«امام آمد»؛ نقش بی بدیل امام (ره) در پیروزی انقلاب-راهبرد معاصر
پزشکیان: من اصولگرا هستم/ برای کسب قدرت نیامده‌ام شرایط انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل از خارج به کشور دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری در خصوص اصلاح بورس رهبر انقلاب: برای انتخاب خوب ببینید چه کسی توانایی کار در جهت ملاک‌های انقلاب را دارد قاضی‌زاده هاشمی در نشست خبری: رئیس‌جمهور باید دارای جامعیت باشد پزشکیان با آیت‌الله جوادی آملی دیدار کرد اقامه نماز ظهر جمعی از نخبگان و مدال‌آوران علمی به امامت رهبر انقلاب بررسی نحوه اجرای قانون ساماندهی خودرو در دستور هفته جاری مجلس پیام رهبر انقلاب: برائت از جلادان غزه به همه جهان تسری یابد انتشار فهرست کابینه دولت پزشکیان غیرواقعی است نامه نمایندگان به منظور درباره احکام بازنشستگان فرهنگی انهدام باند توزیع مواد مخدر در نوار مرزی جنوب غرب توسط سپاه پاسداران برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها در صدا و سیما امروز شنبه 26 خرداد رهبر انقلاب: برائت امسال باید فراتر از موسم حج در همه‌ جای جهان تسرّی یابد حمایت خاتمی از کاندیداتوری پزشکیان
راهبرد معاصر به مناسبت سالروز ورود امام خمینی به کشور بررسی می‌کند؛

«امام آمد»؛ نقش بی بدیل امام (ره) در پیروزی انقلاب

اگر بخواهیم به نقش بی بدیل امام در این پیروزی اشاره کنیم، باید به شخصیت دلیر و شجاعتی مثال زدنی، اعتقاد به انجام وظیفه و تکلیف الهی ایشان بپردازیم. مردی از قبیله شجاعت که با تکیه بر قدرت لایزال الهی و استمداد از ائمه معصومین(ع)، بهره‌گیری از معارف عمیق اسلام و پیمودن مسیر قیام حسینی و فرهنگ عاشورا ارکان سلطنت طاغوت را درهم پیچید و کاری کرد کارستان.
ملیحه زرین پور؛ روزنامه‌نگار
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 01
کد خبر: ۱۲۰۲۷۶

«امام آمد»؛ دم مسیحایی و نقش بی بدیل رهبری در پیروزی انقلاب

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ سرود «خمینی ای امام خمینی ای امام» در فرودگاه مهرآباد تهران طنین انداز شده بود، دل ها بیقرار و نگران بود و تا هواپیمای حامل امام که از پاریس عازم تهران شده بود در آسمان فرودگاه ظاهر شود کسی آرام و قرار نداشت؛ ۱۴ سال بود که امام خمینی(ره) از کشور دور بود و تنها از همین راه دور رهبری حرکتی عظیم را عهده دار شد تا بعدها برای همیشه تاریخ ماندگار و الگوی راه آزادمردان بسیاری در دنیا شود.


43 سال پیش در چنین روزی یعنی ۱۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ هواپیمای امام با تمام دل نگرانی هایش در فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست تا جهان شاهد برگی زرین در تاریخ انقلاب اسلامی و تاثیر گذارترین حرکت عظیم مردمی دنیا باشد.


ماشین حامل حضرت امام در میان سیل جمعیت خروشان ایران اسلامی از فرودگاه مهر آباد راهی بهشت زهرا میشود تا ضمن تجدید پیمان با شهدای انقلاب اولین دیدار را با مردمی که او را به عنوان امام خود با عشق و علاقه پذیرا گشته بودند، سخن بگوید و امام سخنرانی تاریخی خود را چنین آغاز می کند:


«بسم‌الله الرحمن الرحیم. ما در این مدت مصیبت‌ها دیده‌ایم؛ مصیبت‌های بسیار بزرگ، مصیبت‌های زن‌های جوان‌مرده، مردهای اولاد از دست داده، طفل‌های پدر از دست داده... این آقا که خودش هم خودش را قبول ندارد، رفقایش هم قبول ندارند، ملت هم قبولش ندارد، ارتش هم قبولش ندارد، فقط آمریکا از او پشتیبانی کرده... بر همه ما واجب است که این نهضت را ادامه بدهیم تا آن وقتی که اینها ساقط شوند. ما به واسطه‌ی آرای مردم، مجلس مؤسسان و دولت موقت و دولت دائم را تعیین می‌کنیم...»


این بازگشت پیروزمندانه و آمدن امام در 12 بهمن که آغازی برای فجر انقلاب بود آنچنان برای ملت ستم دیده ایران شیرین بود که هر سال همزمان با این روز جشن های بزرگی برگزار می شود.


نقش رهبری در خیزش های مردمی

انقلاب اسلامی 10 روز بعد یعنی در 22 بهمن ماه 57 به پیروزی رسید اما آنچه در این پیروزی حائز اهمیت و به عبارتی رمز ماندگاری این پیروزی است نقش رهبری و دم مسیحایی امام خمینی(ره) در این حرکت عظیم جهانی است. در همه فرآیندهای شکل گرفته در جوامع بشری، از سازمان دهی‌ها گرفته تا جریان های اجتماعی، جایگاه رهبری نقش اصلی و غیرقابل انکاری دارد؛ یکی از مهم ترین و ملموس ترین مصادیق نقش برجسته رهبری در دنیا، سرپرستی و راهبری خیزش های مردمی و انقلاب هایی است که در برهه های گوناگون تاریخ و در نقاط مختلف دنیا به وقوع پیوسته اند.


انقلاب ایران هم علیه رژیم شاهنشاهی و ظلم و تبعیض و بی عدالتی های حاکم از حرکت های مردمی سازمان یافته و سازمان نیافته جسته و گریخته، مسکوت و گاهی علنی آغاز شد و رفته رفته بزرگتر شد؛ اما آنچه از همان ابتدا سبب شکل گیری حرکت و همکاری خود جوش مردمی در شکل گیری این نهضت عظیم جهانی شد، رهبری واحد و البته مقتدری است که هر چند از جانب رژیم حاکم تبعید شد اما باز هم کوتاه ننشست و از همان راه دور به کار خود و رهبری معنوی برای هدایت این حرکت را ادامه داد. مرجع ممتازی مانند امام خمینی (ره) که با هدف مقابله با رژیم ستم شاهی و ریشه کن کردن ظلم و فساد همه جانبه در کشور پای در میدان نبردی گذاشت که به 22 بهمن 57 منتج شد.


اگر بخواهیم به نقش بی بدیل امام در این پیروزی بیشتر بپردازیم باید به شخصیت دلیر و شجاعتی مثال زدنی، اعتقاد به انجام وظیفه و تکلیف الهی امام نیز اشاره کنیم. مردی از قبیله شجاعت که با تکیه بر قدرت لایزال الهی و استمداد از ائمه معصومین(ع)، بهره گیری از معارف عمیق اسلام و پیمودن مسیر قیام حسینی و فرهنگ عاشورا ارکان سلطنت طاغوت را درهم پیچید و کاری کرد کارستان؛ کاری که بعد از 43 سال همچنان ماندگار است و هیچ ترفندی از جانب دشمنان قسم خورده هم خللی بر آن وارد نکرده است.


رمز پیروزی انقلاب مردم ایران

زعامت امام خمینی با اجرای اصول اسلام ناب، همان حقیقتی است که هیچ انقلاب و قیامی درعصرها و قرون گذشته البته پس از امامان معصوم (ع) و حتی سال های بعد از آن هم به خود ندیده و این همان رمز پیروزی و بعد هم پایداری انقلاب بوده و هست.


نقش حساس و بی بدیل رهبری امام خمینی(ره) در شکل گیری نهضت اسلامی و غلبه بر حاکمیت طاغوت و پیروزی انقلاب امری است که بر هیچ کس پوشیده نیست و همه کارشناسان و سیاستمداران چه خودی و چه غیرخودی، چه داخلی و چه خارجی بر آن اذعان داشته و برای رهبری امام خمینی در شکل گیری انقلاب اسلامی جایگاه و اهمیت ویژه ای قائل هستند. چرا که امام خمینی(ره) رهبری مدبر، شجاع، متفکر، آگاه به زمان و مسائل جهانی بودند که با بهره مندی از شیوه های نوین و بدیع، بزرگترین انقلاب تاریخ معاصر را هدایت و به پیروزی رساندند. چنانچه در تاریخ معاصر ایران و برای غلبه بر رژیم ستم شاهی و مقابله با ظلم و جور روا داشته از جانب آنها بر ملت مظلوم ایران حرکت ها و جنبش های دیگری نیز شکل گرفتند، اما چون رهبری کارآمد و توانمند، متفکر و شجاع مانند امام خمینی(ره) نداشتند به نتیجه ای نرسیدند.


