محتوای آخرین پیام جاسوس رییس موساد در دمشق فاش شد-راهبرد معاصر

محتوای آخرین پیام جاسوس رییس موساد در دمشق فاش شد

رئیس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی محتوای آخرین پیامی را که جاسوس صهیونیست قبل از اسارت به دست سوری‌ها در سال ۱۹۶۵ ارسال کرده بود، فاش کرد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 13
کد خبر: ۱۶۳۵۷۲

به گزارش راهبرد معاصر، دیوید بارنیا رئیس دستگاه اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی «موساد» محتوای آخرین پیامی را که ایلی کوهن جاسوس صهیونیستی قبل از اسارت به دست سوری‌ها در سال ۱۹۶۵ ارسال کرده بود فاش کرد.

 

افشای این پیام در جریان مراسم افتتاحیه موزه ملی ایلی کوهن در هرتزلیا در مرکز رژیم صهیونیست صورت گرفت.

 

بارنیا به طور علنی و برای نخستین بار آخرین پیامی را که موساد از کوهن قبل از دستگیری اش دریافت کرده بود فاش کرد. این جاسوس در پیامی در روز دستگیری اش در ۱۹ ژانویه سال ۱۹۶۵، از نشستی که شب قبل در ستاد کل ارتش سوریه و با حضور امین الحافظ رئیس جمهور وقت سوریه برگزار شد خبر داد و در آن سند (پیام رمز گذاری شده) نوشت: دیدار در ستاد مشترک ارتش دیشب با حضور امین الحافظ و افسران بلندپایه صورت گرفت.

 

رئیس موساد ادعا کرد تلاش کرده و به تلاش‌ها برای کسب اطلاعات و جزئیات جدید درباره دوره‌ای که ایلی کوهن در سوریه فعالیت می‌کرده است ادامه خواهد داد. 

 

کوهن یکی از بزرگ‌ترین جاسوس‌های رژیم صهیونیستی بود که در سوریه فعالیت می‌کرد. موساد از او به عنوان «مرد ما در دمشق» نام می‌برد. اطلاعاتی که او پس از دوستی با نخبگان سیاسی و نظامی سوریه به طرف صهیونیستی می‌داد کمک زیادی به ارتش اسرائیل در تعامل و مقابله با حملات سوریه در بازه زمانی ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۴ و افشای نقشه‌های طرف سوری داشت.

 

او ژانویه ۱۹۶۵ لو رفت و بازداشت و در ۱۸ مه ۱۹۶۵ اعدام شد. کوهن در شهر اسکندریه مصر در خانواده‌ای متشکل از پدر، مادر، شش برادر و دو خواهر به دنیا آمد و برای مهاجرت یهودیان مصر به اسرائیل که خود نیز شخصا به اسرائیل سفر کرده بود تلاش زیادی کرد.

 

دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی ایلی کوهن را انتخاب کرد تا با نام «کمال امین ثابت» به عنوان جاسوسی در دمشق فعالیت کند و برای همین منظور آموزش‌های بسیار سختی را پشت سر گذاشت./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده