روسیه: اقدامات تحریک آمیز کی‌یف، علت خروج از توافقنامه غلات-راهبرد معاصر

روسیه: اقدامات تحریک آمیز کی‌یف، علت خروج از توافقنامه غلات

سفیر روسیه اتهام آمریکا مبنی بر اینکه خروج روسیه از توافقنامه غلات، مشکل جهانی غذا را تشدید می‌کند، را نادرست خواند و تاکید کرد: در شرایط حملات و تحریکات اوکراین علیه کشتی‌های نظامی و تجاری روسی، ادامه کار به دلیل ناامنی منطقه به سادگی غیرممکن است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - 2022 October 30
کد خبر: ۱۵۶۶۷۰

به گزارش راهبرد معاصر، وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که پس از اقدام تروریستی طرف اوکراینی علیه کشتی‌های روسی در بندر سواستوپل، مسکو مشارکت خود در توافقنامه صادرات غلات را برای مدت نامشخص به حالت تعلیق درآورد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «با توجه به اقدام تروریستی که روز شنبه، 29 اکتبر توسط مقامات کی‌یف با مشارکت متخصصان انگلیسی علیه کشتی‌های ناوگان دریای سیاه و کشتی‌های غیرنظامی درگیر در تامین امنیت «کریدور غلات» انجام شد، طرف روسی مشارکت در اجرای توافقنامه‌های صادرات محصولات کشاورزی از بنادر اوکراین را برای مدت نامشخصی به حالت تعلیق درآورده است.»

روز شنبه، کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه حمله هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی را در آب‌های ساحلی خلیج سواستوپل دفع کردند. به گفته ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، 9 هواپیمای بدون سرنشین و هفت پهپاد دریایی خودکار در این حمله تروریستی شرکت داشتند. این مقام نظامی یادآور شد که بر اساس اطلاعات موجود، حمله به خلیج سواستوپل تحت نظارت مستقیم متخصصان انگلیسی مستقر در شهر اوچاکوف در منطقه میکولایف اوکراین انجام شده است. این حملات تلفات جانی در پی نداشته است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به این حمله تروریستی تاکید کرد که روسیه توجه جامعه جهانی، از جمله شورای امنیت سازمان ملل را به این اتفاق جلب کرده است. علاوه بر این، روسیه خواستار تشکیل نشست شورای امنیت در روز دوشنبه، 31 اکتبر (9 آبان ماه) در رابطه با حملات صورت گرفته از سوی کی‌یف شد.

مقامات سازمان ملل نیز یادآور شدند که دو طرف روسی و اوکراینی روز شنبه نتوانستند در خصوص حرکت کشتی‌ها در چارچوب این برنامه توافق کنند.

لازم به یادآوری است، توافقنامه صادرات غلات در تاریخ 22 جولای (31 تیر ماه) در استانبول منعقد شد. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، یادداشتی در خصوص رفع موانع برای صادرات محصولات کشاورزی و کودهای کشاورزی روسیه به بازارهای جهانی امضا کردند. بطور همزمان، هیئت اوکراینی نیز توافقنامه‌ای را با ترکیه و سازمان ملل در خصوص صادرات غلات این کشور از طریق دریای سیاه امضا کرد./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده