سناریوهای کاخ‌سفید برای فرار از شکست بزرگ-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
یادداشت اختصاصی مهدی خورسند، کارشناس مسائل اوراسیا؛

سناریوهای کاخ‌سفید برای فرار از شکست بزرگ

هزینه‌های سرسام‌آوری که دولت بایدن خرج اوکراین کرد و نتیجه ای نداشت، باعث شد زمزمه مذاکره از کاخ‌سفید شنیده شود. دولت بایدن در شرایطی به سر می‌برد که انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در مجلس نمایندگان را به احتمال زیاد به جمهوری‌خواهان خواهد سپرد. آنها پی برده اند آینده خوبی برای اهدافشان در شرق اروپا ندارند و ترجیح می‌دهند زمینه گفت‌وگو میان اوکراین و روسیه را برقرار کنند.
مهدی خورسند؛ کارشناس مسائل اوراسیا
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 15
کد خبر: ۱۵۸۹۶۷

سناریوهای کاخ‌سفید برای فرار از شکست بزرگ

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در روزهای اخیر موضوع تمایل آمریکا برای مذاکره میان روسیه و اوکراین به خط خبری نخست رسانه‌های این کشور تبدیل شد و این مهم  از راهبرد جدید و تغییر خط‌مشی کاخ‌سفید نسبت به جنگ اوکراین خبر می دهد.


دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که ابتدا تصور می‌کرد می‌تواند با ایجاد غائله در اوکراین و کمک قطره‌چکانی خود و کشورهای اروپایی به کی یف زمینه تضعیف روسیه را فراهم کند، با مدیریت اقتصادی و نظامی روسیه مواجه و باعث شد خط حائل مورد خواست روسیه میان مرزهای غربی این کشور و ناتو ایجاد شود و آسیب‌های ناشی از فشار تحریم‌های اقتصادی تا حد ممکن کاهش یابد.

 

دلایل پیشنهاد مذاکره

روس‌ها تقریباً از سال 2018 و با استناد به مفاد توافق مینسک بارها از آمریکا خواستند درباره گسترش ناتو به شرق و عضویت اوکراین در ناتو که خلاف مفاد این توافق است، جلساتی برگزار شود. درخواست‌های مکرر مسکو بارها و به بهانه‌هایی از سوی دولت مستقر در واشنگتن پشت گوش انداخته شد تا جایی که با روی کار آمدن بایدن، مسکو درخواست برای مذاکره در این زمینه را بار دیگر تکرار کرد.

در اثنای بحران، بارها کشورهایی ازجمله ترکیه و آلمان به عنوان میانجی طرح‌هایی را برای آغاز مذاکرات مطرح کردند که هر بار به وسیله روسیه رد شد و البته علاقه‌ای از سوی آمریکا برای این موضوع دیده نمی‌شد


به دنبال این درخواست‌ها، دولت بایدن گروهی به ریاست وندی شرمن را برای مذاکره با هیئت روسی تعیین کرد و وقتی شرمن از جلسه بیرون آمد، در پاسخ به سؤال خبرنگاران در این باره که آمریکا برای دغدغه روسیه چه اقدامی خواهد کرد، گفت: آمریکا هرگز درباره موضوعات امنیت ملی خود با احدی گفت‌وگو نخواهد کرد.

 


اظهار نظر شرمن باعث شد روس‌ها به کی‌یف و شخص ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هشدار دهند، اما گویی زلنسکی اجیر شده بود که خواست آمریکا را پیاده کند. برگزاری رزمایش‌های مشترک آمریکا و ناتو با اوکراین در مرزهای شرقی و مواضع زیلنسکی در بازپس‌گیری شبه جزیره کریمه باعث شد حجت بر روسیه تمام شود که غرب سودای ایجاد تنش میان اوکراین و روسیه دارد و بر مفاد توافق مینسک که به قطعنامه شورای امنیت نیز درآمده بود، پایبند نیست.


روس ها در اقدامی بازدارنده و برای هشدار به کی یف از اتباع روس تبار ساکن بخش هایی از اوکراین در برابر حملات نیروهای اوکراینی دفاع و پس از هدف قرار دادن نیروهای اوکراینی سه شرط برای اتمام فوری تنش با کی یف مطرح کردند؛ شروطی از قبیل اینکه اوکراین غیرنظامی باشد، عضو هیچ نهاد نظامی و امنیتی نشود و حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه و استقلال لوگانسک و دونتسک را به رسمیت بشناسد.