امام خمینی (ره) در دنیا به عنوان چهره ای تاریخ ساز شناخته می شود که توانست با مبارزه ای مستمرو رهبری مردم ایران نهضت تاریخ سازی را رقم بزند چنانچه به گفته «یودو اشتاین باخ» مدیر مؤسسه شرق شناسی آلمان: «امام خمینی سیاسی‌ترین رهبر معنوی جهان، با شخصیتی جذاب و کاریزماتیک بود و تمام آرمان هایی که جمهوری اسلامی برمبنای آنها ساخته شده است، از افکار ایشان ریشه میگیرد.»


از فتوای حرمت تقیه تا تئوری انقلاب

باید گفت پس از رحلت آیت‌الله بروجردی و مرجعیت امام خمینی(ره) میزان دخالت امام در امور سیاسی افزایش یافت و ایشان در اولین قدم فتوای حرمت تقیه را صادر و یکی از مهمترین موانع موجود بر سر راه مبارزه را هموارساختند. امام بر این باور بود که امر به معروف و نهی از منکر در مسائلی که حیثیت اسلام و مسلمین در گرو آنهاست با مطلق ضرر، ولو ضرر نفسی یا حرج، رفع نمی شود و وجود حکومت طاغوت در جامعه اسلامی بزرگترین منکر و همکاری با طاغوت از انکر منکرات است لذا سکوت علمای دینی در صورتی که موجب تقویت طاغوت شود حرام است و اعتراض و اظهار نفرت از ظالم بر ایشان واجب است، هرچند این اعتراض در رفع ظلم ظالم موثر نباشد.


همین اصول نظری و فکری امام بود که مقدمات حرکت نهضت عظیم انقلاب را فراهم کرد چنانچه امام با ارائه بینشی نو در خصوص امر به معروف و نهی از منکر و واجب دانستن اعتراض نسبت به حکومت ظالم از سوی علما مقدمات نظری انقلاب اسلامی را فراهم و مبانی مشروعیت نظری مبارزات را تحکیم کردند. امام خمینی با این نگرش از علما خواستند که دین خدا را یاری کنند و از سازمان های دولتی هراسی به خود راه ندهند. این امر سبب انتشار تفکر انقلابی و مبارزه جویی در برابر ظلم رژیم پهلوی، نفی سلطنت و خلاف شرع دانستن آن شد و تئوری انقلاب و حکومت اسلامی را شکل داد.


ماندگاری انقلاب ایران در ذهن تاریخی دنیا

امام خمینی(ره) همچنین با تربیت کادر انقلابی و تربیت گروهی از شاگردان مورد اعتماد، معتقد و توانا در شهرها و مناطق مختلف در سال های پیش از انقلاب نقش بی بدیلی در مسیر زمینه سازی و گسترش ایدئولوژی انقلاب داشتند. همچنین نباید نقش ستودنی امام را در تنظیم و اجرای راهبردها، استراتژیها و تاکتیک های حرکت انقلابی نادیده گرفت.


امام خمینی(ره) در هر مرحله ای از جریان انقلاب با توجه به وضعیت موجود در آن دوران، راهبردها و تاکتیک های خاصی را انتخاب می کردند چنانچه تبدیل مساجد و تکایا به مراکز آغاز تظاهرات و به عبارتی پایگاه های انقلاب و نقش شبکه روحانیت در سراسر کشور که همه مبتنی بر نقش امام(ره) در رهبری انقلاب بود، حرکتی بسیار گسترده و قدرتمند ایجاد کرد که رژیم و حامیان خارجی آن را غافلگیر و ناتوان از انجام هر گونه عکس العمل بازدارنده کرد؛ قطعا به صحنه آوردن همه مردم، نخبگان و توده های مختلف در کنار هم برای حرکتی به بزرگی انقلاب تاریخ ساز ایران بدون وجود رهبری امام خمینی(ره) و توانایی رهبری متناسب با زمان امکان پذیر نبود چنانچه همه اقشار و توده ها در جریان انقلاب به فرمان امام (ره) لبیک گفتند.


انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن به رهبری امام خمینی(ره) و نقش بی بدیل ایشان در تمام مراحل حساس آن به پیروزی رسید؛ انقلاب و نهضتی مردمی که حتی با وجود تحریم ها و سیاه نمایی های گسترده دشمن خارجی و داخلی امروز همچنان مستحکم است و برای همیشه در ذهن تاریخی دنیا به جای می ماند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده