نشان دادن مسیر نجات عراق-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
یادداشت اختصاصی «اکبر معصومی»، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

نشان دادن مسیر نجات عراق

در وضعیت حساس و تعیین‌کننده عراق در معادلات غرب، به نظر می‌آید محور شیطانی انگلیسی- آمریکایی در تلاش‌اند این کشور را به سمت جنگ داخلی بکشانند و مهم‌ترین ابزار آمریکا نیز ایجاد و بسترسازی زمینه‌های اختلاف میان گروه‌های مختلف عراقی بر سر تصاحب جایگاه نخست‌وزیری است. در چنین وضعیتی بیم آن می‌رفت مقتدا صدر ناخواسته در زمین غرب بازی کند و اقداماتش باعث جولان توطئه‌های غرب شود که در بزنگاهی خطرناک تغییر مسیر داد و باعث برقراری صلح و ثبات تا این لحظه شده است.
اکبر معصومی؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 September 01
کد خبر: ۱۴۹۱۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

نشان دادن مسیر نجات عراق

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رهیافت آمریکا نشان می دهد این کشور با توجه شرایط گذر نظم نوین بین المللی به دنبال فعال سازی کانون بحران در سه نقطه جهان ازجمله غرب آسیا، جنوب شرق آسیا و شرق اروپا باشد. در این وضعیت آمریکا در مرحله نخست به دنبال جلوگیری از تغییر نظم نوین جهانی است و اگر نتوانست به این هدف دست یابد، به ناچار در مرحله دوم به دنبال به تأخیر انداختن شرایط جدید بین المللی باشد. اتفاقاتی که در موضوع اوکراین و تایوان پیش آمده نیز در این پازل قابل ارزیابی و رصد است.


در غرب آسیا نیز برنامه ریزی آمریکا به سمت ایجاد بحران جدیدی با عنوان «بی دولت در منطقه» است. در واقع راهبرد آمریکا به سمت جلوگیری از تشکیل دولت به وسیله کشورهای مستقل است. عراق، لبنان، سوریه، یمن، افغانستان و ... از جمله کشورهای هدف آمریکا به شمار می روند.

در شرایطی که مناطق مختلف این کشور در بحبوحه بحران سیاسی بار دیگر به صحنه تحرکات خشونت‌آمیز تبدیل شده بود، رسانه‌های وابسته به محور انگلیسی- آمریکایی تمرکز ویژه و تمام وقتی بر تحرکات آشوبگرانه ضد ملی و ضد امنیتی شماری از طرفداران صدر در عراق با هدف شعله ور کردن آتش فتنه مذهبی داشتند

 


در وضعیتی که اوضاع عراق حساس تر و تعیین کننده در معادلات غرب به نظر می آید، محور شیطانی انگلیسی- آمریکایی در تلاش اند عراق را به سمت جنگ داخلی بکشانند و مهمترین ابزار آمریکا نیز ایجاد و بسترسازی زمینه های اختلاف میان گروه های مختلف عراقی بر سر تصاحب جایگاه نخست وزیری است. در چنین وضعیتی بیم آن می رفت مقتدا صدر ناخواسته در زمین غرب بازی کند و باعث شود اقداماتش باعث جولان توطئه های غرب شود که در بزنگاهی خطرناک تغییر مسیر داد و باعث برقراری صلح و ثبات تا این لحظه شده است.


وضعیتی که صدر در آن قرار داشت، با طراحی و مدیریت غیرمستقیم محور انگیسی- آمریکایی به وجود آمده بود و این در حالی است که جریان صدر هیچگاه خواهان عراقی آشفته و آشوب زده نبوده است. آنها توانستند با درایت و حل اختلافات خود به وسیله گفت و گو اجازه میدان داری نفوذی های ضد ملت عراق ندهند.


در شرایطی که مناطق مختلف این کشور در بحبوحه بحران سیاسی بار دیگر به صحنه تحرکات خشونت‌آمیز تبدیل شده بود، رسانه‌های وابسته به محور انگلیسی- آمریکایی تمرکز ویژه و تمام وقتی بر تحرکات آشوبگرانه ضد ملی و ضد امنیتی شماری از طرفداران صدر در عراق با هدف شعله ور کردن آتش فتنه مذهبی داشتند. این رسانه ها به دنبال تخریب وجهه حشدالشعبی و متهم سازی ایران در ناآرامی‌های عراق برای برهم زدن روابط دو کشور همسایه و ایجاد فتنه بودند.


به نظر می آید در شرایطی که عده ای تلاش می کنند عراق را به سمت بن سیاسی بکشانند و این کشور را به مرحله بی دولتی و هرج و مرج برسانند، رفتار آگاهانه و توصیه حکیمانه آیت الله حائری شیرازی توانست نسخه رهایی بخش عراق از بحران های سیاسی- امنیتی به وجود آمده باشد. وی دربخشی از بیانیه خود فرمود: حفظ وحدت و انسجام و اینکه به استعمار و صهیونیسم و مزدورانشان فرصت ندهند آتش فتنه را شعله ور کنند و بدانند دشمن مشترک آنان آمریکا، صهیونیسم و دنباله های آن دو هستند، لازم است. همچنین بر همه مؤمنان لازم است از ولی فقیه، رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای (دام ظله) اطاعت کنند. در شرایطی که نیروهای کفر و شر علیه اسلام محمدی اصیل هم قسم شده اند، ایشان برای رهبری امت و اداره مبارزه با نیروهای ستمگر و مستکبر شایسته تر و بایسته ترند.


تأکید آیت الله حائری بر اطاعت از آیت الله خامنه ای نشان دهنده مسیری برای عراق بحران زده است که بتوانند برای همیشه رویکرد فتنه سازی آمریکایی- انگلیسی را در کشورشان خاموش کنند. در واقع با حمایت و اطاعت از رهبری، می توان گفت امنیت- آرامش و بازنشانی هویت عراقی بدون دخالت غرب به دست خواهد آمد. با افزایش بصیرت دینی و سیاسی در عراق که مهمترین معضل عراق فعلی است، آتش فتنه و بحران سازی و نفوذ غرب در عراق که در مراکز تصمیم گیر و تصمیم ساز نفوذ داشتند، پایان خواهد یافت.


در این وضعیت از همه نخبگان سیاسی و امنیتی عراق به ویژه جریان صدر انتظار می رود به توصیه مؤکد رهبر معنوی خودشان، آیت الله حائری جامه عمل بپوشانند و عراق را نجات دهند. دمیدن در اختلافات و جلوگیری از تشکیل دولت به وسیله جریان صدر، فتنه به راه خواهد انداخت. 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
0
0
چرا جریان صدر و بخصوص شخص مقتدی صدر در زمین غرب بازی می کنند
تحلیل های برگزیده