در اثنای بحران، بارها کشورهایی ازجمله ترکیه و آلمان به عنوان میانجی طرح‌هایی را برای آغاز مذاکرات مطرح کردند که هر بار به وسیله روسیه رد شد و البته علاقه‌ای از سوی آمریکا برای این موضوع دیده نمی‌شد. آمریکا تصور می کرد می‌تواند فشار بر روسیه را تا پیش از فرا رسیدن فصل سرما آن قدر بالا ببرد که مسکو به خواست طرف غربی تن دهد و این فشار موجب عقب‌نشینی روسیه شود.


هرچه از بحران گذشت، نه تنها روسیه عقب ننشست بلکه مؤلفه‌های اقتصادی این کشور ازجمله ارزش پول ملی بازیابی و حتی قدرتش بیشتر از پایان جنگ شد. حتی طبق آمارهای بین‌المللی، ارزش صادرات روسیه به کشورهای اروپایی و آمریکا بیشتر از قبل شده و فروش نفت و گاز این کشور نیز به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. بنابراین نه تنها روس‌ها متحمل فشار اقتصادی نشدند، بلکه شرکای قوی نظامی و اقتصادی بیشتری کسب کرده‌اند که در درازمدت می‌تواند روسیه را ققنوس‌وار از خرابه‌های بحران اوکراین برخیزاند و مستقل‌تر علیه آمریکا قد علم کنند.


هزینه‌های سرسام‌آور نظامی و مالی که دولت بایدن خرج اوکراین کرد و نتیجه ای نداشت، باعث شد زمزمه مذاکره از اردوی کاخ‌سفید شنیده شود. امروز دولت بایدن در شرایطی به سر می‌برد که انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در مجلس نمایندگان را به احتمال زیاد به جمهوری‌خواهان خواهد سپرد و نمایندگان منتخب شاخص جمهوری‌خواه به صراحت از برنامه خود برای توقف کمک‌های آمریکا به اوکراین گفته‌اند.

هرچه از بحران گذشت، نه تنها روسیه عقب ننشست بلکه مؤلفه‌های اقتصادی این کشور ازجمله ارزش پول ملی بازیابی و حتی قدرتش بیشتر از پایان جنگ شد


این موضوع می‌تواند آسیب زیادی به جبهه اوکراین وارد کند و روسیه بلافاصله به اهداف خود دست خواهد یافت. علاوه بر این، در اردوی اروپایی‌ها اختلافات عمیقی ایجاد شده است. مردم بسیاری از کشورهای اروپایی نسبت به هزینه‌کرد دولت هایشان در اوکراین بسیار خشمگین هستند و راهپیمایی‌های گسترده‌ای برگزار می‌کنند. سرما در اروپا نزدیک است و بسیاری از مردم وحشت دارند گرفتار خونخواهی رهبرانشان در نزاع میان روسیه و اوکراین شوند. مجارستان به طور رسمی تهدید کرد در بسته جدید حمایتی اروپا علیه اوکراین شرکت نمی کند.


شاید آمریکا پی برده است شرایط داخلی این کشور، شکست راهبردش علیه روسیه و اختلاف در اردوی اروپا آینده خوبی برای اهدافش در شرق اروپا به همراه نخواهد داشت؛ بنابراین ترجیح می‌دهد خودش زمینه گفت‌وگو میان اوکراین و روسیه را برقرار کند تا شکست در برنامه‌هایش را پشت میز مذاکرات مخفی و وجه مصالحت‌جو از خود عیان کند.

 
هزینه‌های سرسام‌آوری که دولت بایدن خرج اوکراین کرد و نتیجه ای نداشت، باعث شد زمزمه مذاکره از اردوی کاخ‌سفید شنیده شود. دولت بایدن در شرایطی به سر می‌برد که انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در مجلس نمایندگان را به احتمال زیاد به جمهوری‌خواهان خواهد سپرد و نمایندگان منتخب شاخص جمهوری‌خواه از برنامه خود برای توقف کمک‌ها به اوکراین گفته‌اند. آمریکا پی برده است شرایط داخلی این کشور و شکست راهبردش علیه روسیه آینده خوبی برای اهدافش در شرق اروپا به همراه نخواهد داشت و ترجیح می‌دهد خودش زمینه گفت‌وگو میان اوکراین و روسیه را برقرار کند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده