نگاه کاربران فضای مجازی به سفر منطقه‌ای بایدن-راهبرد معاصر

نگاه کاربران فضای مجازی به سفر منطقه‌ای بایدن

در حالی که مقامات اسرائیلی، فلسطینی و سعودی همگی در حال آماده‌سازی نهایی برای میزبانی از رئیس‌جمهور آمریکا هستند و رسانه‌های خبری مملو از به‌روزرسانی‌ها است، کاربران محلی رسانه‌های اجتماعی از چشم‌انداز سفر رئیس‌جمهور آمریکا به وجد نیامده‌اند.
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۵ - ۲۱ تير ۱۴۰۱ - 2022 July 12
کد خبر: ۱۴۲۱۴۴

جو بایدن در اولین سفر خود به غرب آسیا در سمت رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه (۱۳ ژوئیه) عازم منطقه غرب آسیا خواهد شد و قرار است پس از فلسطین اشغالی و دیدار با مقامات صهیونیست، با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کند. وی سفر منطقه‌ای خود را با حضور در جده، عربستان سعودی آغاز خواهد کرد و آن را با شرکت در نشستی با سران عرب پایان خواهد داد.

به گزارش «اسپوتنیک»، در حالی که مقامات اسرائیلی، فلسطینی و سعودی همگی در حال آماده‌سازی نهایی برای میزبانی از رئیس‌جمهور آمریکا هستند و رسانه‌های خبری مملو از به‌روزرسانی‌ها است، کاربران محلی رسانه‌های اجتماعی از چشم‌انداز سفر رئیس‌جمهور آمریکا به وجد نیامده‌اند.

یکی از این کاربران در یکی از پست‌ها با اشاره به سفر بایدن به فلسطین اشغالی و دیدار با مقامات صهیونیست نوشت: سران شکست خورده که پذیرای سران شکست خورده‌تر هستند.

برخی دیگر از کاربران از زاویه رفتارهای عجیب و گاف‌های رئیس‌جمهور آمریکا به این سفر پرداخته‌اند. یکی از کاربران نوشت: ما ۱۶ هزار مامور پلیس را به خدمت گرفته‌ایم تا امنیت بایدن را تامین کنند که گم نشود.

دیگری در اشاره به دست دادن‌های رئیس‌جمهور ۷۹ ساله آمریکا با هوا نوشت: قبل از دیدار بایدن، دوست خیالی او در حال محک زدن دیده شد.

کاربران کشورهای خلیج فارس هم به «پیام صلح بایدن، گسترش روابط دوجانبه بین ایالات متحده و عربستان سعودی و همچنین همکاری‌های منطقه‌ای» که هدف از سفر بایدن اعلام شده با دیده شک و تردید نگاه کردند. یکی از کاربران نوشت: روابط و هیچ چیز دیگر در کار نیست. بایدن فقط برای پیشبرد یک هدف وارد عربستان سعودی می‌شود. فشار برای تولید بیشتر نفت. و اگر بحرانی در اوکراین وجود نداشت، او به اینجا نمی‌آمد.

برخی دیگر گفتند: اروپا سه میلیارد دلار از روسیه دزدید و از آن برای بازسازی اوکراین استفاده کرد. بنابراین بایدن به خاورمیانه می‌آید تا از گاو شیرده خلیج فارس بدوشد.

یکی دیگر از کاربران نوشت: یک رئیس‌جمهور شکست‌خورده، روزهای او در کاخ سفید به شماره افتاده است... او معتقد است که می‌تواند با کمک مقاله‌ای در یک روزنامه وجهه خود را بهبود بخشد! عربستان سعودی به خوبی می‌داند که چه کسی دوست و چه کسی دشمن است. می‌داند چه کسی دو رو است! بایدن برای افزایش تولید نفت و فشار بر روسیه در جنگ اوکراین به عربستان سعودی نیاز دارد.

قیمت نفت در سرتاسر جهان از زمان عملیات نظامی روسیه در اوکراین که با تحریم‌های گسترده غرب علیه مسکو همراه شده، بالا رفته است. در تلاش برای ایجاد ثبات در بازار، ایالات متحده به تعدادی از متحدان خود از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی نزدیک شد تا سطح تولید نفت خام را بالا ببرد. اما درخواست‌های بایدن تا حد زیادی بدون پاسخ مانده است.

یکیدیگر از موضوعاتی که مورد توجه کاربران در فضای مجازی قرار گرفت موضع بایدن در دوران رقابت‌های انتخاباتی بود که پس از قتل فجیع جمال خاشقچی متعهد شده بود ریاض را به انزوا بکشاند.

یکی از کاربران نوشت: درست مانند اوباما و ترامپ که می‌خواستند رابطه آمریکا با منطقه را پایان دهند، اما شش ماه پس از ورودشان به کاخ سفید به عربستان سعودی سفر کردند... بایدن راه آن‌ها را ادامه خواهد داد. او پس گذشتن از زیر چلچراغ‌های عظیم و قدم گذاشتن روی زمین مرمر از سوی پادشاه و در حضور ولی‌عهد (سعودی) مورد استقبال قرار می‌گیرد.

کاربر دیگر نوشت: از تعهد به مجازات عربستان سعودی تا تبدیل شدن به گدای درخواست برای پمپاژ نفت بیشتر. از قول منزوی کردن [محمد] بن سلمان تا موافقت با ملاقات با او و تصدیقش. از قول به مجازات [قاتلان] خاشقجی تا فقط نام‌گذاری خیابانی در نیویورک پس از او. از تعهد برای توقف جنگ در یمن تا اعلام تلاش برای تمدید آتش‌بس. واقعا خنده‌دار است./فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده