گفت‌وگوی بن فرحان و بلینکن درباره پرونده هسته‌ای ایران-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

گفت‌وگوی بن فرحان و بلینکن درباره پرونده هسته‌ای ایران

 سفارت آمریکا در ریاض امروز (سه شنبه) اعلام کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته طی تماس تلفنی با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی وی در خصوص افزایش همکاری‌ها در زمینه مسائل منطقه‌ای گفت و گو کرد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 May 31
کد خبر: ۱۳۶۳۳۱

به گزارش راهبرد معاصر بر اساس اعلام سفارت آمریکا در ریاض پرونده مذاکرات هسته ای با ایران یکی از موضوعات مطرح شده در گفت و گوی تلفنی روز گذشته آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور با همتای عربستانی خود بوده است.

 سفارت آمریکا در ریاض امروز (سه شنبه) اعلام کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته طی تماس تلفنی با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی وی در خصوص افزایش همکاری‌ها در زمینه مسائل منطقه‌ای گفت و گو کرد.

سفارت آمریکا در ریاض اضافه کرد که دو طرف درباره چالش‌های ناشی از برنامه هسته‌ای ایران و همچنین تحولات بحران اوکراین گفت‌وگو کردند.

آن‌ها با این ادعا که رفتارهای تهران در منطقه بی‌ثبات کننده است، در این خصوص نیز تبادل نظر کردند.

در این بیانیه آمده است که بلینکن از همتای سعودی خود به خاطر تلاش‌های عربستان برای تقویت و تمدید آتش بس در یمن تشکر کرد و آن‌ها درباره انجام تلاش برای جلوگیری از تهدیدهای اقتصادی، زیست محیطی و انسانی ناشی از نفتکش صافر در دریای سرخ گفت و گو کردند.

نفتکش صافر حدود پنج سال است که در نزدیکی بندر راس عیسی در الحدیده لنگر انداخته و حاوی بیش از یک میلیون بشکه نفت سبک مأرب است.

مسوولان دولت نجات ملی مستقر در صنعا پیش‌تر نسبت به یک فاجعه بزرگ زیست محیطی که عواقب آن مشخص نخواهد بود، هشدار دادند و افزوند که به علت فرسوده بودن وضعیت نفتکش صافر، این موضوع تهدید بیشتری برای یمن و منطقه محسوب می‌شود.

آن‌ها به حادثه غیر منتظره نشت نفت به موتورخانه این کشتی بر اثر فرسودگی یکی از لوله‌ها و جداره‌های مخازن در تاریخ ۲۷ می‌۲۰۲۰ اشاره و اعلام کردند که این حادثه ممکن است باعث غرق شدن کشتی یا منفجر شدن آن شود.

پیشتر وزیر امور خارجه عربستان روز سه‌شنبه هفته گذشته با ایراد سخنانی در نشست مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرد که پیشرفت‌هایی در مذاکرات با ایران حاصل شده است اما با این حال مدعی شد که پیشرفت‌های حاصل شده از نگاه او کافی نیست.

وزیر خارجه عربستان بر لزوم ایجاد اعتماد برای هر گونه همکاری آینده بین دو طرف تاکید کرده بود.

مذاکرات ایران و عربستان از چند ماه پیش در عراق آغاز شد و بر اساس اظهارات قبلی مقامات دو کشور، دو طرف تاکنون ۵ دور مذاکره انجام داده‌اند./فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده