فتح خرمشهر؛ روزی که با دست خالی پیروز شدیم-راهبرد معاصر
مخبر: فرصت خوبی برای توسعه روابط ایران و چین وجود دارد ادای احترام 90 تن از سران و مقامات کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای به مقام رئیس جمهور شهید و همراهان حضور رهبر انقلاب در منزل شهید رئیسی امیر سرتیپ هادیان: یک تیم مجرب مشغول بررسی حادثه بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان هستند بیانیه پایانی ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اختتامیه ششمین دوره «مجلس خبرگان رهبری» آغاز شد تشییع پیکر شهدای کادر پرواز شهادت در پایگاه یکم شکاری ارتش رهبر انقلاب در دیدار «رئیس مجلس لبنان»: ملت ایران از حادثه تلخ اخیر به عنوان یک فرصت استفاده خواهد کرد رهبر انقلاب در دیدار «رئیس جمهور تونس»: همدلی‌های کنونی میان ایران و تونس باید تبدیل به همکاری‌های میدانی شود امیر قطر با رهبر انقلاب دیدار کرد رهبر انقلاب در دیدار نخست وزیر پاکستان: سفر اخیر آقای رئیسی به پاکستان می‌تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد «علی باقری کنی» سرپرست وزارت امور خارجه شد رئیس اقلیم کردستان عراق وارد تهران شد وزیر خارجه مصر: خواستار تقویت روابط با ایران هستیم حسینی‌پور سرپرست معاونت امور مجلس رئیس‌‎جمهور شد
علیرضا دلبریان، راوی دفاع مقدس در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

فتح خرمشهر؛ روزی که با دست خالی پیروز شدیم

علیرضا دلبریان، راوی دفاع مقدس در گفتگویی درباره سالروز فتح غرورآفرین خرمشهر در دوران دفاع مقدس اظهارداشت: بعد از فتح خرمشهر ، دنیا به دست و پا افتاد که هر طور شده جلوی ایران را بگیرد و اگر تا زمان فتح خرمشهر ما با ارتش بعث عراق می‌جنگیدیم اما از آن به بعد تا آخر جنگ با تمام دنیا جنگیدیم و هر کس هر چه داشت از پول و تجهیزات و نیرو کمک کرد تا صدام شکست نخورد اما چون خدا با ما بود با دست خالی پیروز شدیم.
علیرضا دلبریان؛ راوی دفاع مقدس
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 May 24
کد خبر: ۱۳۴۹۸۷

فتح خرمشهر؛ روزی که با دست خالی پیروز شدیم

 

به گزارش راهبرد معاصر ؛ تمام نقاط ایران از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب عطرآگین از حضور شهیدانی است که با نثار خون خویش از خاک وطن دفاع کردند و بیگانگان را از ایران بیرون راندند. در این میان و در طول 8 سال دفاع مقدس مقاومت مردم خرمشهر، حماسه ای از یاد نرفتنی است، مردمی که بدون هیچ امکاناتی از مال و جان و ناموسشان دفاع نمودند شهید دادند اما یک وجب از خاکشان را به دشمن نسپردند.

 

سوم خرداد و فتح خرمشهر، جهاد آگاهانه و شجاعت مظلومانه ملت ایران است. از ابتدای جنگ، خرمشهر زیر آتش سنگین ارتش عراق قرار گرفت و انبوهی از آتش خمپاره ها و توپ های دشمن که روی شهر ریخت. عراق با اشغال خرمشهر در نظر داشت ظرف مدت چند هفته خود را به تهران برساند و با این کار به آمال و آرزوهای خیال انگیز خود برسد اما با رشادت های دلیرانه مردم ایران ، به هیچ یک از اهداف از پیش تعیین شده خود دست نیافت. با رشادت های ایرانیان خرمشهر که پس از 35 روز مقاومت، در تاریخ 4 آبان ماه 1359 اشغال شده بود پس از 575 روز در ساعت 11 صبح روز سوم خرداد سال 1361 آزاد شد.

 

فتح خرمشهر موجب انفعال رژیم بعث شد به گونه ای که نظامیان عراق تا مدت زیادی نتوانستند از لاک دفاعی خود خارج شوند. عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر سبب بازگشت روحیه و اعتماد به نفس نیروهای مسلح ایران شد.این فتح بزرگ، دفاع مقدس را وارد مرحله نوینی کرد و ایران در موضع قدرت قرار گرفت و دشمنان ایران اسلامی همچون آمریکا و سایر قدرت ها را سخت به وحشت انداخت چرا که در بردارنده یک پیام بزرگ و دارای ارزش بود و آن پیام "ایثار و مقاومت " بود.

 

در همین رابطه؛  علیرضا دلبریان، راوی دفاع مقدس و از رزمندگان گردان غواصی یاسین لشکر21 امام رضا (ع) در گفتگو با "راهبرد معاصر"، درخصوص سالروز فتح خرمشهر و ایثار و جانفشانی رزمندگان در این روز اظهارداشت: از دهم اردیبهشت که عملیات بیت المقدس آغاز شد  تا سوم خرداد که شهر آزاد می‌شود، رزمندگان در هوای گرم خوزستان با چندین کیلوگرم اسلحه و مهمات، با کمترین امکانات به طرف خرمشهر پیش می‌روند.

 

وی افزود: از نقطه رهایی یعنی پادگان حمید تا خرمشهر بیش از صد کیلومتر راه است، که اگر در حالت عادی  و از جاده آسفالته با خودرو بروید بیش از یک ساعت طول می‌کشد تا به خرمشهر برسید،حالا شما فکر کنید ، با آن همه موانع از خاکریز، میدان‌های مین ، سنگرهای تیربار ، یگان‌های زرهی ،بمباران‌های هوایی و راکت‌های هلی کوپتر رزمندگان ما چگونه این همه فاصله را با پشت سر گذاشتن این همه موانع ،قدم به قدم ، متر به متر جلو رفتند و طی چهار مرحله عملیات که تقریبا نزدیک به یک ماه ،هر شب عملیات آفندی بود، متجاوزان بعثی را دروز زدند و  با محاصره  کامل خرمشهر 9000 نفر نیروی کلاسیک نظامی و دوره دیده  را به اسارت گرفتند.

 

دلبریان خاطرنشان کرد: بعد از فتح خرمشهر ، دنیا به دست و پا افتاد که هر طور شده جلوی ایران را بگیرد که اگه پایش به بصره برسد مردم عراق به ایرانی‌ها می‌پیوندند و از این رو، می توان گفت که  تا زمان فتح خرمشهر ما با ارتش بعث عراق می‌جنگیدیم اما از آن به بعد تا آخر جنگ با تمام دنیا جنگیدیم و همه به میدان آمدند هر کس هر چه داشت از پول و تجهیزات و نیرو کمک کرد تا صدام شکست نخورد اما چون خدا با ما بود با دست خالی به پیروزی رسیدیم.

 

دلبریان در ادامه تصریح کرد: وقتی ملتی در سایه ایمان و توکل به خدا ، وعده ها ی الهی را باورکند، سخت کوش و مقاوم باشد، البته که امداد الهی شامل حالش خواهد شد.

 

این رزمنده و راوی دفاع مقدس خطاب به جوانان و نسل امروز می گوید: بدانید اگر شهدا نبودند و در میدان نبرد فداکاری نمی کردند امروز نه اسلام بود و نه ایران چون صدام همه جا را ویران کرده بود و امروز مشخص نبود که در چه وضعیتی قرار داشتیم؛ پس امروز قدر این آرامش و امنیتی که داریم را بدانیم.

 

وی در ادامه با ذکر خاطره ای از همرزمان شهیدش گفت: شهید حمید غفوری یکی از غواصان، فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق (ع) بود. به زبان انگلیسی مسلط بود و حتی به او پیشنهاد سفارت شده بود اما او گفته بود امروز امام(ره) می گوید "راس امور جنگ است" و به جبهه آمد البته نه در عقبه جنگ و اهواز بلکه در خط مقدم و این دانشجویی که بهترین موقعیت و پست و مقام برایش فراهم بود ، در خرمشهر لباس غواصی به تن کرد و با اراده و ایمانی که داشت، سختی ها را تحمل کرد و  به شهادت رسید ی .شهید جلیل محدثی فر که خودش به عنوان فرمانده گردان بود با ما داخل آب می آمد و غواصی می کرد این ها امروز برای ما درس است و باید الگو باشد اگر جلیل محدثی نمی آمد کنار آب شما قطعا بدانید خیلی از آن بچه های غواص در آن شرایط سخت می بریدند اما رمز ایستادگی غواص ها همدلی بود  و فرمانده خودش اولین نفری بود که به دل آب می زد.

 

دلبریان تصریح کرد: فتح خرمشهرهم یک نصرت و معجره الهی بود که در سایه رزم، فداکاری، معنویت، دقت عمل و عزم و اراده بچه‌های رزمنده به‌ دست آمد، چراکه با هیچ معادله‌ نظامی باز پس گیری این شهر روی نقشه امکان پذیر نبود.

 

وی با تأکید بر اینکه تا اهل جهاد نشویم گره‌ها باز نمی‌شود، افزود: شهدا با فرهنگ امام حسین(ع) جلو رفتند، آنچه جنگ، نبرد فیزیکی و نبرد تن با تانک ما را مقدس و ماندگار کرد، فرهنگ عاشورا بود و اگر بسیاری برای دفاع از کشور رفتند، با الهام‌گیری از فرهنگ عاشورا بود، البته عده ای در همان خرمشهر با اولین تیری که دشمن شلیک کرد، از کشور خارج شدند.

 

این رزمنده و راوی دفاع مقدس درباره شبهه افکنی دشمنان و معاندین نظام و شبکه های رسانه ای آنها درباره لزوم ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر تصریح کرد: شبکه‌های بیگانه ناجوانمردانه اندیشه‌ها و افکار جوانان ما را هدف قرار داده‌اند، چون ما ابعاد عقلانی جنگ و جبهه را برای جوانان و نسل امروز روایت نکرده‌ایم.

 

وی افزود: اگر جنگ ما 8 سال طول کشید و دشمن وارد خاک ایران شد، دلیلش این بود که دشمن حتی یک ساعت لب مرز درگیر نشد و همراه با شروع عملیات و تهاجم پیشروی خود را آغاز کرد. وقتی جوانان، بسیجیان و جهادیان فرماندهی جنگ را برعهده گرفتند و دشمن را به عقب راندند، امید در دل‌ها زنده شد و یکی پس از دیگری عملیات‌ها آغاز شد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده