چالش‌های بی‌پایان صهیونیست‌ها-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» بررسی می‌کند؛

چالش‌های بی‌پایان صهیونیست‌ها

بعد از شکست رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه و وجود چالش‌ها و شکاف‌های درونی، راهبردهای امنیتی این رژیم تغییر محسوسی کرده و مبتنی بر امنیت روزمره، جنگ میان جنگ‌ها، بازدارندگی داخلی و غلبه بر چالش‌ها شده است. این موضوعات نشان می‌دهد نگاه امنیتی و حتی نظامی رژیم صهیونیستی از خارج مرزها به داخل سرزمین‌های اشغالی کشیده شده و نمود این راهبردها را می‌توان در جنگ 12 روزه «سیف القدس» به خوبی مشاهده کرد.
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۹ - ۲۱ تير ۱۴۰۱ - 2022 July 12
کد خبر: ۱۴۱۹۶۱

چالش‌های بی‌پایان صهیونیست‌ها

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رژیم صهیونیستی در حوزه های مختلف با چالش و بحران مواجه شده و ‌چالش ها حالت بی پایان به خود گرفته است. مهمترین مشکلات فعلی این رژیم در دو حوزه سیاسی و امنیتی-اطلاعاتی است که دورنمای مثبتی برای صهیونیست ها وجود ندارد؛ در حوزه سیاسی درصورت برگزاری انتخابات پارلمانی برای تشکیل کنست (مجلس رژیم صهیونیستی) و کابینه، پنجمین انتخابات در چهار سال گذشته خواهد بود که این رژیم برگزار می کند و به منزله آن است که عمر یک کابینه به نیمه هم نخواهد رسید.


همچنین کابینه ائتلافی بنت-لاپید که با ائتلافی از احزاب و جریان ها تشکیل شد، حیاتی کمتر از یک سال داشت که کمترین عمر کابینه در ۷۴ سال گذشته در سرزمین های اشغالی است. این کابینه برای نخستین بار بعد از تشکیل رژیم صهیونیستی با اعراب کنست ائتلاف کرد؛ اعرابی که معتقد به مستقل بودن کرانه باختری و ضمیمه نکردن آن به سرزمین های اشغالی بودند و این موضوع خلاف مواضع نفتالی بنت و لاپید است که معتقد بودند باید بخشی از کرانه باختری را ضمیمه سرزمین های اشغالی کرد.

به تازگی رژیم صهیونیستی در حوزه سایبری نیز دچار چالش شده و هک کردن شرکت ها، تأسیسات برق، خدمات شهرداری و ... در سرزمین های اشغالی مشکلات را برای این رژیم دوچندان کرده است


عواملی همچون وجود کشمکش های سیاسی میان افراد، ائتلاف های جزئی میان برخی جریان ها برای نخست وزیر نشدن بنیامین نتانیاهو و تصویب قانون «پرونده فساد» که بر مبنای آن افرادی که دارای پرونده فساد در دادگاه های رژیم صهیونیستی باشند، حق نامزدی در انتخابات برای نخست وزیری ندارند، مانع از نامزدشدن وی برای پست نخست وزیری شدند. این موضوع نشان دهنده عمق شکاف سیاسی و ناهمگونی میان احزاب سیاسی برای ائتلاف در تشکیل دولت است.


در دکترین نظامی صهیونیست ها اهداف مربوط به امور امنیتی بالاتر از امور نظامی و عمومی همچون برتری نظامی و منافع اقتصادی است. در حوزه امنیتی نیز تأکید صهیونیست ها بر اصل بازدارندگی است؛ یعنی قبل از آنکه حمله شود، باید حمله انجام داد یا اینکه حمله در مناطقی دور از مرزهای سرزمین های اشغالی باشد. این رژیم نشان داده عمق راهبردی ندارد و به همین دلیل از اقدامات امنیتی در داخل سرزمین های اشغالی نگران است. در حوزه امنیتی- اطلاعاتی اتفاقات اخیر در سرزمین های اشغالی نشان داد راهبرد امنیت روزمره  و بازدارندگی مورد ادعای صهیونیست ها از بین رفته است و این رژیم اکنون در پی حفظ موجودیت خود در داخل است.


نفوذ پهبادی حزب الله به منطقه مورد مناقشه کاریش و ارسال عکس ها از منطقه، بازدارندگی و امنیت نظامی این رژیم را زیر سؤال برد و دو پیام راهبردی داشت:

  1.  قدرت پهپادی حزب الله همانند قدرت پدافندی آن در یک سطح قرار دارد و حزب الله به این توانایی رسیده است که توان آفندی را در جنگ های آینده جایگزین پدافندی کند .
  2. تولید پهبادهای نظامی و شناسایی به وسیله حزب الله به مراحل نوینی رسیده است، زیرا این پهبادها از مناطقی عبور کرده اند که سامانه های پدافندی این رژیم مستقر بوده اند.


به تازگی رژیم صهیونیستی در حوزه سایبری نیز دچار چالش شده و هک کردن شرکت ها، تأسیسات برق، خدمات شهرداری و ... در سرزمین های اشغالی مشکلات را برای این رژیم دوچندان کرده است؛ به گونه ای که روزنامه هاآرتص با بیان موارد متعدد حملات هکری، «تهدید سایبری» را یکی از بزرگترین تهدیدات موجودیتی این رژیم می خواند و می نویسد: صهیونیست‌ها به میزان لازم به این تهدید توجه نمی‌کنند و با وجود اینکه به قدرت سایبری خود می‌بالند، همان لحظه نیز با ضد حملات بسیار شدیدی مواجه هستند.


روزنامه فرامنطقه ای «رأی الیوم» نیز با انتشار یادداشتی در این زمینه نوشت، حملات سایبری خطرناک‌ترین دشمن پنهانی است که رژیم صهیونیستی را به وحشت انداخته و با فشار دادن یک دکمه، حرکت آن را فلج می‌کند. جنگ اطلاعاتی نبردی است که رژیم اشغالگر را تخلیه اطلاعاتی و مالی می‌کند و قواعد و معادلات درگیری را توسعه می‌دهد.

حزب الله با فرستادن پهپاد به منطقه مورد مناقشه و نفوذ به مناطق صهیونیستی نشان داد توان ضربه زدن به صهیونیست ها را دارد و نسبت به خلأهای اطلاعاتی این رژیم آگاه است


باتوجه به این موارد و برای فرار از مشکلات و چالش های موجود، صهیونیست ها برای انحراف افکار عمومی در داخل سرزمین های اشغالی دو اقدام را در دستورکار قرار دادند:


الف) ضریب درگیری میان خود و حزب الله لبنان را با بحث منطقه مورد مناقشه کاریش بالا بردند.


ب) در فرار رو به جلو و همزمان با سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به سرزمین های اشغالی مترصد تشکیل ائتلاف منطقه ای علیه ایران هستند.

 

درباره گزاره نخست، حزب الله با فرستادن پهپاد به منطقه مورد مناقشه و نفوذ به مناطق صهیونیستی نشان داد توان ضربه زدن به صهیونیست ها را دارد و نسبت به خلأهای اطلاعاتی این رژیم آگاه است. درباره گزاره دوم نیز این ائتلاف همان طرح ناتوی عربی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکاست که به سرانجام نرسید و صهیونیستها امیدوارند با تغییر نام آن دستاورد نسبی برای خود کسب کنند.

 

ارزیابی نهایی

بعد از شکست رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه و وجود چالش ها و شکاف های درونی، راهبردهای امنیتی این رژیم تغییر محسوسی کرده است و مبتنی بر امنیت روزمره، جنگ میان جنگ ها، بازدارندگی داخلی و غلبه بر چالش ها شده است. این موضوعات نشان می دهد نگاه امنیتی و حتی نظامی رژیم صهیونیستی از خارج مرزها به داخل سرزمین های اشغالی کشیده شده و نمود این راهبردها را می توان در جنگ 12 روزه «سیف القدس» به خوبی مشاهده کرد که برای نخستین بار این رژیم در موضع پدافندی در وضعیت دفاع از موجودیت خود قرار گرفت.


رژیم صهیونیستی همواره تلاش کرد چالش های موجود را به نحوی لاپوشانی کند و با اقدامات قهری همچون ایجاد جنگ های منطقه ای، آنها را به اولویت دوم برای ساکنان خود تبدیل کند. همه این موارد نشان می دهد چالش های موجود و پیش روی رژیم صهیونیستی بیشتر از آن چیزی است که در عرصه رسانه ای بروز و ظهور پیدا می کند و این چالش ها فراگیر و بهم پیوسته شده و صرفاً به عرصه ای خاص محدود نمی شود.  این ویژگی ها ضربه پذیری رژیم صهیونیستی را بیشتر کرده است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده