نگرانی آمریکا از افزایش تعاملات ایران با روسیه و چین-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی «محمد کهندل»، کارشناس مسائل اقتصادی؛

نگرانی آمریکا از افزایش تعاملات ایران با روسیه و چین

افزایش قدرت جمهوری اسلامی در منطقه غرب آسیا و انعقاد قراردادهای همکاری با چین و روسیه تصویر روشنی از نگرانی آمریکا از رشد هژمون ایران در منطقه و جهان را نشان می‌دهد. خروج آمریکا از خاورمیانه در زمانی تشدید شده است که ایران در مسیر افزایش اقتدار سیاسی و امنیتی در غرب آسیا است و این قراردادها به مانعی برای احیای جایگاه سنتی آمریکا در این منطقه تبدیل خواهد شد.
محمد کهندل؛ کارشناس مسائل اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۲۸ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 18
کد خبر: ۱۱۸۱۷۹

نگرانی آمریکا از افزایش تعاملات ایران با روسیه و چین

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ خروج تلویحی آمریکا از منطقه غرب آسیا و افزایش قدرت کشورهایی که به نوعی هژمون آمریکا را با چالش‌های مختلفی رو به رو کرده‌اند، به یکی از عمده ترین نگرانی های امروز سردمداران آمریکایی تبدیل شده است. امروز آمریکا به دلیل تضعیف جایگاه خود در منطقه غرب آسیا و  رشد فزاینده قدرت جمهوری اسلامی تلاش می کند تا به هر شکلی از ادامه این روند جلوگیری کند؛ چرا‌که به این موضوع واقف هستند که ایران در منطقه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و نمی‌توانند از موقعیت خاص و استراتژیک ایران به سهولت بگذرند.

 

 از سوی دیگر ارتباطات گسترده ایران با یکی از اصلی ترین رقبای اقتصادی آمریکا یعنی چین، دامنه نگرانی های آمریکایی ها را افزایش داده است. چین به عنوان رقیب اصلی سیاسی – اقتصادی آمریکا و قطب بزرگ اقتصادی در جهان مایل همکاری و انعقاد قرارداد بلندمدت با جمهوری اسلامی ایران است. این در حالی است که آمریکا در حال خروج تدریجی از منطقه است و جای خود را به یک ائتلاف فرامنطقه‌ای با مشارکت ایران و چین میدهد. امروز آمریکایی ها به نوعی چین را رقیب خود در منطقه می دانند، چرا که با حضور چین و گسترش روابط این کشور با کشورهای مهم منطقه مثل ایران، فرصتی برای احیای جایگاه خود در منطقه غرب آسیا نخواهند داشت.

 

قرارداد بلند مدت ایران و چین می‌تواندتلاش آمریکا برای اعمال محدودیت های اقتصادی علیه ایران را با چالش مواجه کند و تحریم‌ها آمریکا را آسیب‌پذیر و کم‌اهمیت خواهد کرد. این موقعیتی است که هر دو کشور ایران و چین از آن استقبال می‌کنند و در راستای منافع مشترک آنها است.

 

افزایش قدرت جمهوری اسلامی در منطقه و انعقاد قراردادهای همکاری بین ایران و چین ، ایران و روسیه تصویر روشنی از نگرانی آمریکا از هژمون شدن ایران در منطقه را نشان می دهد. هژمونی خاصی که نه تنها در منطقه، بلکه گیرایی و نفوذ جمهوری اسلامی ایران از دل مردم منطقه گذشته تا دوردست ترین نقاط عالم در آمریکای لاتین و به مسلمانان عدالت طلب آمریکایی نیز رسیده است. بی شک آمریکایی ها در انعقاد قراردادهای بین‌المللی ایران با سایر کشورها نگران افزایش قدرت ایران هستند چرا که می دانند پیام انقلاب اسلامی سریع تر از آنچه فکر می کنند به دنیا می رسد.

 

انعقاد قرارداد همکاری بین ایران با روسیه و چین موضوعی است که آمریکایی ها را در ابعاد مختلف نگران کرده است، چراکه دو کشور چین و روسیه علی‌رغم داشتن اقتدار اقتصادی و نظامی در سطح جهان، به هژمون سیاسی و اجتماعی ایران  در منطقه احتیاج دارند و این همکاری دوطرفه و در موقعیت برابر است. آمریکا نگران رشد ایران در ابعاد مختلف است چرا که در منطقه و جهان نفوذ و هژمونی قابل توجهی یافته است.

 

نزدیکی ایران با چین و روسیه باعث می شود جنبه های دیگر موفقیت جمهوری اسلامی ایران به دنیا معرفی شود. آگاهی افکار عمومی عمده ترین نگرانی است که آمریکا از آن هراسان است، چرا که این مساله به معنای نزدیک ترشدن سقوط آمریکا و تسریع خروج این کشور از منطقه است. بی‌تردید می‌توان گفت آمریکا به این باور رسیده که با نزدیک شدن ایران به چین و روسیه، جایگاه پیشین خود را برای همیشه از دست خواهد داد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده