد. برخورد شدید نیروهای امنیتی به معترضین و توهین به چهره‌های برجسته مقاومت سبب شد تا نخست وزیر فعلی به شدت از سوی افکار عمومی تحت فشار قرار گرفته و نکوهش شود؛ اما ترور نافرجام و مشکوک رئیس سابق استخبارات عراق سبب شد تا توجه رسانه‌ها از «شهدای اعتراضات» به سمت «ترور نافرجام نخست‌وزیر» متمرکز شود.

 

به گزارش سخنگو وزارت کشور عراق، شامگاه یکشنبه 7 نوامبر 2021، سه پهپاد انتحاری در حمله‌ای مشکوک به خانه مصطفی الکاظمی در منطقه الخضراء، سبب آسیب جزئی به خانه و 10 تن از محافظین شد. این حمله در حالی صورت گرفت که شیخ خزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق در بند پنجم بیانیه توییتری خود درباره توطئه برخی سرویس‌های اطلاعاتی برای هدف قراردادن منطقه الخضراء و متهم کردن نیروهای مقاومت هشدار داده بود! خانه نخست وزیر عراق پیش‌تر محل دفتر موسسه «الذاکره» می‌باشد که محلی برای جمع‌آوری و آرشیو اسناد دولت عراق بوده است. پس از این حادثه ما شاهد موج گسترده‌ای از موضع‌گیری شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف عراقی و غیر عراقی در واکنش به این حادثه بودیم. شخصیت‌ها، جریان‌ها و کشورهای نزدیک به الکاظمی با دست آویز قراردادن این حادثه مشکوک سعی کردند تا با اشاره به تحولات سیاسی در یک ماه گذشته و حملات مشابه پهپادی به سفارت آمریکا، نیروهای حامی مقاومت بویژه حشدالشعبی را مقصر این حادثه نشان دهند!

 

در سوی دیگر نیروهای نزدیک به محور مقاومت ضمن محکومیت و «مشکوک» خواندن این حادثه تروریستی، خواستار هوشیاری دولت-ملت عراق برای پرهیز از فتنه «آشوب» و «جنگ داخلی» شدند. حیدر العبادی نخست‌وزیر پیشین عراق با محکوم ترور نافرجام الکاظمی، گروه‌های مختلف عراقی را به «گفتگو» و «تفاهم» فراخواند و در توییتی نوشت:« حمله مشکوک که آقای الکاظمی را هدف قرار داد محکوم می‌کنم. دیروز در تظاهرات مسالمت آمیز مردم کشته شدند و امروز نخست وزیر مورد هدف قرار گرفت. ما در میدان جنگ نیستیم آقایان! اوضاع بحرانی است، هوشیاری و خویشتن داری ضرورت است و گفت و گو، تفاهم و همبستگی به مسئله وجودی دولت تبدیل شده است. خداوند عراق و مردمش را حفظ کند.» شیخ خزعلی نیز ضمن محکوم کردن این حادثه خواستار شناسایی و محاکمه قانونی عاملان این حادثه تروریستی شد.

 

واقعیت آن است که حمله یک‌شنبه به منزل مصطفی الکاظمی، سبب تقویت محبوبیت وی و به حاشیه رفتن اعتراضات قانونی و مسالمت‌آمیز مردم عراق شده است. اکنون تیار صدر و نخست وزیر عراق می‌توانند در کنار الحبوسی رهبر ائتلاف «تقدم» و مسعود بارزانی رئیس حزب «دموکرات کردستان» از امواج اعتراضات مردمی عبور کرده و مذاکرات تشکیل کابینه ائتلافی را با جدیت بیشتری دنبال کنند. جریان‌های نزدیک به مقاومت نیز ضمن حفظ موضع اعتراضی خود نسبت به نتایج انتخابات جنجالی عراق، سعی می‌کنند تا با تشدید رایزنی و گفتگو با جریان‌های مختلف سیاسی، وزن سیاسی خود برای تعیین شخص نخست وزیر را افزایش دهند.

 

بهره سخن

طرح ترور نخست‌وزیر عراق، نشان دهنده وجود اراده خارجی برای ایجاد «فتنه سیاسی» و «جنگ داخلی» در بغداد است. تجربه تاریخی نشان داده است که جبهه مقاومت با اقتدا به فتوا مرجعیت، همواره به دنبال حفظ صلح و ثبات در عراق بوده و از هرگونه اقدام غیرسازنده که این کشور را به سمت آشوب و جنگ داخلی هدایت می‌کند، اجتناب می‌کنند. آمریکایی‌ها قصد دارند تا از طریق حوادث مشکوکی همچون سوء قصد به جان نخست وزیر عراق و مقصر نشان دادن نیروهای مقاومت، توجیه لازم برای تداوم حضور غیرقانونی پایگاه‌های نظامی در عراق و حمله سیاسی-نظامی به حشدالشعبی را ایجاد کنند. جریان‌های مخالف تداوم حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی می‌توانند با تببین دقیق این مسئله، ضمن خنثی‌سازی فتنه سیاسی واشنگتن، زمینه همکاری با جریان صدر برای مقابله سخت با حضور نظامی آمریکا را فراهم آورند.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده