نقش ولایت در مکتب حاج قاسم-راهبرد معاصر
حسین کنعانی مقدم، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

نقش ولایت در مکتب حاج قاسم

حسین کنعانی مقدم، کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه برخی خصوصیات سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی ریشه در ایمان، تقوا و خلوص وی نسبت به اصول بنیادین اسلام و همچنین تشیع داشت، گفت: در تفکر عاشورایی حاج قاسم یکی از مهم‌ترین موضوعات تبعیت از ولایت، حمایت از آن و حرم معصومین به‌عنوان حریمی است که باید از آن دفاع شود.
حسین کنعانی مقدم؛ کارشناس سیاست خارجی
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۰۸ دی ۱۴۰۱ - 2022 December 29
کد خبر: ۱۶۵۷۰۳

نقش ولایت در مکتب حاج قاسم

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ حاج قاسم ذوب در ولایت و در تلاش بود تا مبانی فکری و عملی خود را با قرآن، سنت معصومین و اندیشه‌های امام خمینی (ره) و امام خامنه ای (حفظه الله)، امامین انقلاب اسلامی پیوند بزند. حاج قاسم در وهله نخست بنده مخلص خدا بود و ولایت‌مداری اش سرچشمه در عبودیت مخلصانه وی داشت.


سردار سلیمانی شاید توان انجام بسیاری از اقدامات شجاعانه را داشت، اما انجام نداد كه دلیلش مطیع و فرمانبردار بودن از ولی فقیه و خود را تابع محض فرمانده كل قوا دانستن بود؛ چنانکه عنوان کرده است: قوام ایران اسلامی و بقای آن به رهبریت آن است. مردم از من قبول كنید عضو هیچ حزب و جناحی نیستم و به هیچ طرفی جز كسی كه خدمت می كند به اسلام و انقلاب تمایل ندارم. اما این را بدانید والله علمای شیعه را از نزدیک می شناسم.


وی افزود: ۱۴ سال شغل من همین بوده است. علمای شیعه و سنی لبنان، پاكستان و حوزه خلیج فارس را می شناسم. والله، اشهد بالله سرآمد همه این روحانیت، این علما از مراجع ایران و مراجع غیر ایران، این مرد بزرگ تاریخ یعنی آیت الله العظمی خامنه ای است.

یکی از ویژگی های حاج قاسم در مأموریت ها و مسئولیت هایش در مقاطع مختلف تبعیت از ولایت برخواسته از ایمان، تقوا و خلوص بود


حسین کنعانی مقدم، کارشناس سیاست خارجی درباره ولایتمداری حاج قاسم سلیمانی این خصلت را نشئت گرفته از خلوص ایمان سردار بزرگ می داند و به «راهبرد معاصر» گفت: برخی خصوصیات سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی ریشه در ایمان، تقوا و خلوص وی نسبت به اصول بنیادین اسلام و همچنین تشیع داشت که آن هم نشئت گرفته از تفکر عاشورایی است.


وی افزود: در تفکر عاشورایی حاج قاسم یکی از مهمترین موضوعات تبعیت از ولایت، حمایت از آن و حرم معصومین به عنوان حریمی است که باید از آن دفاع شود و چنین شاخصه ای را در اصول ذاتی خود قرار داده بود. وفاداری و تبعیت کامل از ولایت فقیه در تمام اعمال، رفتار و کردار سردار سلیمانی متجلی بود.

 

تجلی ولایتمداری حاج قاسم

کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه یکی از ویژگی های حاج قاسم در مأموریت ها و مسئولیت هایش در مقاطع مختلف تبعیت از ولایت برخواسته از ایمان، تقوا و خلوص بود، عنوان کرد: این سه عنصر بود که حاج قاسم را در راه ولایت، حمایت از آن یاری کرد، به مدافع حریم ولایت تبدیل شد و در همین مسیر نیز به فیض شهادت نائل آمد.


کنعانی مقدم گفت: ولایتمداری حاج قاسم سلیمانی در رفتار و گفتار کاملاً برجسته بود، آن را مطرح می کرد و با بسیاری از افرادی که در سطوح مختلف بر مسند کار بودند، بر سر آن صحبت می کرد. حاج قاسم بارها به لحاظ مواضعی که برخی ها در موضوعات مختلف کشور می گرفتند یا حوادثی که در کشور اتفاق می افتاد، تبعیت خود از ولایت را کاملاً بروز و ظهور می داد و به همین دلیل خیلی از کسانی که دلباخته اش بودند، به دلیل اینکه حرف و عملش یکی است، سعی کردند سنگربانی از ولایت را با وی حفظ کنند.


کنعانی مقدم با تأکید مجدد بر جایگاه ولایت در مکتب حاج قاسم ابراز کرد: همه می دانند محور نظام برخواسته از انقلاب بزرگ اسلامی ولایت است و ستون اصلی خیمه امت اسلامی بر پایه ولایت فقیه قرار دارد و حاج قاسم اهمیت این جایگاه را دقیقاً در عمل نشان داد. در بسیاری از مقاطع تبعیت مردم و سرداران جبهه های جنگ و جهاد از ولایت باعث شد دشمن، رژیم صهیونیستی، استکبار جهانی، منافقان و فتنه گران نتوانند به این پیکره متحد امت اسلامی آسیب بزنند.

 

ولایت رکن اصلی نظام

وی عنوان کرد: ولایت رکن اصلی نظام اسلامی است و توصیه امام راحل نیز این بود که «اگر می خواهید کشور محفوظ باشد و مورد تهاجم دشمن قرار نگیرد واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا را اصل قرار دهید».


کارشناس سیاست خارجی با بیان مرد میدان بودن حاج قاسم تصریح کرد: سردار سلیمانی در صحنه های سخت و حوادثی که در منطقه و جبهه مقاومت اتفاق افتاد، در میدان از مظلومان دفاع کرد. برای حاج قاسم شیعه یا سنی، ایزدی یا کرد، عرب یا هر ملیت دیگری فرقی نداشت و همین موضوع سبب جایگاه خاص وی در میان مردم شده بود.

سردار سلیمانی در صحنه های سخت و حوادثی که در منطقه و جبهه مقاومت اتفاق افتاد، در میدان از مظلومان دفاع کرد


وی عنوان کرد: حاج قاسم در میان مردم حضور داشت و می دیدند که چنین شخصیتی وقتی می آید، عناصر گروه های تروریستی و داعش پا به فرار می گذارند و عملاً از مردم در مقابل آنها دفاع می کرد.

 


کنعانی مقدم گفت: حاج قاسم بارها نشان داد برای آزادسازی مناطقی که در محاصره دشمن بودند در سوریه، عراق، لبنان و فلسطین در میدان حضور داشت و امروز وقتی به روستاهایی که مردمش در درگیری های داعش و گروه های  تروریستی با حاج قاسم در ارتباط بودند، می روید اگر از کودک یا نوجوان بپرسی، درک خواهید کرد که حاج قاسم را منجی و مسیح مقاومت می شناسند و با الفاظی از وی یاد می کنند که نشان دهنده عمق محبت به سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده