اختلاف‌نظر واشنگتن و کی‌یف درباره راه اتمام درگیری نظامی-راهبرد معاصر

اختلاف‌نظر واشنگتن و کی‌یف درباره راه اتمام درگیری نظامی

وظایف دیپلماسی اوکراین در سال آینده، ادعای تلاش روسیه برای "ایجاد وقفه" در درگیری برای حمله مجدد، تاکید پوتین بر لزوم تامین تسلیحاتی نظامیان روس و پیشنهاد رئیس شورای اروپا برای تعلیق عضویت روسیه در شورای امنیت، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۰۳ دی ۱۴۰۱ - 2022 December 24
کد خبر: ۱۶۵۱۲۱

به گزارش راهبرد معاصر، برخی نشریات آمریکایی از نارضایتی مقامات واشنگتن از امتناع کی‌یف از مذاکره پرده برداشته و یادآور شده‌اند که طرف اوکراینی از حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه نظامی در این کشور، برخلاف منافع ایالات متحده خودداری می‌کند.

 

مجله "نیوزویک" در تحلیلی نوشته شده است: اوکراین و ایالات متحده در خصوص چگونگی پایان دادن به درگیری نظامی در خاک اوکراین اختلاف نظر دارند. به نظر می رسد که ایالات متحده به مراتب بیشتر علاقه مند به پایان دادن به مناقشه کنونی از طریق یک راه حل دیپلماتیک است تا تسلیم شدن به سبک جنگ جهانی دوم. در عین حال، مقامات واشنگتن جرأت ندارند دیدگاه واقعی خود در مورد لزوم گفتگوی مسالمت آمیز برای پایان دادن به جنگ را ابراز کند تا با اظهارات آنها در حمایت از کی‌یف در تضاد نباشد.

 

روزنامه "نیویورک تایمز" نیز گزارش داد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در جریان سفر خود به واشنگتن نتوانست با رئیس جمهوری ایالات متحده در مورد تامین تانک، جنگنده و موشک های دوربرد به توافق برسد. به نوشته این روزنامه، جو بایدن و زلنسکی بخش اعظم مذاکرات خود را صرف بحث در خصوص درخواست های پایان ناپذیر کی‌یف نکردند، بلکه بر روی بررسی وضعیت کلی در اوکراین متمرکز شدند.

 

در عین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت که ارسال تسلیحات به کی‌یف، امکان آغاز مذاکرات درباره اوکراین را افزایش خواهد داد. البته به عقیده آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده، سفر زلنسکی به واشنگتن تنها تأیید کرد که اظهارات مقامات آمریکایی در مورد عدم تمایل آنها به درگیر شدن با مسکو "یک عبارت توخالی" است.

 

پیش از این، روزنامه "وال استریت ژورنال" نیز روز جمعه گزارش داد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، از تهیه یک "طرح صلح" خبر داده که شامل 10 بند است و در ماه فوریه ارائه خواهد شد. گفته شده که این سند "به تضمین‌های امنیتی مشترک برای دهه های آینده منجر خواهد شد."

 

بعد از آن، دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه گفت که کرملین هیچ اطلاعاتی در مورد قصد اوکراین برای انتشار یک "طرح صلح" ندارد.

 

علاوه بر این، ، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز پنج شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی امکان حل و فصل مناقشه در اوکراین در میز مذاکره را مورد ارزیابی قرار داده و تاکید کرد که طرف روسی هرگز گفتگو را رد نکرده، در حالی که رهبری اوکراین "این موضوع را برای خود ممنوع کرده است".

 

در اواسط ماه دسامبر، زلنسکی گفته بود که برخی از کشورها به او پیشنهاد می‌کنند پای میز مذاکره با روسیه بنشیند، اما به عقیده وی، این مذاکرات با توجه به دیدگاه مقامات مسکو، فایده‌ای نخواهد داشت./ تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده