مزایای اقتصادی طرح تجمیع کارت‌های بانکی-راهبرد معاصر
قدرت‌الله امام وردی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

مزایای اقتصادی طرح تجمیع کارت‌های بانکی

قدرت‌الله امام وردی، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه صرفه‌جویی در هزینه‌ها نخستین دستاورد تجمیع کارت‌های بانکی است، گفت: داشتن چندین کارت بانکی به ایجاد مشکلاتی برای مردم منجر می‌شود که به‌هیچ‌وجه مطلوب اقتصادی توسعه‌یافته و بزرگ نیست.
قدرت‌الله امام وردی؛ کارشناس مسائل اقتصادی
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 18
کد خبر: ۱۵۴۶۰۳

مزایای اقتصادی طرح تجمیع کارت‌های بانکی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طرح جدیدی قصد دارند حساب‌ها و کارت‌های بانکی افراد را ادغام کنند. ادغام حساب‌ها و کارت‌های بانکی چند سالی است مورد بحث مسئولان است. سال گذشته داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای پایتخت از انهدام باند ۱۰نفره اجاره کارت‌های بانکی با گردش مالی ۷۰۰ میلیارد ریالی خبر داد.

 

در آن‌ زمان بانک مرکزی هم نسبت به اجاره حساب‌های بانکی به‌وسیله افراد کلاهبردار هشدار داد. اردیبهشت‌ماه سال جاری حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ هم معتقد بود که نظام بانکی و صدور کارت‌های بانکی باید به سمت‌وسویی برود که در نهایت هر فرد بتواند با کارت ملی خود به‌عنوان کارت بانکی خرید کند.

مزایای تجمیع کارت های بانکی قابل کتمان نیست، زیرا به افزایش کارایی و بهبود عملکرد سیستم ها منجر می شود

قدرت‌الله امام وردی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» درباره طرح تجمیع کارت های بانکی در یک کارت و مزایای اقتصادی و امنیتی طرح ارائه‌شده از سوی مجلس شورای اسلامی گفت: در دنیا تنها چند کشور انگشت‌شمار مانند ایران وجود دارند که مردم آن کارت‌های بانکی متعددی برای انجام فعالیت های مالی و تراکنش های بانکی در اختیار دارند. این موضوع به‌جز هزینه بسیار زیادی که به اقتصاد کشور برای صدور کارت‌های بانکی و زیرساخت های آن وارد می‌کند، در زمینه امنیتی و ... نیز چالش زاست.

 

وی افزود: صرفه جویی در هزینه ها نخستین دستاورد تجمیع کارت های بانکی است، زیرا داشتن چندین کارت بانکی به ایجاد مشکلاتی برای مردم منجر می شود که به هیچ وجه مطلوب اقتصادی توسعه یافته و بزرگ نیست.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: سوء استفاده های اقتصادی از داشتن چندین کارت بانکی یکی از معضلات داشتن چند کارت بانکی است. هر چند بخش مهمی از مشکلات بانکداری ناشی از نقص زیرساخت و نوع نگاه مدیریتی است، اما مزایای تجمیع کارت های بانکی قابل کتمان نیست، زیرا به  افزایش کارایی و بهبود عملکرد سیستم ها منجر می شود.

 

امام وردی در پاسخ به این سؤال که در کشورهای توسعه یافته تراکنش های بانکی چگونه انجام می شود، گفت: مردم بیشتر کشورهای دنیا به‌ويژه کشورهای توسعه یافته از یک کارت بانکی استفاده می کنند؛ کارتی که نه تنها مختص فعالیت ها و تراکنش های بانکی است، بلکه کارت شناسایی یا کارت ملی آنها به‌شمار می‌رود. در این کشورها کل حساب ها به کارت ملی وصل است، بنابراین تمام فعالیت ها اعم از شناسایی هویتی یا خرید و نقل و انتقالات به وسیله یک کارت انجام می شود.

 

وی تصریح کرد: در تمام کشورهای دنیا اطلاعات فردی، مالی و بانکی مردم متصل به شماره ملی آن‌هاست، به همین دلیل اطلاعات تمام حساب ها نیز در آن کارت قرار دارد، در حالی که در ایران هر مؤسسه و نهادی برای تراکنش های مالی یک کارت دارد، ضمن اینکه برای هر فعالیت اجتماعی یا اقتصادی و اداری به هر نهادی باید مدارک مختلفی ارائه شود.

 

قدرت‌الله امام وردی با مثبت خواندن اجرای طرح مورد نظر مجلس شورای اسلامی گفت: با تصویب و اجرای طرح تجمیع کارت های بانکی و تجمیع اطلاعات بانکی و مالی و هویتی افراد در یک کارت، یا به عبارتی حرکت کامل به سمت دولت الکترونیک برای وصل شدن همه نهادها و بانکها به یک سرور اصلی، قطعاً شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه خواهیم بود و بخشی از بار بروکراسی اداری که در سازمان ها، ادارات و بانک‌های کشور به مردم تحمیل شده است، حذف خواهد شد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار