تولید تسلیحات مدرن دنیا، آینه تمام نمای دفاع مقدس-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

تولید تسلیحات مدرن دنیا، آینه تمام نمای دفاع مقدس

ایران اسلامی امروز به حدی از توان دفاعی و نظامی رسیده که ده‌ها شهر زیرزمینی موشکی، هزاران پهپاد پیشرفته، انبوه تجهیزات نظامی روی زمین، هوا و دریا در آماده‌باش صد درصد قرار دارند و این بزرگ‌ترین دستاورد هشت سال دفاع مقدس است.
ملیحه زرین پور؛ کارشناس مسائل اجتماعی
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 20
کد خبر: ۲۰۴۸۱۹

تولید تسلیحات مدرن دنیا، آینه تمام نمای دفاع مقدس

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ملت ایران اسلامی خاطرات تلخ و شیرین بسیاری از روزهای جنگ و دفاع مقدس در خاطر دارند؛ خاطراتی از یاران سفرکرده و پرستوهای عاشقی که در روزهای سخت جنگ با دست های خالی و اسلحه های بدون فشنگ در برابر تانک های دشمن برای دفاع از خاک و ناموس وطن سینه سپر می کردند.

جنگ تحمیلی در بحبوحه مشکلات، تحریم های بین المللی و تجاوز دشمن رقم خورد که شهادت هزاران نفر از جوانان توانمند، مؤمن و انقلابی، دستاوردهای بسیاری برای نظام جمهوری اسلامی دربر داشت


۳۱ شهریور ۱۳۵۹ رژیم بعث عراق با طرح قبلی و با هدف برانداختن نظام نوپای جمهوری اسلامی جنگی تمام عیار علیه ایران اسلامی آغاز کرد و صدام، دیکتاتور عراقی با ظاهر شدن در برابر دوربین‌های تلویزیون عراق با پاره کردن قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر، آغاز تجاوز رژیم بعث به خاک ایران را اعلام کرد.

 


آن روز صدام تصور نمی کرد روزی ارتش تازه جان گرفته ایران که حتی موشکی برای پاسخ متقابل در برابر تجاوز موشکی عراق نداشت، با دانش بومی و تلاش متخصصان وطنی چنان مقتدر و توانمند و تا بن دندان مسلح شود که شیطان بزرگ را به لرزه درآورد.

 
مهم ترین دستاورد جنگ تحمیلی

جنگ تحمیلی در بحبوحه مشکلات، تحریم های بین المللی و تجاوز دشمن رقم خورد که شهادت هزاران نفر از جوانان توانمند، مؤمن و انقلابی، دستاوردهای بسیاری برای نظام جمهوری اسلامی دربر داشت. دستاوردهای دفاعی و نظامی یکی مهم ترین آنهاست که به دلیل تحریم تسلیحاتی و نظامی در اوج حمله دشمن بعثی رقم خورد؛ آنجا که رزمندگان دست خالی در برابر تجاوزات ایستادند و متخصصان، نخبگان و مهندسان ایرانی را در مقام مقابله با تحریم های ناجوانمردانه به ابتکارات خلاقانه در عرصه دفاعی و نظامی واداشتند.


شاید بتوان تحولات شگرف در حوزه صنایع دفاعی و تاکتیک های ویژه نظامی را مهم ترین دستاورد ایران اسلامی از روزهای جنگ نابرابر دشمن بعث علیه ملت ایران  دانست؛ روزهایی که همه دنیا یک طرف و پشت سر متجاوز جنگ ایستاده بودند، اما ایران اسلامی با مردم انقلابی و جان بر کف طرف دیگر کفه نابرابر بودند و اجازه حتی اشغال یک وجب از خاک ایران را به دشمن ندادند.


از موشک بالستیک تا هایپرسونیک

 ساخت انواع موشک‌ها از بالستیک گرفته تا هایپرسونیک، پیشرفت‌ در امور هوافضا، افزایش توان پدافند هوایی، ساخت انواع هواپیما، بالگرد و کشتی، ساخت انواع جدید هواپیماهای سبک شناسایی (پهپاد)، تانک، نفربر، انواع اسلحه های سبک و سنگین و... از دستاوردهایی است که روزهای جنگ و دفاع مقدس هشت ساله برای ایران اسلامی به همراه داشت.


دستاوردهای دفاعی و نظامی این باور را در مراکز دانشگاهی، علمی و پژوهشی کشور به وجود آورد که خواستن، توانستن است و می توان بدون تکیه به بیگانگان و تنها با تکیه بر دانش بومی و متخصصان داخلی راه های سخت را هموار کرد.


به اعتقاد کارشناسان نظامی، مقابله با اتکای به بیگانگان در زمینه فناوری‌های جدید و درک فرایند رشد فناوری به وسیله متخصصان و نخبگان داخلی  در دوران دفاع مقدس رقم خورد. تحریم‌ تسلیحاتی از سوی بسیاری از کشورهای بلوک غرب و شرق و حمایت‌ مالی و انسانی تعدادی از کشورهای عربی منطقه از رژیم بعث عراق باعث شد توان دفاعی جمهوری اسلامی تضعیف شود که تشکیل ارگان های انقلابی همچون سپاه و بسیج در کنار تداوم فعالیت ارتش و ورود نیروهای داوطلب مردمی سبب ارتقای توان دفاعی و نظامی کشور شد؛ تا جایی که ایران اسلامی امروز در عرصه تاکتیک ها، عملیات نظامی و دفاعی مشاور دیگر کشورهاست.


تعجب دنیا از دفاع جان بر کفان ایران اسلامی

دنیا همچنان از دفاع جانانه رزمندگان ایرانی با توان و مهندسی نظامی بومی در روزهای جنگ تحمیلی انگشت به دهان مانده و باور اینکه  مهندسان و متخصصان ایرانی با استفاده از مهندسی معکوس تسلیحات برجای مانده، توانستند دست به تولید تسلیحات دفاعی و نظامی برای مقابله با این تجاوز بزنند، برایشان سخت است. عملیات‌های غرورآفرین فتح المبین، بیت المقدس، والفجر 8 و کربلای 5، نمونه هایی از شگفتی‌ آفرینی های رزمندگان  دلاور انقلاب اسلامی ایران بود.


نبود امکانات و تسلیحات نظامی در سال های آغازین جنگ سبب شد قدرت دفاعی ایران در دوران دفاع مقدس تضعیف شود که در ادامه، توان نظامی ایران روز به روز گسترش یافت و امروز همپای قدرت های بزرگ دنیا توان نظامی و دفاعی و تسلیحاتی دارد، می تواند موشک های مافوق صوت و هایپرسونیک بسازد؛ آن هم کاملاً بومی و بدون کمک قدرت های بزرگ دنیا و اکنون ایران به یکی از پنج قدرت غیرهسته ای جهان در زمینه نظامی مبدل شده است.


ایران اسلامی امروز به حدی از توان دفاعی و نظامی رسیده که ده ها شهر زیرزمینی موشکی، هزاران پهپاد پیشرفته، انبوه تجهیزات نظامی روی زمین، هوا و دریا در آماده باش صد درصد قرار دارند و این بزرگترین دستاورد هشت سال دفاع مقدس است.

نبود امکانات و تسلیحات نظامی در سال های آغازین جنگ سبب شد قدرت دفاعی ایران در دوران دفاع مقدس تضعیف شود که در ادامه، توان نظامی ایران روز به روز گسترش یافت و امروز همپای قدرت های بزرگ دنیا توان نظامی و دفاعی و تسلیحاتی دارد


تا شهریور 1359 و در آستانه هجوم دشمن از مرزهای غربی، حداکثر توان رزمی کشور تعداد معدودی گردان‌های رزمی بود که با روش‌های چریکی و غیر کلاسیک، درگیر مبارزه با اشرار و ضد انقلاب تروریست بودند. سنگین‌ترین سلاح آن دوران که در اختیارمان قرار داشت، تعدادی خمپاره‌انداز، آرپی‌جی و تیربار بود و حتی  فاقد سامانه موشکی بودیم، اما با تلاش بسیار رزمندگان انقلاب اسلامی سرانجام 21 اسفندماه 1363 نخستین موشک ایران به کرکوک عراق شلیک شد؛ این نخستین گامی بود که در مسیر تولیدات نظامی و دفاعی از قلب دفاع مقدس شکل گرفت.


امروز ایران اسلامی موشک های راهبردی، نقطه‌زن و ضد زره خرمشهر ۴، خیبر، سدید ۳۶۵، پاوه، شهاب ۳ و سامانه پدافند موشکی بُرد بلند باور ۳۷۳، هواپیمای ترابری سیمرغ، هواپیمای شکاری بمب افکن کوثر با موتور ملی، جنگنده آموزشی پیشرفته یاسین، هواپیمای بومی ایران ۱۴۰ با دو موتور توربو، پرنده بدون سرنشین قاهر ۳۱۳ ، پهپادهای شاهین، معراج ۵۳۲، مهاجر۶، کرار و ... در اختیار دارد. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده