«ناتوی عربی»؛ خواب آشفته و بی تعبیر صهیونیست‌ها برای منطقه-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
پرونده ویژه سفر بایدن به منطقه، شماره ۱۷؛

«ناتوی عربی»؛ خواب آشفته و بی تعبیر صهیونیست‌ها برای منطقه

رضا میرابیان، کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه چیزی به نام ناتوی عربی در منطقه شکل نخواهد گرفت، گفت: به نظر می‌آید تشکیل چنین پیمانی مقدمه‌ای برای این است که کشورهای عضو آن به‌تدریج زیر چتر توافقنامه ابراهیم قرار بگیرند، یعنی همگی به سمت عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی بروند و این هدف غایی آمریکا و رژیم صهیونیستی از ایجاد چنین پیمانی است.
رضا میرابیان؛ تحلیلگر مسائل غرب آسیا
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۲۵ تير ۱۴۰۱ - 2022 July 16
کد خبر: ۱۴۲۴۱۲

«ناتوی عربی»؛ خواب آشفته و بی تعبیر صهیونیست‌ها برای منطقه

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پس از مدتها جریان سازی رسانه ای و گمانه زنی های بسیار عصر روز چهارشنبه وارد سرزمین های اشغالی شد. این نخستین سفر بایدن به منطقه غرب آسیا به عنوان رئیس جمهور آمریکاست، اما بیشتر از آنکه برای کشورهای عربی مهم باشد، برای صهیونیست ها از اهمیت بالایی برخوردار است. صهیونیست ها مدتهاست با بحران سیاسی جدی داخلی دست به گریبان هستند و انحلال مداوم کنست (مجلس رژیم صهیونیستی) و برگزاری انتخابات پیاپی در 3.5 سال اخیر شاهدی بر این مدعاست.


صهیونیست ها چاره نابسامانی بی پایان داخلی خود را در توسل به نیروی خارجی می دانند تا از مخمصه ای که خود را به شکل بحران سیاسی، اقتصادی، مهاجرت معکوس، نارضایتی اجتماعی، درگیری های گروه های قومیتی و فرار نظامیان نشان داده است، نجات دهند. مقام های رژیم صهیونیستی ازجمله نفتالی بنت، نخست وزیر سابق این رژیم تلاش زیادی برای کشاندن بایدن به سرزمین های اشغالی انجام و همزمان جریان سازی رسانه ای را به سمت تشکیل به اصطلاح «ناتوی عربی» سوق داد.


ائتلافی ادعایی که قرار است رهبری آن را آمریکا برعهده داشته باشد، سرمایه آن از جیب شیخ نشینان خلیج فارس تأمین شود و هدف آن مقابله با جمهوری اسلامی تعریف شده است و در یک کلمه  دست به دست هم داده اند تا سقوط رژیم صهیونیستی را به تأخیر بیندازند. اینکه آیا تشکیل چنین ائتلافی امکان پذیر است، موضوعی است که تحلیلگران سیاسی از هم اکنون نسبت به آن تردید دارند و شکست خورده می دانند.


رضا میرابیان، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره سفر رئیس جمهور آمریکا به غرب آسیا گفت: عمده دلیلی که بایدن را به منطقه کشاند، این است که به دنبال جنگ اوکراین و افزایش قیمت انرژی، که ناشی از قطع گاز و نفت از سوی روسیه است، نگرانی کشورهای غربی ازجمله آمریکایی ها افزایش یافت. هر چند آمریکایی ها برای مقابله با این بحران به سمت آزاد شدن ذخایر راهبردی خود رفتند و مالیات بر سوخت را نیز کاهش دادند، اما شرایط بسیار بدی در این کشور و کشورهای اتحادیه اروپا به دلیل کمبود سوخت به وجود آمده است.

همه دست به دست هم داده اند تا سقوط رژیم صهیونیستی را به تأخیر بیندازند. البته امکان تشکیل ناتوی عربی موضوعی است که تحلیلگران سیاسی از هم اکنون نسبت به آن تردید دارند و شکست خورده می دانند


وی به موضوع رایزنی های غرب برای حل معضل انرژی پرداخت و عنوان کرد: آمریکایی ها بارها از امارات و عربستان خواستند تا تولید خود را افزایش دهند؛ اما هیچ کدام درخواست آمریکا را نپذیرفتند و اعلام کردند بیش از این ظرفیت افزایش تولید ندارند. کار به جای کشید که بایدن در حاشیه اجلاس سران «گروه هفت» که چندی پیش در آلمان برگزار شد، از امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود خواست تا با محمد بن سلمان و شیخ محمد بن زاید، ولیعهد عربستان و امارات درباره افزایش تولید نفت گفت و گو کند، اما محمد بن زاید اعلام کرد امارات با حداکثر ظرفیت در حال تولید نفت است و سعودی ها هم گفتند توان افزایش تولیدشان در حد 150هزار بشکه در روز است و اگر آمریکایی ها انتظار داشته باشند که تولید به سطح بیشتری افزایش یابد، این کار نیازمند گذر زمان است.


میرابیان تأکید کرد: بنابراین عامل اصلی سفر بایدن به غرب آسیا می تواند بحران انرژی جهانی باشد که دامنگیر کشورهای غربی شده است و نیاز آمریکا و غرب به نفت عربستان و کشورهای منطقه، رئیس جمهور آمریکا را راهی منطقه کرده است.


این کارشناس سیاسی به جریان سازی رسانه ای این روزهای صهیونیست ها پرداخت و گفت: موضوع  سفر بایدن، رایزنی درباره پیمان امنیتی و دفاع هوایی میان کشورهای عربی، رژیم صهیونیستی و آمریکاست. از این پیمان به عنوان های مختلف ازجمله ناتوی عربی یا ناتوی غرب آسیا نام برده می شود. به این معنا که آمریکا با این استدلال که موضوع موشکی جمهوری اسلامی ایران و پهپادهای آن باعث تهدید ادعایی علیه کشورهای منطقه شده است، می گوید نیاز است پیمان امنیتی دسته جمعی به وجود آید که یک طرف آن آمریکا، یک طرف رژیم صهیونیستی و نیز کشورهای حوزه خلیج فارس به علاوه مصر و اردن باشند تا پدافند هوایی مشترک و هماهنگ و زیر چتر آمریکا در منطقه ایجاد شود.


میرابیان یادآور شد: به نظر می آید تشکیل چنین پیمانی مقدمه ای برای این است که کشورهای عضو آن به تدریج زیر چتر توافقنامه ابراهیم قرار بگیرند، یعنی همگی به سمت عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی بروند و این هدف غایی آمریکا و رژیم صهیونیستی از ایجاد چنین پیمانی است.


این کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است، چیزی به نام ناتوی عربی در منطقه شکل نخواهد گرفت، زیرا این موضوع از چند سال پیش نیز مطرح بود و ایجاد چنین سازمان عریض و طویلی امکان پذیر نیست. چیزی که آمریکایی ها در حال حاضر به دنبال آن هستند، همان پیمان دفاعی و پدافند هوایی است که البته شکل گیری آن بسیار دشوار و زمان بر خواهد بود و به راحتی امکان پذیر نیست.


میرابیان افزود: گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد به تازگی هیئت امنیتی و نظامی صهیونیستی از پایگاه الحدید قطر بازدید کردند، اقدامی که در راستای چنین طرح ادعایی قابل تفسیر است. با وجود این، به نظر نمی آید عمان، قطر، کویت و حتی مصر  کششی به سمت تشکیل پیمان واحد داشته باشند و حتی عراقی ها هم هر چند به نشست شورای همکاری خلیج فارس در جده دعوت شدند، اما با توجه به مصوبه اخیر پارلمان این کشور هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی جرم است و مقام های این کشور نمی توانند به این سمت بروند و در صورتی که چنین تخلفی انجام شود، مجازات تا حد اعدام نیز برای خاطیان در نظر گرفته شده است.


این کارشناس مسائل سیاسی متذکر شد: اهمیت سفر بایدن برای صهیونیست ها از این بعد است که شرایط در سرزمین های اشغالی بسیار آشفته است و آنها برای التیام وضعیت فعلی به دنبال راهکار هستند. همچنین رژیم صهیونیستی در تلاش است تا از فرصت سفر بایدن به غرب آسیا برای تداوم روند عادی سازی روابط با دیگر کشورهای عربی بهره بگیرد و کشورهای دیگر را در جرگه عادی سازان در کنار خود داشته باشد.

چیزی به نام ناتوی عربی در منطقه شکل نخواهد گرفت، زیرا این موضوع از چند سال پیش نیز مطرح بود و ایجاد چنین سازمان عریض و طویلی امکان پذیر نیست


این کارشناس مسائل غرب آسیا با یادآوری تغییر رویکرد بایدن در قبال عربستان و اصرار تل آویو به نهایی کردن عادی سازی روابط با ریاض، گفت: موضوع عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان به راحتی ممکن نیست. گرچه سالهاست روابط پنهانی عربستان و صهیونیست ها در جریان است، اما علنی شدن این روابط در شرایط فعلی کار آسانی نیست. با توجه به جایگاه عربستان در میان کشورهای مسلمان رفتن آشکار به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی برای سعودی ها کار ساده ای نخواهد بود.


میرابیان با بیان موضع گیری های تند اخیر بایدن علیه جمهوری اسلامی تأکید کرد: اظهارات ضد ایرانی بایدن بیشتر برای خوشایند کشورهای منطقه و جلب نظر آنها برای حل بحران انرژی غرب بوده است. با وجود این، سفر بایدن تأثیری بر معادلات منطقه ای و حتی در موضوع برجام نخواهد داشت، زیرا کشورهای منطقه اهمیت جمهوری اسلامی را در غرب آسیا درک کرده اند و تمایل دارند کمتر به سمت تقابل با ایران بروند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده