لزوم تبیین واقعیت‌های دفاع مقدس-راهبرد معاصر
علیرضا دلبریان، راوی دفاع مقدس در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

لزوم تبیین واقعیت‌های دفاع مقدس

علیرضا دلبریان، راوی دفاع مقدس با بیان اینکه باید بتوان جنگ و دفاع مقدس را به جوان امروز نشان داد تا تحریف نشود، گفت: هنرمندان، خبرنگاران، رسانه‌ها و تأثیرگذاران فضای رسانه باید بیشتر سراغ پیشکسوتان جنگ بروند تا تاریخ شفاهی دفاع مقدس مکتوب و در وسعت زیاد منتشر شود.
علیرضا دلبریان؛ راوی دفاع مقدس
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 September 22
کد خبر: ۱۵۱۶۳۳

لزوم تبیین واقعیت‌های دفاع مقدس

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ رژیم بعث عراق با تصمیم و طرح قبلی و با هدف براندازی نظام نوپای جمهوری اسلامی جنگی تمام عیار را علیه ایران آغاز کرد. صدام، دیکتاتور عراق  در برابر دوربین‌های تلویزیون این کشور قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر را پاره و آغاز تجاوز رژیم بعثی به خاک ایران را اعلام کرد؛ جنگی نابرابر که رزمندگان دلاور کشورمان با جان و دل و دست خالی در برابر تجاوز دشمن بین الملل دفاعی مقدس انجام دادند.


حال هر ساله از ۳۱ شهریور تا ۶ مهر را به یاد رشادت دلامردان انقلاب اسلامی هفته دفاع مقدس نامیده اند. بیش از 40 سال از آغاز جنگ نابرابر و دفاع جانانه برابر دشمن متجاوز می گذرد، اما کوتاهی های بسیار در تبیین واقعیت ها سبب شده است جوانان امروز با جنگ تحمیلی و دفاع مقدس آشنا نباشد و روایت های مخدوش و دروغین در فضای مجازی را باور کنند.

فرهنگ ایثار، شهادت، دستگیری از دیگران، کمک و از خودگذشتگی تنها به دفاع مقدس خلاصه نمی شود و باید امروز جوانان و نوجوانان با این ادبیات خالصانه آشنا شوند


علیرضا دلبریان، راوی دفاع مقدس در این باره به «راهبرد معاصر» گفت: مقام معظم رهبری فرمودند دفاع مقدس از روایت های دروغین و مخدوش حفظ شود، حال وظیفه ماست این اقدام را انجام دهیم و نسل امروز را با واقعیت های جنگ آشنا کنیم؛ نسلی که حتی نمی دانند چرا جنگیدیم و علت دفاع در برابر تجاوز دشمن بعثی چه بود.

 


وی افزود: در گام نخست هنرمندان، خبرنگاران، رسانه ها و تأثیرگذاران فضای رسانه باید بیشتر سراغ پیشکسوتان جنگ بروند تا تاریخ شفاهی دفاع مقدس مکتوب و در وسعت زیاد منتشر شود.


این راوی دفاع مقدس عنوان کرد: پیشکسوتان عرصه جنگ و دفاع مقدس باید بیش از پیش خود را در جامعه نشان دهند و منتظر نمانند کسی سراغشان برود، حتی در محله، منطقه و مسجد خود واقعیت های جنگ و دفاع مقدس را به ویژه برای نسل جوان و نوجوان تببین کنند تا دیگران با انتشار روایت های دروغین و مخدوش دل و ذهن جوان و نوجوان ما را تسخیر نکنند. رهبر انقلاب اسلامی بارها تأکید کرده اند به سراغ جوانان بروید، مدرسه و دانشگاه عرصه این گونه فعالیت هاست و باید واقعیت ها را برای جوانان تبیین کرد، قبل از آنکه دشمن به سراغشان برود.


دلبریان تأکید کرد: رزمندگان دفاع مقدس باید با فرهنگ جنگ، جبهه و دفاع مقدس زندگی کنند و گفتار و کردارشان با هم تطبیق داشته باشد. فرهنگ ایثار، شهادت، دستگیری از دیگران، کمک و از خودگذشتگی تنها به دفاع مقدس خلاصه نمی شود و باید امروز جوانان و نوجوانان با این ادبیات خالصانه آشنا شوند.

دفاع مقدس صرفاً به دلیل اینکه دفاع بود، مقدس نشد؛ زیرا جنگی اعتقادی بود و رفتار بچه های ما مقدس و انسانی بود که حتی با دشمن مدارا کردیم


این راوی دفاع مقدس گفت: اگر گفتار و کردارمان مطابق باشد، به فرهنگ تبدیل می شود. ما دنبال تبیین تاریخ دفاع مقدس نرفته ایم، درست روایت یا صحیح زندگی نکرده ایم. همایش ها و یادواره های جنگ باید از حالت نمایشی و صرف محافل سخنرانی و مانورهای سیاسی درآید. باید در یادواره شهدا واقعیت های جنگ گفته شود و رزمندگان خاطره گویی کنند. فرهنگ دفاع مقدس را باید در اختیار جوان امروز قرار دهیم تا جنگ و فلسفه دفاع در برابر دشمن و متجاوز را درک کند.

 
دلبریان تصریح کرد: جوان امروز مقصر نیست، باید بتوانیم جنگ و دفاع مقدس را به جوان امروز نشان دهیم تا تحریف نشود. جنگ تحمیلی هشت ساله سراسر انسانیت و اعتقادات بود و برای اهداف مقدس، اسلام و انسانیت جنگیدیم. جنگ ما برای دفاع از ناموس و وطن بود؛ جنگ ما تهاجم و تجاوز نبود، بلکه دفاع بود و جنگ رفتار و افکار رزمندگان اسلام را مقدس کرد.


وی گفت: دفاع مقدس صرفاً به دلیل اینکه دفاع بود، مقدس نشد؛ زیرا جنگی اعتقادی بود و رفتار بچه های ما مقدس و انسانی بود که حتی با دشمن مدارا کردیم.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده